Trzy ważne powody, dla których posiłki warto jeść o stałych porach

O tym, że warto jadać posiłki o stałych porach mówi i pisze się wiele, rzadko jednak pojawiają się racjonalne argumenty świadczące na rzecz takiego rozwiązania. Warto więc się zastanowić nad tym dlaczego tak naprawdę systematyczność i uporządkowanie są takie ważne. W niniejszym opracowaniu przedstawię więc trzy ważne powody dla których warto odżywiać się regularnie pilnując pór konsumpcji.

Przeczytaj koniecznie:

Co jeść, gdy brakuje czasu

Regularne posiłki – mniejsza chęć podjadania

Regularność w spożywaniu posiłków w sposób korzystny wpływa na funkcjonowanie mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolę łaknienia. Organizm przyzwyczaja się do wyznaczonych godzin konsumpcji i sygnały dotyczące potrzeby spożycia pokarmu pojawiają się o określonych porach (efekt ten jednak nie występuje z dnia na dzień, a zazwyczaj po kilkunastu dniach lub nawet kilku tygodniach –warto wiec uzbroić się w cierpliwość). Oznacza to, że w ciągu dnia rzadziej dokuczają napady „wilczego głodu” czy też – chęć zjedzenia czegoś pomiędzy posiłkami. Efekt jest oczywisty – praca nad sylwetką staje się łatwiejsza, a podejmowane starania – efektywniejsze, gdyż uczucie głodu pomiędzy posiłkami i słabość do rozmaitych, niezdrowych zazwyczaj przekąsek to najczęstsze przyczyny problemów z wypracowywaniem i utrzymywaniem należytego składu i pożądanej masy ciała.

Regularne posiłki – lepsza kontrola nad dietą

Jadając regularnie, o stałych porach mamy możliwość lepszego zapanowania nad realizacją założeń diety tak pod względem jakościowym jak i ilościowym. Pomijając już wspomniane kwestie związane z regulacją mechanizmów poboru pokarmu istnieje też aspekt psychologiczny. Wyznaczając sobie godziny konsumpcji tworzymy „plan działania” i wyznaczamy proste punkty odniesienia, a realizując wyznaczone zadania zyskujemy wrażenie kontroli nad swoim postępowaniem żywieniowym. „Godzinowy chaos” natomiast wprowadza zamieszanie i sprawia, że nawet przy drobnych potknięciach związanych choćby ze zjedzeniem czegoś nieuwzględnionego w menu łatwiej jest ulec złudzeniu, że realizacja założeń diety nie przebiega pomyślnie, że wymyka się spod kontroli. Ważne jednak jest by nie popadać przesadę i w sposób skrajny nie podchodzić do tego zagadnienia. Pory posiłków winny być realizowane w sposób orientacyjny, ramowy, a nie szczegółowy i za wszelką cenę, gdyż wtedy przy drobnych poślizgach mogą pojawić się frustracje.

Regularne posiłki – szybszy metabolizm

Chociaż nie wszystkie badania zależność tę potwierdzają w sposób niezbity, to warto mieć na uwadze, ze istnieją pewne przesłanki (w postaci danych eksperymentalnych), iż regularne spożywanie posiłków przyspiesza metabolizm. Efekt ten wykazali badacze z Uniwersytetu Nottingham. W próbie trwającej sześć tygodni wzięło udział dziewięć zdrowych kobiet w wieku 18 – 42 lat. Badanie zostało podzielone na trzy fazy. Uczestniczki miały albo starać się posiłki spożywać o stałych porach sześć razy dziennie albo też jeść naprzemiennie raz trzy, raz sześć, raz dziewięć posiłków na dobę. Każdy ze schematów był oceniany w odniesieniu do wpływu na wydatkowanie energii związane z efektem termicznym pożywienia. Okazało się, że regularne posiłki powodują przyspieszenie tempa przemiany materii co objawiało się zwiększeniem wydatkowania energii. Dodatkowo zaobserwowano także korzystny wpływ na gospodarkę lipidową i insulinowo-glukozową.

Podsumowanie

Jak widać, warto dbać o to by posiłki spożywane były o stałych porach, gdyż niesie to za sobą przynajmniej trzy ważne korzyści mogące rzutować nie tylko na kompozycję sylwetki, ale także – na ogólnie pojęte zdrowie metaboliczne. Należy jednak pamiętać, że regularność w konsumpcji to tylko jeden z istotnych aspektów związanych ze zdrowym odżywianiem i wcale nie jest on najważniejszy. Mało tego – zbyt restrykcyjne do niego podejście może nieść za sobą skutki niepożądane. Dlatego zawsze dobrze jest podchodzić do tej kwestii z pewnym, choć minimalnym dystansem mając na uwadze, ze kluczowe znaczenie ma i tak ilość i jakość spożywanej żywności.