Jak przygotować pożywny koktajl proteinowy? – praktyczne wskazówki

Koktajle cieszą się dużym zainteresowaniem pośród osób aktywnych i prowadzących zdrowy tryb życia. Nie bez powodu zresztą – bo można łatwo i szybko je przygotować, są smaczne i mają konsystencję przyjazną dla przewodu pokarmowego. Często sięgają po nie osoby redukujące zbędną tkankę tłuszczową, z racji tego iż zaspokajają apetyt i stanowią zdrowszą alternatywę dla słodyczy. O czym należy pamiętać, komponując proteinowy koktajl własnego pomysłu? Oto praktyczne wskazówki:

Pamiętaj o wartościowym źródle białka!

Koktajl proteinowy – z definicji nie może być pozbawiony wartościowych źródeł protein. Dobrym rozwiązaniem są odżywki białkowe – bogactwo smaków i wygodna forma stosowania, sprawiają iż jest to bardzo praktyczny sposób na wzbogacenie koktajlu o cennym makroskładnik. Polecane są przede wszystkim białka serwatkowe, ale można także poeksperymentować z białkiem roślinnego pochodzenia. Warto zapamiętać, iż białko sojowe jest raczej nie polecane panom – z racji tego, iż może znacznie obniżać poziom testosteronu. Nie gorszą opcją będzie także nabiał – serki wiejskie, twarogi, kefiry i jogurt naturalne, również mogą stanowić proteinową bazę koktajlu. Odradzam natomiast surowe jaja- ich strawność jest ograniczona, a poza tym ryzykowna – surowe jaja mogą doprowadzić do zaburzeń pracy przewodu pokarmowego.

Uwzględnij owoce!

Owoce stanowią źródło cennych dla zdrowia, urody i formy fizycznej substancji. Dostarczają między innymi cennego potasu, związków fenolowych, witamin czy błonnika, a także charakteryzują się niewątpliwymi walorami smakowymi. Dlatego zdecydowanie warto uwzględnić je jako składnik odżywczego koktajlu. Szczególnie polecane są faworyzowane przez sportowców banany, a także maliny, truskawki, jagody, jeżyny, brzoskwinie, etc. Poza sezonem można także sięgnąć po wersje mrożone owoców bądź też suszone.

Eksperymentuj z warzywami!

W diecie współczesnych ludzi warzywa zdecydowanie pojawiają się zbyt rzadko i w zbyt małych ilościach. Koktajl proteinowy, zwłaszcza na bazie serów czy kefirów można wzbogacić wybranymi warzywami, otrzymując w ten sposób prawdziwą bombę witaminowo-odżywczą. I tak do koktajli nadają się buraki, jarmuż, ogórki zielone, szpinak, brokuły, a także świeże zioła – np. koper, natka pietruszki czy kolendra.

Pomyśl o wartościowych dodatkach!

Przygotowując własną wersję proteinowego koktajlu pamiętaj, aby używać składników o najwyższej jakości odżywczej. Ciekawym pomysłem może być uwzględnienie orzechów – np. nerkowca, które są dość miękkie i mikser bez problemu sobie z nimi poradzi, oleju kokosowego lub wiórków kokosowych, otrębów owsianych, kawy, lecytyny,  świeżej melisy lub mięty, czekolady zawierającej minimum 70% kakao, etc.

Unikaj składników niezdrowych!

Każdy koktajl można zepsuć, używając na przykład nieświeżych produktów pochodzenia roślinnego. Odkrojenie spleśniałych czy nadgniłych części na niewiele się zda – takie warzywo lub owoc i tak powinno wylądować w koszu a nie w koktajlu, stwarzając ryzyko zatrucia pokarmowego. Zdrowotne walory koktajlów ulegną obniżeniu, gdy użyjemy owocowych jogurtów lub serków homogenizowanych, cukru (nieważne czy będzie to cukier biały czy brązowy), owoców z puszki lub kandyzowanych, syropów smakowych, prażonych orzechów lub orzeszków ziemnych.

Podsumowanie

Koktajl proteinowy może stanowić atrakcyjne pod względem smakowym i odżywczym uzupełnienie jadłospisu. Warto jednak dopasować recepturę koktajlu do potrzeb organizmu, uwzględniając przy tym jedynie składniki najwyższej jakości.