Czy będąc na diecie mogę wypić bezcukrową colę?

Ze spożywaniem kolorowych płynów, w których cukier został zastąpiony syntetycznymi substancjami słodzącymi wiąże się wiele kontrowersji. Tak naprawdę istnieje sporo przeczących sobie wzajemnie teorii dotyczących wpływu konsumpcji bezcukrowych napojów na sylwetkę i efektywność zabiegów odchudzających. Niektórzy specjaliści otwarcie polecają zastępowanie nimi nafaszerowanych cukrem odpowiedników, inni przestrzegają, iż próby oszukania organizmu pustym, słodkim smakiem muszą skończyć się źle. Komu więc wierzyć? Czy odchudzając się można pozwolić sobie na puszkę pozbawionej cukru coli?

Przeczytaj koniecznie:

Napoje typu light i utrata masy ciała

Słodziki i insulina – domniemana zależność

Zgodnie z jedną z popularnych teorii, już sama słodycz spożywanego pokarmu doprowadza do skomplikowanych reakcji hormonalnych w naszym organizmie, który czując słodki smak przygotowuje się podobno na dostawy cukru. Głównymi hormonami zaangażowanym w ten proces regulacji gospodarki glukozowej są oczywiście insulina i glukagon. Tak więc wypicie bezcukrowej coli skutkować ma rzekomo wzrostem poziomu insuliny, co z kolei przy braku dowozu cukrów – doprowadza do obniżenia poziomu glukozy we krwi, a to natomiast powoduje nasilenie apetytu na słodkie. I tym samym próbując oszukać organizm puszką bezcukrowej coli kończymy i tak z paczką ciastek w ręku przed telewizorem… Straszne? Cóż, okazuje się że nie do końca.

Dowody, a raczej ich brak

Na pierwszy rzut oka opisana powyżej prawidłowość wydaje się całkiem prawdopodobna i logiczna, jest tylko jeden istotny problem – nie udało się jej udowodnić w badaniach naukowych. Przeprowadzono sporo eksperymentów z zastosowaniem słodzików takich jak sukraloza, aspartam, sacharynian sodu czy acesulfam potasu i pomimo starań nie zaobserwowano by ich spożycie powodowało reakcję ze strony hormonów takich jak insulina lub glukagon. Nie udało się też wykazać by spożywanie produktów zawierających syntetyczne substancje słodzące doprowadzało do wzrostu łaknienia. Przynajmniej jeśli mówimy o badaniach z udziałem ludzi.

Wnioski

Wygląda na to, że osoby przestrzegające przed spożywaniem w czasie redukcji napojów, w których cukier zastąpiony został bezkalorycznymi słodzikami nie mają racji. Brak bowiem dowodów wskazujących, iż spożywanie napojów słodzonych syntetycznymi substancjami wpływa negatywnie na przebieg kuracji odchudzającej, a przeprowadzone badania  wskazują wręcz iż ich konsumpcja jest bezpieczna dla sylwetki. Oczywiście warto zachować umiar i zdrowy rozsądek, napoje tego typu są też często bezwartościowe, a niekiedy zawierają także substancje mogące niekorzystnie wpływać na zdrowie (konserwanty, barwniki). Szklanka bezcukrowej coli jednak wypita od czasu do czasu raczej nie jest grzechem.