Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Ten zestaw suplementów pomoże Ci w walce z przeziębieniem

Ten zestaw suplementów pomoże Ci w walce z przeziębieniem

PoTreningu

O przeziębieniu mówi się, że nieleczone trwa tydzień, a leczone – siedem dni. Jest w tym powiedzeniu sporo prawdy, gdyż tak naprawdę nie wynaleziono jeszcze skutecznego leku na te błahą, a zarazem męczącą przypadłość, a większość środków farmaceutycznych nie działa przyczynowo, a jedynie objawowo. Okazuje się jednak, że poprzez odpowiednio zaplanowaną suplementację można wzmocnić odpowiedź immunologiczną organizmu na tyle, by sprawić, że przeziębienie trwać będzie krócej i będzie mniej uciążliwe. Z niniejszego poradnika dowiesz się po jakie środki w szczególności warto sięgnąć gdy pojawiają się pierwsze objawy przeziębienia.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Po pierwsze: cynk

Badania naukowe wskazują dość wyraźnie, że suplementacja cynkiem skrócić może istotnie czas trwania przeziębienia. Skuteczność suplementacji jest jednak warunkowa, a pozytywne efekty rejestrowane są tylko wtedy gdy pierwiastek ten zacznie być podawany jeszcze tego samego dnia gdy wystąpią pierwsze objawy infekcji. Stosowana w badaniach dawka cynku wynosi najczęściej 75mg na dobę, to stosunkowo dużo, dzienne zapotrzebowanie bowiem szacuje się na około 10 – 12mg. Warto dodać, że korzystnie jest przyjmować organiczne formy cynku, charakteryzujące się lepszą przyswajalnością. Niekorzystnie na absorpcję tego pierwiastka z przewodu pokarmowego działać mogą wysokie dawki wapnia. Cynku w dawce wynoszącej 75mg na dobę nie należy stosować w stałej suplementacji, gdyż może to niekorzystnie wpłynąć na retencję miedzi w organizmie i upośledzić wchłanianie magnezu.

Po drugie: witamina C

Obecność witaminy C w tym zestawieniu zapewne nikogo nie dziwi. Preparaty zawierające ten związek są rutynowo zalecanie w profilaktyce i leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych o podłożu wirusowym. Czy jednak badania naukowe uzasadniają takie praktyki? Niedawno opublikowany przegląd literatury sugeruje, że pomimo pewnych kontrowersji i wątpliwości, suplementacja witaminą C może być zasadna w leczeniu przeziębienia, istnieją bowiem randomizowane badania wskazujące, że przyjmowanie preparatów ją zawierających może z jednej strony skrócić , a z drugiej złagodzić przebieg infekcji. Zależność ta widoczna jest szczególnie u sportowców i osób aktywnych fizycznie, zwłaszcza w przypadku podawania wysokich dawek (1 – 2g na dobę). Witaminę C warto przyjmować razem ze wspomnianym wcześniej cynkiem.

Po trzecie: zielona herbata (napar jak i ekstrakty)

Zielona herbata ze względu na wysoką zawartość bioaktywnych związków – katechin,  zaliczanych do grupy polifenoli, posiada szereg cennych właściwości. Substancje w niej zawarte oprócz działania antyoksydacyjnego wykazują także właściwości antyzapalne, przecigrzybicze, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Badania naukowe sugerują, że włączenie do diety naparu, bądź jeszcze lepiej skoncentrowanych ekstraktów z zielonej herbaty pozwala zmniejszyć nasilenie objawów infekcji górnych dróg oddechowych takich jak przeziębienie i grypa. Istnieją także przesłanki wskazujące, że taka suplementacja może obniżyć ryzyko powikłań. Na co dzień warto pijać napar z zielonej herbaty, ale w przypadku infekcji można dodatkowo włączyć suplementy zawierające skoncentrowane, standaryzowane na zawartość katechin ekstrakty.

Po czwarte: czosnek (świeży i w postaci ekstraktów)

Czosnek tradycyjnie polecany jest jako naturalny środek o działaniu przeciwbakteryjnym i przeciwwirusowym. Okazuje się, że jego walory potwierdzają nie tylko obiegowe przekazy, ale także – literatura naukowa. Szczególnie godny uwagi jest wynik podwójnie zaślepionego badania trwającego dwanaście tygodni, w którym wykazano, że suplementacja wyciągiem czosnkowym nie tylko wyraźnie zmniejsza ryzyko wystąpienia przeziębienia, ale także – w przypadku zachorowania - odczuwalnie łagodzi przebieg infekcji. W badaniu użyto preparatu zawierającego wysoką dawkę bioaktywnych składników zawartych w czosnku, niewykluczone że podobny efekt udałoby się uzyskać w przypadku podawaniu odpowiedniej ilości świeżego czosnku. Ze względu na charakterystyczny zapach zakładać należy, iż byłoby to zapewne dość uciążliwe…

Wnioski

W przypadku wystąpienia pierwszych objawów przeziębienia warto niezwłocznie przyjąć solidną dawkę cynku (ok. 75mg na dobę) i witaminy C (ok. 1 -2g na dobę), a dodatkowo warto także dorzucić suplementy zawierające polifenole herbaciane i wyciąg z czosnku. Prawdopodobnie takie zdecydowane działanie może zmniejszyć nasilenie objawów oraz skrócić czas trwania infekcji.


Źródła: Singh M, Das RR. Zinc for the common cold. Cochrane Database Syst Rev. 2013 Jun 18;6:CD001364. doi: 10.1002/14651858.CD001364.pub4. · Hemilä H, Chalker E. Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev. 2013 Jan 31;1:CD000980. doi: 10.1002/14651858.CD000980.pub4. · Kalus U, Kiesewetter H, Radtke H. Effect of CYSTUS052 and green tea on subjective symptoms in patients with infection of the upper respiratory tract. Phytother Res. 2010 Jan;24(1):96-100. doi: 10.1002/ptr.2876. · Adv Ther. 2001 Jul-Aug;18(4):189-93. Preventing the common cold with a garlic supplement: a double-blind, placebo-controlled survey. Josling P.


W artykule mówimy o: Zdrowie