Mit diety niskotłuszczowej

W obiegowym ujęciu ograniczanie spożycia tłuszczu jest jednym z głównych zabiegów żywieniowych ukierunkowanych na poprawę samopoczucia, stanu zdrowia i estetyki sylwetki. Diety niskotłuszczowe polecane są w ramach kuracji odchudzających, a także w profilaktyce i leczeniu wielu chorób. Okazuje się jednak, że potencjalne korzyści wynikające z ich stosowania są mocno przeceniane. W niniejszym artykule przedstawię dwie popularne i nieuprawomocnione teorie na temat diety niskotłuszczowej.

Przeczytaj koniecznie:

Dietetyk na zakupach, czyli „ile jest mięsa w mięsie”

Dieta niskotłuszczowa to najskuteczniejszy sposób by schudnąć?

Zgodnie z hasłem „jesteś tym co jesz” wydawać by się mogło że eliminacja z diety produktów będących źródłem tłuszczu jest najlepszym sposobem by pozbyć się nadwagi i wymodelować sylwetkę. W praktyce jednak okazuje się, że takie przekonanie jest po prostu złudne. W badaniach naukowych weryfikujących działanie odchudzające, diety niskotłuszczowe wypadają gorzej niż diety o zalecanym udziale energii z tłuszczu oraz diety wysokotłuszczowe i niskowęglowodanowe.

Co więcej drastyczne ograniczenie spożycia tłuszczu może zmniejszyć zdolność organizmu do wykorzystywania kwasów tłuszczowych w procesach metabolicznych i przestawienie gospodarki energetycznej na „tryb węglowodanowy”, co jest raczej zjawiskiem niepożądanym w kontekście pracy nad estetyką sylwetki. Dodatkowo osoby starające się eliminować tłuszcz z diety doświadczać mogą niekiedy napadów „tłuszczowego głodu”, przebiegających z utratą kontroli poboru pokarmu.

Dieta niskotłuszczowa najlepsza dla serca?

 Tłuszcz przedstawiany jest często jak wróg numer jeden naczyń wieńcowych, a dieta niskotłuszczowa – jako konieczność w przypadku chorób układu krążenia. Tymczasem warto podkreślić, iż nowsze badania naukowe wskazują, że zastępowanie tłuszczu pokarmowego węglowodanami może nie wpływać korzystnie na gospodarkę lipidową i insulinowo-glukozową. Przypomnieć również należy, że uznawana za wybitnie prozdrowotną dieta śródziemnomorska zakłada relatywnie wysoki udział energii z tłuszczu sięgający 40%. Mało tego zaobserwowano, że redukcja spożywanych węglowodanów usprawnia metabolizm kwasów tłuszczowych i przy starannym ich doborze i nawet gdy stanowią one główne źródło energii nie notuje się wzrostu czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

Poza tym wiele składników pokarmowych chroniących przed rozwojem miażdżycy to związki pochodzenia tłuszczowego. Kwasy tłuszczowe omega 3, fosfolipidy takie jak fosfatydylocholina, witaminy E, D, K to tylko niektóre składniki pokarmowe, które pozytywnie wpływają na kondycję układu krążenia i których nie sposób dostarczyć z diety ograniczając definitywnie spożycie produktów tłuszczowych.

Podsumowanie

Dieta niskotłuszczowa w świetle dostępnej literatury naukowej okazuje się być zwykłą wydmuszką. Wiele z przypisywanych jej walorów tak naprawdę nie ma potwierdzenia w faktach, a co więcej istnieją dowody na to, że diety o wyższym  udziale energii z tłuszczu stanowią skuteczniejsze narzędzie do walki z nadwagą i otyłością jak i z chorobami układu krążenia. Tłuszcz jest ważnym składnikiem diety (źródłem NNKT, nośnikiem witamin A, E, D, K)  i znaczne ograniczenie jego konsumpcji nie tylko nie jest zdrowe, ale może stanowić źródło rozmaitych problemów. 

Źródła: • Pirozzo S, et al. Advice on low-fat diets for obesity. Cochrane Database of Systematic Reviews 2002, Issue 2. Art. No.: CD003640. • Hession M, et al. "Systematic review of randomized controlled trials of low-carbohydrate vs. low-fat/low-calorie diets in the management of obesity and its comorbidities". Obes Rev 10 (1): 36–50. • Shai, I. et al. "Weight Loss with a Low-Carbohydrate, Mediterranean, or Low-Fat Diet". New England Journal of Medicine 359 (3): 229–241. • Nordmann AJ, et al. Meta-analysis comparing Mediterranean to low-fat diets for modification of cardiovascular risk factors. Am J Med. 2011 Sep;124(9):841-51.e2.