Orzechy nerkowca – kilka ciekawostek

Orzechy nerkowca to przekąska ciesząca się dużą popularnością wśród ludzi aktywnych i dbających o zdrowie. Mało kto wie, że smaczne orzechy nerkowca to nasiono tropikalnego drzewa o nazwie nanercz zachodni (zwanego również orzechem cashew), będącego bliskim krewniakiem bardziej znanego mango i pistacji. Warto również wiedzieć, iż korzyści wynikające z regularnej konsumpcji tych orzechów znacznie wykraczają poza przyjemne doznania smakowe!

Przeczytaj koniecznie:

Orzechy na stres

Pochodzenie

Drzewo nanercza pochodzi z przybrzeżnych obszarów Brazylii, a w XVI w zostało introdukowane poprzez portugalskich odkrywców do  innych obszarów tropikalnych Ameryki Południowej, Indii oraz do niektórych krajów afrykańskich. Początkowo orzech cashew był ceniony przede wszystkim ze względu na szlachetne drewno, walory kulinarne orzeszków zaczęto doceniać tak naprawdę dopiero w XX wieku. Dziś głównymi potentatami zajmującymi się handlem orzeszkami nerkowca są Indie, Brazylia, Mozambik, Tanzania i Nigeria.

Jak wybierać i przechowywać nerkowce ?

Na rynku dostępne są dwie opcje: można kupić orzechy nerkowca luzem na wagę lub w opakowaniach. Kupując luzem, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na zapach – czy nie jest zjełczały,  oraz kolor – to ważne, aby orzechy pozbawione były przebarwień i nalotów. Warto zaobserwować czy sklep, w którym dokonujemy zakupu posiada stosunkowo duży obrót orzechami – dzięki temu będziemy mieli pewność, że trafimy na świeży produkt, a nie taki, który leży kilka miesięcy i po prostu wietrzeje. Zakupione orzechy najlepiej przechowywać w lodówce w hermetycznym opakowaniu (nawet do 6 miesięcy) , można je również zamrozić (do 1 roku).

Korzyści z jedzenia orzechów nerkowca

Nerkowce, podobnie jak inne orzechy zawierają duże ilości tłuszczu. Nie należy jednak ich w związku z tym faktem uważać ze niezdrowe, tuczące czy niedietetyczne. Znaczna część tłuszczów znajdujących się w orzechach nerkowca należy do grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych. Kwas oleinowy, czyli taki, który występuje w oliwie z oliwek posiada korzystny wpływ na funkcjonowanie układu krążenia, również u osób chorych na cukrzycę. Naukowcy podkreślają także, że prozdrowotny wpływ orzechów nerkowca na funkcjonowanie serca i układu krążenie wynika także z bogactwa związków o charakterze przeciwutleniającym. Specjaliści zalecają spożywanie garści orzechów nerkowca (lub innych) przynajmniej 4 razy w tygodniu, co pomoże zmniejszyć ryzyko chorób takich jak np. choroba niedokrwienna serca czy choroba wieńcowa.

Orzechy nerkowca stanowią także źródło miedzi – składnika mineralnego, którego niedobory mogą wiązać się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi, w tym niedokrwistością, pękaniem naczyń krwionośnych, osteoporozą, podwyższonym poziomem tzw. złego cholesterolu (LDL), arytmiami, zwiększeniem podatności na infekcje. Regularne spożywanie nerkowców, zapobiega powstawaniu niedoborów miedzi.

Orzechy nerkowca stanowią także źródło magnezu – pierwiastka pełniącego ważną rolę w gospodarce wapniowej, regulującym odpowiednie napięcie mięśni, wpływającym na kondycję psychiczną. Współcześnie modne jest stosowanie suplementów magnezu – tymczasem rozwiązaniem o wiele korzystniejszym jest uwzględnienie w jadłospisie orzechów nerkowca (oraz innych orzechów, pestek i nasion).

Wskazówki dotyczące spożywania nerkowców

Przede wszystkim najwięcej wartości odżywczych będą posiadały orzechy nie poddawane dodatkowym zabiegom kulinarnym czy technologicznym. Lepiej jest zatem zrezygnować z orzechów prażonych i dosalanych lub panierowanych. Nerkowce doskonale sprawdzą się jako przekąska, dodatek do sałatek, dań mięsnych lub porannej owsianki czy domowego musli.

Podsumowanie

Orzechy nerkowca to cenny element jadłospisu – są nie tylko smaczne, ale i pożywne i sycące. Korzystnie wpływają na kondycję organizmu, dostarczając cennych dla zdrowia składników odżywczych. Jedyną ich wadą jest cena. W ciągu ostatnich dwóch lat orzechy te podrożały niemal dwukrotnie...