Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Sześć naprawdę dobrych powodów, dla których warto jeść jarmuż

Sześć naprawdę dobrych powodów, dla których warto jeść jarmuż

Tadeusz Sowiński

Odpowiednie spożycie warzyw i owoców ma istotny wpływ na zdrowie i kondycję psychofizyczną. Bez tych pokarmów trudno byłoby zaspokoić zapotrzebowanie na niezbędne dla nas składniki pokarmowe takie chociażby jak i potas. Jarmuż ze względu na wyjątkowe walory odżywcze jest jednym z tych warzyw, które szczególnie warto włączyć do swojego menu. Chcesz wiedzieć dlaczego? Zapraszam do dalszej lektury!

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę


Jarmuż to potężna dawka witaminy K

Witamina K pełni w naszym organizmie bardzo ważną rolę, uczestnicząc w procesach krzepnięcia krwi i wykazując działanie przeciwkrwotoczne. Najnowsze badania wskazują jednak, że ma ona także działanie przeciwnowotworowe, a dodatkowo wpływa także korzystnie na gospodarkę wapniową. Jarmuż jest nieprzeciętnie dobrym źródłem tej witaminy. W stugramowej porcji zawarta jest taka jej dawka, że pozwala pokryć ponad 1000% dziennego zapotrzebowania. Należy pamiętać, ze witamina K jest rozpuszczalna w tłuszczach, chcąc ją dobrze przyswoić powinniśmy spożyć jarmuż w towarzystwie innych, zawierających tłuszcz pokarmów.

Jarmuż – bogactwo witaminy C

Witamina C jest ważnym antyoksydantem, chroni nasz organizm przed destrukcyjnym wpływem wolnych rodników, bierze udział w procesie syntezy kolagenu, wspiera układ odpornościowy. Niestety jest też bardzo nietrwała i szybko wyczerpują się jej ustrojowe zapasy, stąd też warto dostarczać ją przy każdej możliwej okazji. Wystarczy zjeść100g jarmużu, by pokryć około 150% dziennego zapotrzebowania na witaminę

Jarmuż to znakomite źródło wapnia

Jarmuż na tle innych warzyw zawiera rekordową dawkę wapnia. Wynosi ona około 150mg na 100g tego warzywa. Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek to około 900 – 1300mg na dobę. Uwzględnienie w diecie jarmużu może okazać się szczególnie ważne w przypadku osób stroniących od nabiału, (np. ze względu na alergię na białka mleka lub nietolerancję laktozy), który stanowi podstawowe źródło wapnia w naszej diecie.

Jarmuż dostarcza żelaza

Jarmuż dostarcza także pewnej dawki żelaza, pierwiastka niezwykle ważnego dla prawidłowego transportu tlenu w organizmie. Warto przypomnieć, że niedobory żelaza zdarzają się bardzo często u młodych kobiet aktywnych fizycznie. Narażone na nie są także sportowcy dyscyplin wytrzymałościowych obu płci , a zwłaszcza – maratończycy, triatloniści, kolarze. Zawartość żelaza w jarmużu wynosi około 1,7mg, przy przeciętnym, dziennym zapotrzebowaniu mieszczącym się od 10 do 18mg.

Jarmuż to karotenoidy i polifenole

Oprócz wspomnianej wcześniej witaminy C jarmuż zawiera także pakiet innych, silnych antyoksydantów, które chronią organizm przed destrukcyjnym wpływem wolnych rodników. Na szczególną uwagę zasługuje duże stężenie karotenoidów takich jak beta karoten, który skądinąd jest także prekursorem witaminy A, (Wystarczy zjeść 100g jarmużu by pokryć ponad 300% zapotrzebowania na tę witaminę).

Jarmuż zawiera kwasy omega 3

Chociaż jarmuż, podobnie jak większość warzyw zawiera bardzo niewiele tłuszczu (bo zaledwie 0,7g), to zawarte w nim kwasy tłuszczowe należą głównie do rodziny omega 3. Tłuszcze omega 3, takie jak obecny w jarmużu kwas alfa-linolenowy, stanowią niezwykle ważny, a przy tym również i deficytowy składnik diety. Badania naukowe wskazują, że posiadają one silne właściwości przeciwzapalne, zmniejszają ryzyko  rozwoju chorób układu krążenia, cukrzycy, chorób neurodegeneracyjnych i nowotworów.

Podsumowanie

Jak widać istnieje kilka dobrych powodów by włączyć jarmuż do diety. Chociaż wydawać by się mogło, że jest to warzywo nietypowe, rzadki i drogie, to fakty są zupełnie inne. Jarmuż jest dziś produktem ogólnodostępnym. Znaleźć go można zarówno w marketach i dyskontach jak również drobnych „warzywniakach”. Warto z tego skorzystać.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie