Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Trzy ważne powody, dla których posiłki warto jeść o stałych porach

Trzy ważne powody, dla których posiłki warto jeść o stałych porach

Tadeusz Sowiński

O tym, że warto jadać posiłki o stałych porach mówi i pisze się wiele, rzadko jednak pojawiają się racjonalne argumenty świadczące na rzecz takiego rozwiązania. Warto więc się zastanowić nad tym dlaczego tak naprawdę systematyczność i uporządkowanie są takie ważne. W niniejszym opracowaniu przedstawię więc trzy ważne powody dla których warto odżywiać się regularnie pilnując pór konsumpcji.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Regularne posiłki – mniejsza chęć podjadania

Regularność w spożywaniu posiłków w sposób korzystny wpływa na funkcjonowanie mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolę łaknienia. Organizm przyzwyczaja się do wyznaczonych godzin konsumpcji i sygnały dotyczące potrzeby spożycia pokarmu pojawiają się o określonych porach (efekt ten jednak nie występuje z dnia na dzień, a zazwyczaj po kilkunastu dniach lub nawet kilku tygodniach –warto wiec uzbroić się w cierpliwość). Oznacza to, że w ciągu dnia rzadziej dokuczają napady „wilczego głodu” czy też – chęć zjedzenia czegoś pomiędzy posiłkami. Efekt jest oczywisty – praca nad sylwetką staje się łatwiejsza, a podejmowane starania – efektywniejsze, gdyż uczucie głodu pomiędzy posiłkami i słabość do rozmaitych, niezdrowych zazwyczaj przekąsek to najczęstsze przyczyny problemów z wypracowywaniem i utrzymywaniem należytego składu i pożądanej masy ciała.

Regularne posiłki – lepsza kontrola nad dietą

Jadając regularnie, o stałych porach mamy możliwość lepszego zapanowania nad realizacją założeń diety tak pod względem jakościowym jak i ilościowym. Pomijając już wspomniane kwestie związane z regulacją mechanizmów poboru pokarmu istnieje też aspekt psychologiczny. Wyznaczając sobie godziny konsumpcji tworzymy „plan działania” i wyznaczamy proste punkty odniesienia, a realizując wyznaczone zadania zyskujemy wrażenie kontroli nad swoim postępowaniem żywieniowym. „Godzinowy chaos” natomiast wprowadza zamieszanie i sprawia, że nawet przy drobnych potknięciach związanych choćby ze zjedzeniem czegoś nieuwzględnionego w menu łatwiej jest ulec złudzeniu, że realizacja założeń diety nie przebiega pomyślnie, że wymyka się spod kontroli. Ważne jednak jest by nie popadać przesadę i w sposób skrajny nie podchodzić do tego zagadnienia. Pory posiłków winny być realizowane w sposób orientacyjny, ramowy, a nie szczegółowy i za wszelką cenę, gdyż wtedy przy drobnych poślizgach mogą pojawić się frustracje.

Regularne posiłki – szybszy metabolizm

Chociaż nie wszystkie badania zależność tę potwierdzają w sposób niezbity, to warto mieć na uwadze, ze istnieją pewne przesłanki (w postaci danych eksperymentalnych), iż regularne spożywanie posiłków przyspiesza metabolizm. Efekt ten wykazali badacze z Uniwersytetu Nottingham. W próbie trwającej sześć tygodni wzięło udział dziewięć zdrowych kobiet w wieku 18 – 42 lat. Badanie zostało podzielone na trzy fazy. Uczestniczki miały albo starać się posiłki spożywać o stałych porach sześć razy dziennie albo też jeść naprzemiennie raz trzy, raz sześć, raz dziewięć posiłków na dobę. Każdy ze schematów był oceniany w odniesieniu do wpływu na wydatkowanie energii związane z efektem termicznym pożywienia. Okazało się, że regularne posiłki powodują przyspieszenie tempa przemiany materii co objawiało się zwiększeniem wydatkowania energii. Dodatkowo zaobserwowano także korzystny wpływ na gospodarkę lipidową i insulinowo-glukozową.

Podsumowanie

Jak widać, warto dbać o to by posiłki spożywane były o stałych porach, gdyż niesie to za sobą przynajmniej trzy ważne korzyści mogące rzutować nie tylko na kompozycję sylwetki, ale także – na ogólnie pojęte zdrowie metaboliczne. Należy jednak pamiętać, że regularność w konsumpcji to tylko jeden z istotnych aspektów związanych ze zdrowym odżywianiem i wcale nie jest on najważniejszy. Mało tego – zbyt restrykcyjne do niego podejście może nieść za sobą skutki niepożądane. Dlatego zawsze dobrze jest podchodzić do tej kwestii z pewnym, choć minimalnym dystansem mając na uwadze, ze kluczowe znaczenie ma i tak ilość i jakość spożywanej żywności.

 



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie