Pięć powodów, dla których warto pić kawę

Jeśli należysz do licznego grona osób, w przypadku których konsumpcja kawy wiąże się nierozerwalnie z poczuciem winy, to mam dla Ciebie dobrą nowinę. Otóż kawa, o ile pita jest z umiarem i bez dodatku cukru, nie jest szkodliwa. Mało tego, istnieją przesłanki by zakładać, że regularna jej konsumpcja daje wiele cennych korzyści, zarówno dla „ducha” jaki dla ciała i ogólnie pojętego zdrowia! Oto pięć dobrych powodów, dla których warto pić kawę!

Przeczytaj koniecznie:

Kawa, która spala tłuszcz

Kawa chroni przed rozwojem chorób neurodegeneracyjnych

Regularna konsumpcja kawy w umiarkowanych ilościach, (od jednej do czterech filiżanek na dobę), korzystnie wpływa na kondycję układu nerwowego, zmniejszając ryzyko wystąpienia demencji i choroby Alzheimera, a także choroby Parkinsona. Wszystko to dzięki potężnej dawce antyoksydantów, której napój ten jest źródłem. Przeciwutleniacze zawarte w kawie chronią komórki nerwowe przed nadmiernym wpływem wolnych rodników i pobudzają aktywność neuroprzekaźników zaangażowanych w rozwój funkcji poznawczych. Prawdopodobnie substancje te zmniejszają także ryzyko zachorowania na niektóre formy nowotworów mózgu.

Kawa chroni przed cukrzycą

Wspomniane przed chwilą antyoksydanty zawarte w kawie chronić mogą nie tylko przed rozwojem chorób neurodegeneracyjnych, ale także przed zachorowaniem na cukrzycę. Badania naukowe wskazują, że osoby, które regularnie pijają kawę, (i to w sporych ilościach, bo ponad cztery filiżanki na dibę), statystycznie rzadziej na tę uciążliwą chorobę przewlekłą chorują. Związane jest to z pozytywnym wpływem kawowych polifenoli na wrażliwość insulinową. Warto wiedzieć, że szczególnie wyraźne w tym zakresie działanie wykazuje kawa bezkofeinowa. Kofeina bowiem jest substancją upośledzająca insulinowrażliwość.

Kawa zmniejsza ryzyko depresji

Osoby, które regularnie piją kawę są o około 10% mniej narażone na zachorowanie na depresję. Co więcej, badania naukowe wskazują także, iż kawosze dwukrotnie rzadziej targają się na własne życie! Są to dość zaskakujące dane, zwłaszcza że nie wiadomo dokładnie jaki składnik kawy odpowiedzialny jest za jej przeciwdepresyjne właściwości. Spekuluje się, że mogą to być wspomniane już tutaj wielokrotnie przeciwutleniacze, ale niektóre teorie sugerują, iż odpowiedzialne za ten fakt są związki lotne nadające kawie unikalny i niezwykle przyjemny aromat i smak.

Kawa chroni wątrobę

Chociaż wydawać się to może zaskakujące, to regularna konsumpcja kawy nie tylko nie szkodzi wątrobie, ale wręcz może wspierać prawidłowe jej działanie i sprzyjać prawidłowej regeneracji. Znowuż odpowiedzialne za tę wyjątkową właściwość są związki fenolowe – silne  antyoksydanty obecne w ziarnach kawy i przenikające do naparu. Chronią one hepatocyty (komórki wątrobowe) przed negatywnym wpływem stresu oksydacyjnego, co zmniejsza ich degenerację i ułatwia przebieg procesów regeneracyjnych.

Kawa pobudza i przyspiesza spalanie tłuszczu

Nie ulega wątpliwości, że kawa jest silnym, naturalnym spalaczem tłuszczu Z jednej strony zawarta w niej kofeina zwiększa spontaniczną aktywność fizyczną, mobilizuje do działania i podnosi termognezę (wszystko to powoduje zwiększone wydatkowanie energii), a z drugiej obecne w niej polifenole usprawniają działanie enzymów regulujących gospodarkę energetyczną organizmu. Kawa siłą działania dorównuje popularnym suplementom diety z grupy termogeników, które skądinąd bardzo często oparte są na składnikach pochodzących z kawy. Filiżankę espresso szczególnie korzystnie jest wypić sobie przed wysiłkiem fizycznym.

Podsumowanie

Jak widać, kawa posiada wiele zalet, sprawiających, że uchodzić może ona za napój wręcz prozdrowotny. Należy jednak pamiętać, iż napój ten posiada także pewne wady, które objawiają się przede wszystkim wtedy, gdy pijemy go bardzo dużo. O ile dwie lub trzy filiżanki kawy raczej nikomu nie zaszkodzą, o tyle picie jej na okrągło może okazać się po prostu szkodliwe. Kawę pić  warto, ale – z umiarem.