Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Czy jajecznica na śniadanie to dobry pomysł w czasie redukcji?

Czy jajecznica na śniadanie to dobry pomysł w czasie redukcji?
Jaja w ostatnim czasie powoli wracają do łask, coraz przychylniejszym okiem patrzą na nie lekarze i dietetycy wskazując na obecność witamin, składników mineralnych i pełnowartościowego białka. Coraz rzadziej straszy się także zawartym w nich cholesterolem wskazując, że związek ten spożywany z umiarem wraz z dobrymi jakościowo produktami spożywczymi nie musi wcale stanowić zagrożenia dla naszego zdrowia. Mało kto jednak zwraca uwagę na odchudzające właściwości jaj, a wiele osób wręcz boi się spożywać je w okresie redukcji. Tymczasem owy lęk jest nieuzasadniony. Jaja stanowić mogą bowiem cenny element diety ukierunkowanej na redukcję tkanki tłuszczowej.

Jajecznica na śniadanie = dobry sposób, by przyspieszyć metabolizm

Jaja zasobne są w wysokojakościowe białko. Białko tymczasem ma tą zaletę, że najbardziej ze wszystkich makroskładników wpływa na wydatkowanie energii. Związane jest to z tzw. termogennym efektem pożywienia lub też inaczej – swoiście dynamicznym działaniem pokarmu (w skrócie SDDP). Spożycie jajecznicy z warzywami skutkować więc będzie większym wydatkiem energii niż spożycie posiłku o takiej samej kaloryczności w postaci kanapek z wędliną czy już tym bardziej – porcji płatków śniadaniowych z mlekiem.

Jajecznica na śniadanie = dobry sposób, by zmniejszyć łaknienie

Dania przygotowane z udziałem jaj w sposób szczególny wpływają na stan sytości. Do takich wniosków przynajmniej skłania dostępna literatura naukowa. Szczególnie godne uwagi są wyniki badania przeprowadzonego przez grupę naukowców z Wydziału Psychologii, Uniwersytetu w Saint Louis. W ramach jego przebiegu okazało się, że spożycie jaj na śniadanie skutkuje niższym poborem energii w późniejszych porach dnia niż ma to miejsce w przypadku rozpoczęcia dnia od porcji produktów zbożowych. W praktyce spożycie na śniadanie jajecznicy zamiast porcji zbożowego produktu śniadaniowego skutkować może korzystnymi zmianami w aktywności hormonów takich jak grelina i insulina.

Jajecznica = dobry sposób, by odżywić organizm

O odżywczych właściwościach jaj od dawna mówi i pisze się sporo. Fakt, iż dostarczają one nie tylko wysokojakościowego białka, ale także zawierają sporą dawkę witamin i składników mineralnych sprawia, że stanowić one mogą szczególnie wartościowy element diety redukcyjnej. W okresie stosowania diet o obniżonej kaloryczności trudniej bowiem zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe o charakterze nieenergetycznym, w związku z czym warto opierać menu na produktach o wysokiej gęstości odżywczej, do których jaja niewątpliwie należą. Kolejnym walorem jaj jest także obecność cennych dla zdrowia fosfolipidów.

Podsumowanie

Dania przygotowane z udziałem jaj, takie jak choćby tak lubiana jajecznica, stanowić mogą pożądany składnik diety odchudzającej. Związane jest to z wysoką zawartością białka, witamin, składników mineralnych, fosfolipidów oraz faktem, iż ich konsumpcja korzystnie wpływa na tempo przemiany materii oraz pomaga kontrolować łaknienie.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę