Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Jajo - superfood

Jajo - superfood

Faftaq

Jaja kurze kojarzą się nam głównie z zawartym w nich cholesterolem, który „jak wiadomo” zatyka tętnice i prowadzi do miażdżycy, zatorów i wreszcie do śmierci... Można się nawet spotkać z zaleceniem mówiącym, iż maksymalna bezpieczna dawka jaj to dwa tygodniowo! Tymczasem fakty są takie, że jaja kurze stanowią niezwykle cenny składnik zdrowej diety, a ich regularna konsumpcja wcale nie musi nieść za sobą wzrostu ryzyka rozwoju chorób układu krążenia, ani też żadnych innych zdrowotnych przypadłości!

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Jajo – produkt wysokiego ryzyka?

Jaja kurze, jak wiadomo dostarczają sporej dawki cholesterolu, składnika, który zgodnie z popularną teorią wykazuje tendencję do gromadzenia się w arteriach krwionośnych, tworząc tzw. złogi, prowadząc tym samym do choroby niedokrwiennej i innych, niebezpiecznych konsekwencji zdrowotnych. Problem polega na tym, że założenie to nie jest do końca prawdziwe. Przede wszystkim zdać należy sobie sprawę z tego, że biologiczna rola cholesterolu nie sprowadza się do zatykania tętnic. W istocie rzeczy związek ten jest nam niezbędny do życia, a co najważniejsze – produkowany jest we wnętrzu naszego organizmu w ilości niewspółmiernie (kilkunastokrotnie) większej niż ta zawarta w jajach!

Co warto wiedzieć na temat cholesterolu?

Biologiczna rola cholesterolu jest niezwykle szeroka. Jego pochodne stanowią element błon komórkowych i wpływają na szereg ich właściwości. Dodatkowo stanowi też substrat w procesach syntezy wielu ważnych związków biologicznie czynnych, takich jak hormony (również androgeny, takie jak testosteron), kwasy żółciowe i witaminy (a dokładnie witamina D). Ogólnoustrojowa dystrybucja cholesterolu odbywa się przy udziale tzw. lipoprotein, które wraz z krążeniem „rozwożą” go do różnych tkanek i narządów (LDL), lub transportują z powrotem do wątroby (HDL). Najważniejsze co należy sobie zapamiętać, to to, że nie tyle sam cholesterol, ale zaburzone gospodarowanie tym związkiem wiąże się z rozwojem chorób układu krążenia!

Konsumpcja jaj a zaburzenia gospodarki lipidowej

Zaburzenia gospodarki lipidowej powiązane są nierozerwalnie z trybem życia, obejmującym m.in. sposób odżywiania. Co ciekawe, akurat konsumpcja jaj sama w sobie nie doprowadza do tego typu nieprawidłowości. Brakuje na to przekonujących dowodów. Co więcej, w niektórych badaniach interwencyjnych wykazano, że zwiększenie ich spożycia przy jednoczesnym ograniczeniu udziału węglowodanów w diecie skutkuje obniżeniem wskaźników ryzyka rozwoju chorób układu krążenia u osób z nadmierną masą ciała! Coraz więcej danych wskazuje na to, że zamiast przejmować się kurzymi jajami, źródeł żywieniowych czynników ryzyka rozwoju miażdżycy należałoby doszukiwać się raczej w zbyt wysokim spożyciu cukrów rafinowanych i izomerów trans, a także w niedoborach wybranych witamin i składników mineralnych.

Jajo - superfood

Niewiele jest produktów żywnościowych, które dorównać mogłyby jajku wartością odżywczą. Jego niewątpliwym walorem jest obecność najwyższej jakości białka, którego aminogram uznawany jest za wzorcowy. Wysoka zawartość niemalże wszystkich witamin (w tym deficytowej dla nas witaminy D) i wielu składników mineralnych (w tym selenu) także jest godna uwagi. Jajo kurze jest także bogatym źródłem fosfolipidów takich jak cholina, która wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu nerwowego, wspomaga pracę wątroby i pomaga regulować gospodarkę lipidową. Zaskoczeniem pewnie będzie dla niektórych czytelników fakt, iż znaczna część zawartych w jaju lipidów to przyjazne nam kwasy jedno- i wielonienasycone.

Nietuzinkowe właściwości jaj

Oprócz wysokich wartości odżywczych jaja posiadają także szereg innych zalet, przez co w ostatnim czasie stały się przedmiotem intensywnych badań naukowych. Zaobserwowano m.in., że białko w nich zawarte, pod wpływem działania naszych enzymów proteolitycznych ulega rozkładowi m.in. do peptydu zwanego owokininą. Owokinina tymczasem poprzez wpływ na aktywność enzymu regulującego czynność śródbłonka (zwanego konwertazą angiotensynogenu) pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze krwi. Tak więc mówiąc wprost – jaja posiadają właściwości hipotensyjne. Aktualnie bada się możliwość wykorzystania owokoniny w leczeniu nadciśnienia!



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

1 / 2 Następna strona