Naukowe ciekawostki na temat odżywiania

Zagadnienia dotyczące zdrowego odżywiania analizowane są na całym świecie przez specjalistów z różnych dziedzin nauki. Technolodzy żywienia, chemicy, genetycy, biolodzy, psychologowie, dietetycy badają rozmaite aspekty związane z wpływem pokarmów na funkcjonowanie organizmu, przyglądają się czynnikom decydującym o wyborach żywieniowych, badają jakość spożywanego pożywienia oraz jego zanieczyszczenia. Oto kilka ciekawostek ze świata nauki.

Przeczytaj koniecznie:

Wysokie spożycie białka, a nerki. Kilka ciekawych faktów

Kształt czekolady wpływa na percepcję smaku  

Gdy jeden ze światowych liderów produkujących czekolady, w ramach innowacji zmienił kształt swojego topowego produktu, został zasypany skargami konsumentów niezadowolonych ze zmian w recepturze ich ulubionego produktu.  Tymczasem żadne zmiany składu nie zostały wprowadzone. Okazuje się natomiast, iż zmiana kształtu czekolady wpłynęła na jej teksturę i sposób postrzegania wrażeń smakowych. Fakt ten został potwierdzony w badaniach sensorycznych – kostki czekolady o bardziej okrągłym kształcie topią się szybciej, w szybszym tempie uwalniając związki o określonych aromatach.

Jak nawyki żywieniowe innych ludzi wpływają na nasz sposób odżywiania?

Metanaliza kilkunastu dostępnych badań dotyczących wpływu norm społecznych na sposób odżywiania pozwoliła na zaobserwowanie kilku ciekawych zależności. Gdy badane osoby otrzymywały informację na temat wyborów żywieniowych dokonywanych przez innych uczestników danego eksperymentu, same podejmowały podobne decyzje odnośnie doboru pokarmu. Jeżeli informowano o tym, że inni jedzą wartościowe potrawy – badani także skłaniali się ku zdrowszym opcjom. Badacze uznali, iż sugerowanie się wyborami żywieniowymi innych osób związane jest z podświadomą chęcią podkreślenia przynależności do danej grupy społecznej.

Co motywuje ludzi do zakupu żywności ekologicznej?

Okazuje się, iż podjęcie ostatecznej decyzji o zakupie produktów ekologicznych zależy od współdziałania kilku czynników.  Tego typu zagadnieniami zajmują się specjaliści od marketingu, którym zależy na zwiększeniu sprzedaży żywności wyprodukowanej w warunkach ekologicznych. I co okazuje się najskuteczniejszym zabiegiem? A mianowicie przekaz odwołujący się zarówno do pobudek egoistycznych jak i altruistycznych.  Wśród badanych starano się wypromować fikcyjną markę zajmującą się produkowaniem Eko żywności. Najskuteczniejsze okazały się reklamy odnoszące się zarówno do indywidualnych korzyści (lepszy smak produktów, brak sztucznych dodatków, lepsze wartość odżywcza,etc.), jak również wskazujące na korzyści środowiskowe (humanitarne traktowanie zwierząt, zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska, itd.). Synergizm tych dwóch elementów zwiększa szansę sprzedaży produktów ekologicznych.

Zimne powietrze pomaga schudnąć

Wbrew obiegowym teoriom głoszącym, że nadmiarowe ilości tkanki tłuszczowej można wypocić w wysokiej temperaturze, okazuje się, iż większe korzyści w tej materii może przynieść zimne powietrze. Przebywanie w umiarkowanie niskich temperaturach zwiększa wydatek energetyczny na ogrzanie organizmu. Co ciekawe organizm jest w stanie adaptować się do niskich temperatur, dlatego też naukowcy wskazują na zwiększoną efektywność treningów ukierunkowanych na redukowanie tkanki tłuszczowej, przeprowadzanych na świeżym powietrzu w warunkach umiarkowanie niskiej temperatury.

Świecące lody

Pewien wynalazca z Wielkiej Brytanii wymyślił niesamowity deser. Są to lody, które w trakcie konsumpcji błyszczą niesamowitym, zielonkawym blaskiem. Wszystko dzięki zawartości specjalnego, wyizolowanego z pewnego gatunku meduzy białku, które pod wpływem interakcji z językiem powoduje powstawanie wspaniałego blasku. Efekt wizualny jest ponoć niesamowity, jednak na konsumpcję zdecydują się nieliczni – gałka świecących lodów kosztuje bagatela 140 funtów. Czyli sporo...

 

Źródła: Francine Lenfant, Christoph Hartmann, Brigitte Watzke, Olivier Breton, Chrystel Loret, Nathalie Martin “Impact of the shape on sensory properties of individual dark chocolate pieces”LWT – Food Science and Technology, 2, May 2013, pp 545–552 Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics Published online ahead of print, doi: 10.1016/j.jand.2013.11.009"What Everyone Else Is Eating: A Systematic Review and Meta-Analysis of the Effect of Informational Eating Norms on Eating Behavior"Authors: Eric Robinson, Jason Thomas, Paul Aveyard, Suzanne Higgs