Suplementy tłuszczowe – które są godne uwagi?

Oprócz odżywek białkowych, węglowodanowo-białkowych i węglowodanowych masowo kupowanych i stosowanych przez osoby aktywne fizycznie, istnieją także preparaty tłuszczowe, które wbrew pozorom także mogą mieć pewne zastosowanie we wspomaganiu wysiłku i budowy formy sportowej. W niniejszym poradniku pokrótce opiszę zastosowanie trzech ciekawych i przydatnych środków spośród tej grupy suplementów.

Przeczytaj koniecznie:

Omega 3 – lepsza ryba czy kapsułka?

Kwasy tłuszczowe omega 3

O kwasach tłuszczowych z rodziny omega 3 mówi i pisze się bardzo wiele i przyznać trzeba, że rosnące zainteresowanie ich właściwościami ma duże uzasadnienie. Z jednej strony spożycie tych związków z dietą bywa zazwyczaj stanowczo niedostateczne, a z drugiej – ilość korzyści wynikających z wyrównania niedoborów jest trudna do zliczenia. Najważniejsze jest to, że tłuszcze te spożywane w odpowiednich ilościach wspomagają pracę układu krążenia, wpływają pozytywnie na funkcjonowanie układu nerwowego, działają przeciwzapalnie i przeciwagregacyjnie. Badania naukowe wskazują, że kwasy omega 3 oddziałują też pozytywnie na parametry metaboliczne powiązane z gospodarką energetyczną takie jak wrażliwość insulinowa, przez co suplementacja nimi może być niezwykle pomocna w pracy nad sylwetką.

CLA

CLA jest izomerem kwasu linolowego (należącego do rodziny wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 6), posiadającym dwa sprzężone wiązania podwójne. Naturalnie występuje on w niektórych pokarmach pochodzenia zwierzęcego, zwłaszcza w maśle, tłustym nabiale oraz mięsie wołowym oraz – mięsie innych przeżuwaczy. Wg opublikowanych badań sprzężony kwas linolowy wykazuje działanie przeciwzapalne, pzeciwnowotworowe, przeciwcukrzycowe, a także pozytywnie wpływa na profil lipidowy krwi. Dla osób aktywnych fizycznie i pracujących nad sylwetką najważniejsze jest jednak to, że CLA korzystnie wpływa na skład ciała, z jednej strony przyspieszając tempo przemiany materii, a z drugiej - zmniejszając aktywność enzymów odpowiedzialnych za tworzenie i odkładanie tkanki tłuszczowej.

MCT

Terminem MCT nazywana jest grupa kwasów tłuszczowych charakteryzujących się średnią długością łańcucha węglowego, obecnych naturalnie w wybranych pokarmach (takich jak pełnotłusty nabiał, tłuszcz mleczny i przede wszystkim olej kokosowy). Ze względu na specyficzną budowę chemiczną posiadają one inne właściwości niż kwasy długołańcuchowe - dominujące w spożywanej przez nas żywności. W przeciwieństwie do nich wchłaniane są nie poprzez krążenie limfatyczne, ale przez żyłę wrotną do wątroby, w krwiobiegu natomiast transportowane są głównie w postaci chylomikronów, dzięki czemu nie zwiększają ryzyka chorób takich jak miażdżyca. Żeby dostać się do mięśni – nie potrzebują transporterów takich jak l-karnityna. MCT posiadają właściwości antybakteryjne, termogenne przede wszystkim i stanowią skondensowane i przystępne źródło energii. W suplementacji sportowej oleje MCT wykorzystuje się w celu zwiększenia kaloryczności posiłków oraz - poprawy zdolności wysiłkowych, a także dla przyspieszenia odnowy powysiłkowej. Mają też zastosowanie w dietach odchudzających, głównie ze względu na właściwości termogenne i ketogenne.

Podsumowanie

Tłuszcz pokarmowy, ciągle postrzegany jest raczej jako mało potrzebny składnik diety. Wiele osób po prostu się go obawia, obwiniając za problemy z kompozycją sylwetki, tak więc suplementowanie się nim postrzegane być może za nierozsądną fanaberię. Całkiem niesłusznie! Tak naprawdę przecież tłuszcz jest nam niezbędny, nie tylko jako źródło energii, ale także nośnik witamin i źródło wielu ważnych związków, bez których prawidłowe funkcjonowanie organizmu byłoby utrudnione bądź wręcz niemożliwe! Odpowiednio dobrana suplementacja tłuszczowa pozytywnie wpływa na ogólnie pojęte zdrowie i kondycję metaboliczną, wspomaga pracę nad sylwetką i wspiera procesy odnowy powysiłkowej. Są to zalety nie do przecenienia.