Czy makaron to dobre źródło węglowodanów?

Przyjęło się, iż głównym źródłem węglowodanów w sportowej diecie winien być ryż. Przyznać trzeba, że faktycznie ma on swoje zalety, jest lekkostrawny, nie zawiera glutenu i dobrze komponuje się zarówno z daniami o wytrawnym smaku, jak i tymi „na słodko”. Czy oznacza to jednak, że wszystkie inne produkty skrobiowe należy traktować jako alternatywę drugiej kategorii? Warto zastanowić się nad tym pytaniem odnosząc się do przykładu makaronu, których choć smaczny i stosunkowo tani, często postrzegany jest jako wysokokaloryczny, niezdrowy, tuczący…

Przeczytaj koniecznie:

Ziemniaki w diecie odchudzającej

Zła sława makaronu

Cóż, nie ulega wątpliwości, że makaron niezależnie od składu surowcowego jest produktem bardziej przetworzonym niż np. kasza gryczana  czy płatki owsiane. Otrzymuje się go bowiem z półproduktu w postaci mąki. Wyroby mączne tymczasem postrzegane są jako tuczące i niezdrowe, stąd też wiele osób stara się ich unikać. W praktyce jednak sprawa jest trochę bardziej skomplikowana.  Nie tyle bowiem sama obecność mąki w diecie jest problemem co jej pochodzenie i technologiczny sposób otrzymywania.

Zła, zła mąka

Mąka, która stanowi podstawę większości makaronów ma dwie podstawowe wady: po pierwsze otrzymywana jest z zasobnej w problematyczną dla wielu osób gliadynę pszenicy; a po drugie - podlega procesowi rafinacji. W efekcie produkty ją zawierające bywają źródłem wielu problemów, mogą bowiem powodować zaburzenia funkcjonowania gospodarki insulinowo-glukozowej i lipidowej oraz sprzyjać gromadzeniu tłuszczu zapasowego, a także – u niektórych osób - doprowadzać do zaburzeń w funkcjonowaniu przewodu pokarmowego. Tak więc pewna niechęć do popularnych makaronów jest uzasadniona.

Lepsza alternatywa

Warto wiedzieć, że oprócz klasycznych makaronów z oczyszczonej mąki są także inne, stanowiące bardziej wartościową alternatywą. Już niewspółmiernie korzystniejszym rozwiązaniem pod względem wartości odżywczej będą makarony otrzymane z mąki nieczyszczonej z pszenicy durum. Wyższa zawartość witamin, składników mineralnych i błonnika to niewątpliwe walory, na które warto zwrócić uwagę. Nie wszyscy jednak dobrze tolerują obecność pszenicy w menu, niezależnie od sposobu jej przetwarzania. Dlatego też warto zainteresować się makaronami otrzymanymi z innych surowców.

Niewątpliwie godnym uwagi jest tutaj makaron gryczany. Gryka ma kilka istotnych walorów, które sprawiają, ze na tle pszenicy okazuje się być opcją o wiele korzystniejszą. Przede wszystkim nie zawiera problematycznego glutenu oraz substancji ograniczających aktywność enzymów trawiennych i jest bardziej przyjazna dla przewodu pokarmowego. Co więcej, makaron gryczany dostarcza także więcej białka o wyższej wartości odżywczej i więcej magnezu – składnika którego często brakuje w naszej diecie. Wadą makaronu gryczanego dla wielu osób jest jednak smak, choć podkreślić należy że jest to kwestia wysoce indywidualna.

Podsumowanie

Dania z makaronem stanowić mogą miłą  odmianę zarówno pod względem kulinarnym jak i odżywczym dla potraw przygotowanych z udziałem ryżu. Warunkiem jest tutaj jednak umiejętności dokonywania wyborów, gdyż nie wszystkie makarony dostępne w sklepach to produkty wartościowe. Zdecydowanie unikać należy tych otrzymanych z białej mąki pszennej. Lepszym rozwiązaniem są makarony z mąki nieoczyszczonej, najkorzystniej wypada tutaj jednak makaron gryczany, który posiada szereg walorów czyniących z niego produkt niezwykle wartościowy. Warto choć w ramach eksperymentu  spróbować wprowadzić go do diety.