Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Mit diety niskotłuszczowej

Mit diety niskotłuszczowej
W obiegowym ujęciu ograniczanie spożycia tłuszczu jest jednym z głównych zabiegów żywieniowych ukierunkowanych na poprawę samopoczucia, stanu zdrowia i estetyki sylwetki. Diety niskotłuszczowe polecane są w ramach kuracji odchudzających, a także w profilaktyce i leczeniu wielu chorób. Okazuje się jednak, że potencjalne korzyści wynikające z ich stosowania są mocno przeceniane. W niniejszym artykule przedstawię dwie popularne i nieuprawomocnione teorie na temat diety niskotłuszczowej.

Dieta niskotłuszczowa to najskuteczniejszy sposób by schudnąć?

Zgodnie z hasłem „jesteś tym co jesz” wydawać by się mogło że eliminacja z diety produktów będących źródłem tłuszczu jest najlepszym sposobem by pozbyć się nadwagi i wymodelować sylwetkę. W praktyce jednak okazuje się, że takie przekonanie jest po prostu złudne. W badaniach naukowych weryfikujących działanie odchudzające, diety niskotłuszczowe wypadają gorzej niż diety o zalecanym udziale energii z tłuszczu oraz diety wysokotłuszczowe i niskowęglowodanowe.

Co więcej drastyczne ograniczenie spożycia tłuszczu może zmniejszyć zdolność organizmu do wykorzystywania kwasów tłuszczowych w procesach metabolicznych i przestawienie gospodarki energetycznej na „tryb węglowodanowy”, co jest raczej zjawiskiem niepożądanym w kontekście pracy nad estetyką sylwetki. Dodatkowo osoby starające się eliminować tłuszcz z diety doświadczać mogą niekiedy napadów „tłuszczowego głodu”, przebiegających z utratą kontroli poboru pokarmu.

Dieta niskotłuszczowa najlepsza dla serca?

 Tłuszcz przedstawiany jest często jak wróg numer jeden naczyń wieńcowych, a dieta niskotłuszczowa – jako konieczność w przypadku chorób układu krążenia. Tymczasem warto podkreślić, iż nowsze badania naukowe wskazują, że zastępowanie tłuszczu pokarmowego węglowodanami może nie wpływać korzystnie na gospodarkę lipidową i insulinowo-glukozową. Przypomnieć również należy, że uznawana za wybitnie prozdrowotną dieta śródziemnomorska zakłada relatywnie wysoki udział energii z tłuszczu sięgający 40%. Mało tego zaobserwowano, że redukcja spożywanych węglowodanów usprawnia metabolizm kwasów tłuszczowych i przy starannym ich doborze i nawet gdy stanowią one główne źródło energii nie notuje się wzrostu czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

Poza tym wiele składników pokarmowych chroniących przed rozwojem miażdżycy to związki pochodzenia tłuszczowego. Kwasy tłuszczowe omega 3, fosfolipidy takie jak fosfatydylocholina, witaminy E, D, K to tylko niektóre składniki pokarmowe, które pozytywnie wpływają na kondycję układu krążenia i których nie sposób dostarczyć z diety ograniczając definitywnie spożycie produktów tłuszczowych.

Podsumowanie

Dieta niskotłuszczowa w świetle dostępnej literatury naukowej okazuje się być zwykłą wydmuszką. Wiele z przypisywanych jej walorów tak naprawdę nie ma potwierdzenia w faktach, a co więcej istnieją dowody na to, że diety o wyższym  udziale energii z tłuszczu stanowią skuteczniejsze narzędzie do walki z nadwagą i otyłością jak i z chorobami układu krążenia. Tłuszcz jest ważnym składnikiem diety (źródłem NNKT, nośnikiem witamin A, E, D, K)  i znaczne ograniczenie jego konsumpcji nie tylko nie jest zdrowe, ale może stanowić źródło rozmaitych problemów. 

Źródła: • Pirozzo S, et al. Advice on low-fat diets for obesity. Cochrane Database of Systematic Reviews 2002, Issue 2. Art. No.: CD003640. • Hession M, et al. "Systematic review of randomized controlled trials of low-carbohydrate vs. low-fat/low-calorie diets in the management of obesity and its comorbidities". Obes Rev 10 (1): 36–50. • Shai, I. et al. "Weight Loss with a Low-Carbohydrate, Mediterranean, or Low-Fat Diet". New England Journal of Medicine 359 (3): 229–241. • Nordmann AJ, et al. Meta-analysis comparing Mediterranean to low-fat diets for modification of cardiovascular risk factors. Am J Med. 2011 Sep;124(9):841-51.e2.

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie Odchudzanie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę