Co zrobić by wraz z upływem czasu nie przybywało nam kilogramów?

Kiedy cofniemy się pamięcią do okresu dziecięcego czy młodzieńczego szybko uświadomimy sobie, że byliśmy wtedy niewspółmiernie bardziej aktywni niż dziś. Nasze usposobienie było bardziej żywiołowe, chętniej podejmowaliśmy się fizycznej aktywności, graliśmy w piłkę, jeździliśmy na wrotkach, rolkach, rowerze… Z czasem coraz częściej zaczęły „boleć nas nogi”, staliśmy się po prostu leniwi. Samochód, winda, ruchome schody, wysługiwanie się innymi przy drobnych czynnościach idące w parze z coraz dalej posuniętym dogadzaniem własnemu podniebieniu musiało w pewnym momencie zacząć przynosić zauważalne skutki.

Skutki, których kumulacja ma charakter błędnego koła, im gorzej się odżywiamy i mniej się ruszamy, tym stajemy się grubsi, a im grubsi się stajemy tym nasza niechęć do aktywności jest większa i tym nasza dieta staje się gorsza.

Przerwanie błędnego koła

Postęp metabolicznej degrengolady można zatrzymać. Konieczne są jednak: silna motywacja oraz zdecydowane działania. I nie chodzi tutaj o głodzenie się, czy prowadzenie codziennych wielogodzinnych sesji treningowych. Aktywność fizyczna musi jednak zostać zwiększona, a dieta – zmodyfikowana przede wszystkim pod względem jakościowym - paradoksalnie niekiedy osoby z nadwagą czy otyłe są selektywnie niedożywione. Nasz organizm posiada mechanizmy pozwalające mu kontrolować funkcjonowanie gospodarki energetycznej (pobór pokarmu, wydatkowanie i magazynowanie energii), jednak nieprawidłowy dobór produktów żywnościowych, niska aktywność i nadmiar tkanki tłuszczowej doprowadzają do ich deregulacji. Zmiana nawyków żywieniowych połączona z odpowiednio zaplanowaną aktywnością fizyczną mogą ten proces odwrócić.

Rozwiązanie problemu

Najskuteczniejszym rozwiązaniem problemu jest zasięgnięcie porady u dietetyka i skorygowanie błędów żywieniowych w taki sposób by dieta była pełnowartościowa, oparta na nisko przetworzonych produktach żywnościowych, adekwatna do potrzeb organizmu, a przy tym by jej założenia były możliwe do realizacji w praktyce. Podobnie wygląda sytuacja z aktywnością fizyczną - najlepiej by jej planowaniem zajął się doświadczony trener, który dopasuje trening do celu, możliwości czasowych i organizacyjnych danej osoby oraz uwarunkowań kondycyjnych i zdrowotnych. Alternatywą jest podjęcie samodzielnych działań, które również mogą być skuteczne o ile zostaną poprzedzone odpowiednią lekturą.

Problematyka bilansowania diety redukcyjnej została przekrojowo opisana w poniższym artykule:http://potreningu.pl/diety/artykuly/1745/dieta-odchudzajaca--od-czego-zaczac

Dodatkowo na Sportowym Forum Dyskusyjnym powstał specjalny dział dla osób aktywnych po trzydziestym piątym roku życia:http://www.sfd.pl/Po_35_roku_%C5%BCycia-f406.html

Istnieje też specjalny dział stworzony specjalnie dla zdeterminowanych pań, w którym otrzymać można szeroko rozumianą pomoc w zakresie pracy nad sylwetką:  http://www.sfd.pl/Ladies_SFD-f446.html

Podsumowanie

Upływ czasu nie musi wiązać się z konsekwentnym przyrostem masy ciała, a zgromadzonych przez lata nadprogramowych centymetrów i kilogramów można pozbyć się w każdym wieku, o ile towarzyszyć będą temu właściwie zaplanowane działania. Dobra dieta i trening dopasowany do potrzeb i możliwości stanowią klucz do estetycznej sylwetki.