Kilka słów o tym jak stres utrudnia odchudzanie

Osoby redukujące zbędną tkankę tłuszczową, przyczyn braku postępu najczęściej doszukują się wyłącznie w diecie lub w planie treningowym. Tymczasem istnieją także inne czynniki mogące wpływać na efektywność pracy nad sylwetką. Jednym z nich okazuje się być permanentny stres, związany z pracą, nauką w szkole czy skomplikowaną sytuacją życiową.

Przeczytaj koniecznie:

Czy stres jest naprawdę taki zły jak się nam wydaje?

Stres utrudnia odchudzanie

Wydawać by się mogło, że ludzie zestresowani jedzą mniej – dzięki temu łatwiej uzyskać im szczupłą sylwetkę. Nic bardziej mylnego! Stres działający długoterminowo wywiera bardzo negatywny wpływ na metabolizm i znacznie utrudnia walkę z nadprogramowymi kilogramami. Brak umiejętności radzenia sobie z napięciem to poważny problem, doprowadzający do wzrostu poziomu kortyzolu we krwi – hormonu, który w zwiększonych stężeniach doprowadza do prawdziwej degrengolady metabolicznej.

Problemy ze snem

Jak wiadomo odpoczynek nocny posiada niebagatelne znaczenie nie tylko dla utrzymania estetycznej sylwetki ale również dla zachowania dobrego zdrowia. Sen to czas na regenerację, odbudowę tkanek i naładowanie baterii. Optymalna ilości snu wpływa na odporność, samopoczucie a także na apetyt. Niedospanie sprzyja podejmowaniu nieracjonalnych wyborów żywieniowych, zmniejsza też ochotę na podejmowanie aktywności fizycznej. Upośledzeniu ulegają mechanizmy związane ze spalaniem tkanki tłuszczowej, zmniejsza się również sekrecja hormonu wzrostu.  Badania naukowe potwierdzają, iż osoby zmagające się z bezsennością mają wieczorem podwyższony poziom kortyzolu (naturalny wzrost stężenia tego hormonu powinien występować nad ranem, co mobilizuje do wstania z łóżka), co bardzo często jest konsekwencją nierozładowanych stresów z całego dnia.

Hormony tarczycy

Kortyzol może zmniejszać tempo przemian metabolicznych, oddziałując na funkcjonowanie tarczycy i aktywność produkowanych przez nią hormonów. Nasila konwersję tyroksyny (T4) do rT3  zamiast T3 i zmniejsza wydajność procesów metabolicznych zachodzących na poziomie komórkowym. Dzięki temu proces spalania tkanki tłuszczowej zachodzi o wiele mniej wydajnie, w przeciwieństwie do jej kumulowania… Co ciekawe, badania wskazują, iż osoby charakteryzujące się podwyższonym poziomem kortyzolu posiadają większą tendencję do gromadzenia tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha. Jest to tzw. trzewna tkanka tłuszczowa, która jest niebezpieczna dla zdrowia – zwiększa ryzyko występowania chorób serca i układu krążenia oraz sprzyja zaburzeniom gospodarki insulinowo-glukozowej, te natomiast upośledzają regulację mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolę gospodarki energetycznej i… zwiększają ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości.

Katabolizm mięśniowy

Wynik, który pojawia się na wadze nie jest wyznacznikiem estetycznej sylwetki. W praktyce można ważyć niewiele i wyglądać – kiepsko. Związane jest to z nieprawidłowym składem ciała, czyli zaburzoną proporcją tkanki mięśniowej do tkanki tłuszczowej. Pod wpływem stresu niekiedy dochodzi do zmniejszenia masy ciała, ale nie powinien to być w żadnym wypadku powód do zadowolenia. To właśnie mięśnie (a nie tłuszcz zapasowy), które przecież decydują o tym jak prezentuje się sylwetka, ulegają zdegradowaniu pod wpływem przedłużonego działania kortyzolu – dochodzi więc do paradoksu: ważymy mniej, ale wcale nie wyglądamy lepiej. Dzieje się właśnie ze względu na fakt, iż zamiast tkanki tłuszczowej tracimy cenną i trudną do wypracowania tkankę mięśniową…

Jak poradzić sobie naturalnie z przewlekłym stresem?

Stosowanie diet redukcyjnych może stanowić źródło stresu dla organizmu, zwłaszcza jeśli towarzyszą im silne, negatywne emocje (poczucie winy, lęk przed porażką, wstyd, niezadowolenie). Dlatego jeżeli zależy Ci na efektywności podjętych działań, powinieneś dbać również o swoją kondycję psychiczną. Istnieją naturalne sposoby, które mogą być pomocne w walce ze stresem:

  • W tygodniowym rozkładzie zajęć uwzględnij czas na relaks
  • Poświęć czas na naukę asertywności
  • Planuj swoje działania, pracuj z terminarzem
  • Doskonal techniki zarządzanie stresem – w razie konieczności zwróć się o pomoc do specjalisty
  • Unikaj skrajnie niskokalorycznych diet, z reguły przynoszą efekty odwrotne do zamierzonych, podkręcając frustrację i poczucie porażki
  • Unikaj przetrenowania – sport może być skutecznym sprzymierzeńcem w zwalczaniu skutków stresu, jednak zbyt długie i forsowne ćwiczenia nasilają objawy przemęczenia i napięcia. Dopasuj trening do możliwości swojego organizmu, daj sobie czas na regenerację
  • Pamiętaj o pełnowartościowych posiłkach i odpowiednim nawodnieniu organizmu

Podsumowanie

Stres jest popularnym czynnikiem sabotującym starania podjęte na rzecz redukcji tkanki tłuszczowej. Zanim uznasz, że jesteś beznadziejnym przypadkiem zastanów się czy przypadkiem nie działasz pod wpływem permanentnego napięcia psychicznego, które rozregulowuje Twój metabolizm i utrudnia pozbywanie się zbędnej tkanki tłuszczowej. Zdiagnozowanie problemu to pierwszy krok do uporania się z nim.