Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
AntyKACaboliki, czyli suplementy, o których warto pamiętać przed sylwestrową zabawą

AntyKACaboliki, czyli suplementy, o których warto pamiętać przed sylwestrową zabawą

PoTreningu

Sylwester to czas, który nie sprzyja abstynencji. Koniec Starego Roku i początek Nowego tradycyjnie już świętuje się z kieliszkiem w ręku, a wyjątkowa atmosfera sprawia, że stosunkowo łatwo jest przekroczyć bezpieczną granicę. W efekcie po szampańskiej zabawie do białego rana budzi nas rano „ołowiany berecik” na głowie. Oczywiście podstawą profilaktyki jest zdrowy rozsądek i umiar w degustacji wyrobów alkoholowych, warto jednak wiedzieć, że całkiem pomocne w tym zakresie okazać się mogą suplementy diety. W niniejszym poradniku skoncentrujemy się więc na tym, po jakie preparaty sięgnąć przed sylwestrową imprezą, by zmniejszyć ryzyko wystąpienia „zespołu dnia poprzedniego”.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Czy suplementacja faktycznie pomaga?

Zanim zaczniemy się rozwodzić nad tym jakie suplementy zażyć by zmniejszyć niekorzystny wpływ alkoholu na organizm warto zadać sobie pytanie, czy jest w ogóle sens zawracać sobie głowę takimi rozwiązaniami. Innymi słowy – czy istnieją dowody na to, że substancje zawarte w suplementach działają czy też może rozważania na ten temat mają charakter swobodnych spekulacji opartych na anegdotycznych przekazach. Otóż przyznać należy z całą stanowczością, że  istnieją wyniki badań naukowych wskazujące, iż przyjmowanie niektórych składników suplementów diety może zmniejszyć niekorzystny wpływ spożycia alkoholu na organizm. I właśnie lektura literatury fachowej skłoniła mnie do przygotowania tego poradnika. W co więc warto wyposażyć przedsylwestrową apteczkę?

Po pierwsze: witamina C

Na temat korzystnego wpływu kwasu askorbinowego na metabolizm alkoholu pisałem już kilka razy na łamach niniejszego portalu. Zależność ta została potwierdzona w badaniach naukowych, w których wykazano, że dawka witaminy C wynosząca 2g przyjęta przed konsumpcją alkoholu przyspiesza wyraźnie proces detoksykacji etanolu, czego efektem jest szybszy spadek jego poziomu we krwi. Efekt jest jeszcze silniejszy, jeśli suplementacja zostanie rozpoczęta na kilka lub kilkanaście dni przed planowaną degustacją. W innych  badaniach wykazano natomiast, że witamina C pomaga także chronić komórki wątroby przed destrukcyjnym wpływem etanolu.

Po drugie: zielona herbata

Polifenole herbaciane są silnym antyoksydantami, a także wykazują właściwości przeciwzapalne. Ponieważ metabolizm alkoholu związany jest z powstawaniem dużej ilości wolnych rodników, dodatkowa dawka przeciwutleniaczy może okazać się niezmiernie przydatna. Badania naukowe wskazują, że bioaktywne związki obecne w herbacie zmniejszają wskaźniki uszkodzenia komórek wątrobowych takie jak aminotransferaza alaninowa (ALAT) i aminotransferaza asparaginowa (ASPAT) oraz niwelują wpływ etanolu na poziom markerów stresu oksydacyjnego.

Po trzecie: NAC

Acetylowana forma cysteiny (N-acetylo-cysteina, w skrócie NAC), znana jest ze swoich właściwości antyoksydacyjnych oraz tego, iż posiada zbawienny wpływ na wątrobę. Jako ciekawostkę można dodać, iż stosuje się ją jako odtrutkę przy zatruciu paracetamolem (lekiem przeciwbólowym, którego przedawkowanie prowadzi do uszkodzenia wątroby). Istnieją badania sugerujące, iż NAC chronić może komórki wątrobowe, a także – uwaga - nerwowe, przed niekorzystnym wpływem etanolu. Fakt ten może w sposób wyraźny wpłynąć na nasze samopoczucie przypadające na dzień po konsumpcji alkoholu.

Po czwarte: elektrolity

Chociaż zwiększona podaż elektrolitów niekoniecznie usprawniać musi metabolizm alkoholu, to zapewnienie odpowiedniej ich dawki jest kwestią dość ważną. Etanol zaburza bowiem pracę hormonów zaangażowanych w regulację gospodarki wodno elektrolitowej, powodując zwiększoną utratę płynów. Ważne jest więc intensywne nawadnianie tak w przed i w trakcie konsumpcji jak i po jej zakończeniu, przy czym warto pamiętać, że spożywanie samej wody nie uzupełni powstałych strat w pełni. Konieczne są także elektrolity. Dobrym rozwiązaniem jest zakup koncentratu elektrolitowego w aptece i spożycie go przed pójściem spać w postaci izotonicznego roztworu.


Źródła: Arteel GE et all. Green tea extract protects against early alcohol-induced liver injury in rats. Biol Chem. 2002 Mar-Apr; 383(3-4):663-70. · Abhilash PA, Harikrishnan R, Indira M. Ascorbic acid supplementation down-regulates the alcohol induced oxidative stress, hepatic stellate cell activation, cytotoxicity and mRNA levels of selected fibrotic genes in guinea pigs.. Free Radic Res. 2012 Feb;46(2):204-13. · Ronis MJ, Butura A, Sampey BP, Shankar K, Prior RL, Korourian S, Albano E, Ingelman-Sundberg M, Petersen DR, Badger TM. Effects of N-acetylcysteine on ethanol-induced hepatotoxicity in rats fed via total enteral nutrition. Free Radic Biol Med. 2005 Sep 1;39(5):619-30.