Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Idą święta – wynieś z domu telewizor

Idą święta – wynieś z domu telewizor

PoTreningu

Jeśli masz zamiar nadchodzące święta spędzić głównie na oglądaniu telewizji, to zacznij się rozglądać za nowymi ubraniami, bo w dotychczasowe prawdopodobnie się nie zmieścisz. To nie jest żart, wiec potraktuj powyższą perspektywę serio.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Tele-maniacy ważą więcej

Badania wskazują ewidentnie, że oglądanie telewizji jest czynnikiem w sposób istotny wpływającym na ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości. Nie potrzeba jednak nawet szczegółowego zagłębiania się w literaturę naukową by uznać, że zależność ta jest faktem – wystarczą codzienne obserwacje. Nie ulega wątpliwości, że przesiadywanie przed ekranem TV jest jedną z najbardziej biernych form spędzania wolnego czasu. Już nawet czynności takie jak stanie w kolejce do kasy czy prowadzenie samochodu wiążą się z istotnie większym wydatkiem energetycznym niż przesiadywanie na kanapie i naciskanie na guziki pilota. Osoby spędzające dużą ilość czasu na oglądaniu telewizji statystycznie częściej mają problem z nadmierną masą ciała.

W jaki sposób oglądanie telewizji sprzyja nadwadze i otyłości?

Mechanizmy za pośrednictwem których oglądanie telewizji sprzyja przyrostowi masy ciała są wielopłaszczyznowe i nie wynikają jedynie z niskiego wydatku energetycznego towarzyszącego tej „czynności”. Z pewnością nie bez znaczenia jest fakt, że siedząc przed ekranem TV cały czas bombardowani jesteśmy reklamami, które – czy tego chcemy czy nie – kształtują nasze wybory żywieniowe i których widok stanowi bodziec sprzyjający podjadaniu pomiędzy posiłkami. Efekt jest taki, że często łączymy  konsumpcję z oglądaniem TV, co z drugiej strony – jak pokazują badania - sprzyja wyłączeniu mechanizmów kontroli łaknienia i skutkuje zwiększonym (i często nierejestrowanym) spożyciem pokarmu. Mówiąc wprost, siedząc przed ekranem TV chętniej sięgamy po jedzenie i spożywamy go więcej.

Święta, święta i po świętach… a kilogramy zostają…

O tym, że okres świąt sprzyja przyrostowi masy ciała chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Uginające się pod ciężarem wysokokalorycznych potraw stoły, słodkie przekąski, a także ogólna atmosfera sprzyjająca permanentnej konsumpcji i brak aktywności fizycznej stanowią iście bombową mieszankę, która w szybkim tempie doprowadza do zwiększenia obwodu pasa. Przeprowadzone jakiś czas temu badanie wskazało, że przeciętny przyrost masy ciała w okresie świątecznym wynosi 0,8kg. Niestety nie jest to efekt chwilowy, więc nie ma co się łudzić, iż po kilku dniach czy tygodniach zdobyte kilogramy w magiczny sposób znikną.

Święta przed ekranem TV – połączenie „idealne”

Jak łatwo się domyślić, szczególnie niebezpieczne dla sylwetki okazać się może połączenie „świątecznej diety” z biernym wypoczynkiem, sprowadzającym się do przełączania telewizyjnych kanałów przez większą cześć dnia. Kiedy oglądamy telewizję dochodzi do wyłączenia mechanizmów samokontroli, co skutkuje nieograniczoną i umykającą uwadze konsumpcją. Efekt bywa taki, że pomimo zmniejszonych wydatków energetycznych dostarczamy potężnej dawki kalorii, nierzadko w postaci rafinowanych cukrów i tłuszczów pochodzących z ciast, czekoladek, cukierków. Warto dodać, że właściwości sycące tego typu pokarmów są stosunkowo niskie, a ich zwiększone spożycie zaburza mechanizmy kontroli łaknienia i prowadzi do… dalszego objadania się. O dalszych konsekwencjach tej zależności pisać chyba nie muszę, bo są one oczywiste.

Wnioski

Chcesz zmniejszyć ryzyko przyrostu dodatkowych kilogramów w czasie świąt? Wynieś z  domu telewizor. Znajdź sobie inne zajęcie, niż przesiadywanie na kanapie i przełączanie telewizyjnych kanałów. Pamiętaj, że relaks nie musi polegać na bezczynności i zajadaniu się czym popadnie. Pomyśl o aktywniejszych formach wypoczynku.