Promocja z okazji pierwszego dnia lata! Ceny wszystkich planów -25% z kodem "FITLATO" Skorzystaj z promocji

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Wysokie spożycie białka, a nerki. Kilka ciekawych faktów

Wysokie spożycie białka, a nerki. Kilka ciekawych faktów
Odpowiednia podaż białka zaspokajająca dzienne zapotrzebowanie stanowi istotny element zdrowej diety, jest wręcz niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego. Przyjmuje się, zależnie od źródeł, że w wypadku osób dorosłych o przeciętnej aktywności fizycznej zapotrzebowanie na białko mieści się w przedziale 0,8 – 1,1g na kg masy ciała (przy prawidłowym BMI). Osoby aktywne, zwłaszcza entuzjaści dyscyplin siłowych i wytrzymałościowo-siłowych wymagają jednak większej ilości protein, by pokryć wzmożone zapotrzebowanie.

 Ponieważ precyzyjne ustalenie potrzeb ustroju sportowca jest trudne, a w obiegowym ujęciu rola białka jako składnika diety jest przeceniana, nie są rzadkością zalecenia by przyjmować 2,5g białka na kg masy ciała, a w niektórych wypadkach jeszcze więcej.

Zobrazujmy: dla 85-cio kilogramowego sportowca 2,5g białka na kg masy ciała to 212g protein na dobę. Jest więc to ponad kilogram chudego mięsa lub 35 jajek wielkości "M". W ostatnich latach entuzjastów diet wysokobiałkowych przybyło za sprawą odchudzającej diety proteinowej dr Pierre'a Ducana. Paradoksalnie wysoka podaż białka, stosowana w dietach ukierunkowanych na przyrost masy mięśniowej może mieć również zastosowanie przy redukcji tkanki tłuszczowej.

Nie będziemy w tym artykule rozpatrywać zasadności takich, a nie innych zaleceń czy praktyk żywieniowych, przyjrzymy się jednak ich bezpieczeństwu. Wiele mówi się o negatywnym wpływie wysokiej podaży białka na stan zdrowia, szczególnie na funkcjonowanie nerek. Faktycznie metabolizm aminokwasów z których składają się białka, prowadzi do wytworzenia toksycznego amoniaku, który musi zostać zneutralizowany do mocznika, a ten wydalany jest przez nerki. Czy jednak spożywanie wysokich dawek protein może być faktycznie szkodliwe dla nich szkodliwe?

Na tak postawione pytanie postanowili odpowiedzieć naukowcy z Uniwersystetu w Brukseli ("Free University of Brussels"), przeprowadzając badanie z udziałem kulturystów i sportowców innych dyscyplin stosujących diety wysokobiałkowe. W tym celu grupie badanych osób zalecono dietę dostarczającą 2,8g białka na kg masy ciała przez siedem dni, pobrano też próbki krwi i moczu w celu ustalenia wpływu takiego modelu żywieniowego na podstawowe funkcje czynnościowe nerek i inne parametry fizjologiczne. Zarówno klirens kreatyniny (substancja której wydalanie pozwala oszacować stan zdrowia nerek), jak i wydalanie albumin i wapnia z moczem mieścił się w granicach normy i nie był w istotny sposób skorelowany z ilością dostarczanego białka, co pokrywa się z innymi badaniami weryfikującymi takową zależność.

Oznacza to, że diety wysokobiałkowe zakładające spożycie protein (w tym wypadku) do ilości 2,8g na kg masy ciała nie stanowią bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia i nie upośledzają czynności nerek. Nie oznacza to oczywiście, że białkiem możemy objadać się bezkarnie, a jedynie że obiegowe przekonanie na temat wpływu tego składnika pokarmowego na zdrowie jest przedemonizowane.