Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Dlaczego warto jeść paprykę?  – 4 ważne powody

Dlaczego warto jeść paprykę? – 4 ważne powody

PoTreningu

Papryka dostępna jest przez cały rok, doskonale smakuje na surowo, jako dodatek do sałatek i surówek, można ją również dodawać do dań mięsnych czy sosów przygotowywanych na ciepło, grillować, piec, smażyć, marynować... Papryka nadaje potrawom niepowtarzalny aromat, smak i wygląd. Jakie walory odżywcze posiada i na jakie korzyści zdrowotne można liczyć w związku z jej regularną konsumpcją?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Redukowanie tkanki tłuszczowej

Substancja o nazwie kapsaicyna dodawana jest powszechnie do preparatów ułatwiających pozbywanie się zbędnych ilości tkanki tłuszczowej, z racji tego iż nasila proces termogenezy (zwiększa produkcję ciepła, potęgując wydatek energetyczny). Warto wiedzieć, iż związek ten naturalnie występuje w ostrych odmianach papryki (chili), dlatego amatorzy pikantnych potraw mogą liczyć na dodatkowe wspomaganie zabiegów ukierunkowanych na pozbycie się zbędnych ilości tkanki tłuszczowej. Wszystkie gatunki papryk stanowią źródło także innych substancji wspomagających procesy odchudzania, tj. błonnik, składniki mineralne takie jak potas czy witaminy.

Zapobieganie wybranym chorobom neurodegeneracyjnym

Jak pokazują badania populacyjne, regularna konsumpcja papryki może wiązać się z mniejszym ryzykiem zachorowania na Parkinsona.  Osoby jedzące paprykę minimum 2 razy w tygodniu, istotnie rzadziej chorowały na to schorzenie – w porównaniu z osobnikami nie spożywającymi papryki w ogóle lub rzadziej niż raz w tygodniu. Ten zaskakujący potencjał papryki wynika prawdopodobnie z zawartości substancji, posiadającej skądinąd złą reputację, a mianowicie nikotyny. Wstępnie wykluczono również, że ogólne spożycie innych warzyw ma jakikolwiek wpływ na rozwój choroby Parkinsona – znaczenie może mieć wyłącznie ilość spożywanych papryk!

Utrzymywanie układu krążęnia w dobrej kondycji

Włączenie papryki do codziennego menu pomaga regulować poziom poszczególnych lipoprotein we krwi, zapobiegając tym samym chorobom serca i układu krążenia. Odpowiada za ten fakt nie tylko zawartość błonnika rozpuszczalnego (zwiększenie jego podaży w diecie posiada udokumentowany pozytywny wpływ na poziom cholesterolu), ale również bogactwo związków posiadających właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające. Szczególne znaczenie w profilaktyce chorób krążenia ma zawartość likopenu, potasu, witaminy C, a także występującej w ostrych odmianach kapsaicyny.

Zmniejszenie ryzyka raka piersi

Wyniki badań przedstawione w 2009 roku w Journal of Cancer, wskazują, iż kobiety, które spożywają przynajmniej 2 porcje warzyw bogatych w karotenoidy dziennie, istotnie rzadziej chorują  na nowotwory piersi. Jak wiadomo papryka jest doskonałym źródłem karotenoidów, dlatego panie powinny koniecznie włączyć je do jadłospisu – zwłaszcza te zbliżające się do menopauzy. Warto również podkreślić, iż przeciwnowotworowy potencjał papryki i innych warzyw bogatych w karotenoidy nie ogranicza się wyłącznie do zapobiegania rakowi piersi – także m.in. rakowi prostaty, co powinno zainteresować z kolei panów.

Podsumowanie

Uwzględnienie papryki w codziennym jadłospisie to bardzo mądra decyzja, która pomoże utrzymać organizm w dobrej formie. Bogactwo składników o działaniu prozdrowotnym a także niewątpliwe walory smakowe pomogą wzbogacić  spożywane na co dzień posiłki. Profilaktyka wielu powszechnie występujących  schorzeń i dolegliwości zaczyna się właśnie od tego co znajduje się na talerzu – warto zatem aby regularnie pojawiała się na nim papryka.


Źródła: usan Searles Nielsen, Gary M. Franklin, W.T. Longstreth Jr, Phillip D. Swanson and Harvey Checkoway. Nicotine from Edible Solanaceae and Risk of Parkinson Disease. Annals of Neurology, May 9, 2013 DOI: 10.1002/ana.23884


W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie