Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Śliwki -  z tych owoców nie rezygnuj

Śliwki - z tych owoców nie rezygnuj

Anna Parzych

Dojrzałe, słodkie, soczyste śliwki są owocowym pomostem pomiędzy kończącym się latem a wkraczającą, wraz w żółknącymi liśćmi i chłodnymi wieczorami, jesienią. Wielkim pozytywem tych owoców jest nie tylko ich smaczny miąższ, lecz także szereg wartości prozdrowotnych, które w sobie kryją. Zasobność w witaminy, minerały, błonnik, skuteczne działanie anty zaparciom – to tylko niektóre ich zalety. Warto pamiętać jednak, że zawierają spore ilości cukru (w tym fruktozy), więc jedzenie ich bez umiaru nie będzie najlepszym pomysłem.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Co kryje w sobie śliwka?

Jak wiele warzyw i owoców, także i ten, zawiera znaczne ilości wody. Ilość węglowodanów w 100g produktu (w zależności od odmiany owocu) może sięgnąć do około 15 gramów, wartość energetyczna stugramowej porcji to około 50 kcal. Znajdziemy w nich żelazo magnez, fosfor, miedź, cynk, potas, prowitaminę A, witaminę E i C, czyli antyoksydanty, które skutecznie chronią nie tylko przed starzeniem, ale i problemami z sercem, nowotworami. Zdecydowanie warto podkreślić, iż zawierają także witaminy z grupy B, niezmiernie cenne dla naszego układu nerwowego.

Przy tej gamie zalet należy wspomnieć o szczególnie wysokiej zawartości cukrów i z tego powodu należy spożywać je z umiarem. Szczególnie ostrożnie powinny podejść do niej osoby z upośledzonym wchłanianiem/nietolerancją fruktozy, gdyż „śliwkowa rozpusta” może w takich wypadkach stać się przyczyną silnych bólów brzucha biegunek, wymiotów i nudności.

Pomocne w zaparciach

Owoce śliwy uznawane są za doskonały środek przynoszący ulgę z w stanach zaparć i problemów trawiennych; działają zarówno jako środek przeczyszczający, jak i moczopędny.

Wysoka zawartość włókien roślinnych zbudowanych z celulozy oraz pektyn działa pobudzająco na trawienie.

Do tego celu używane są suszone owoce, które przed spożyciem (najlepiej na noc) należy namoczyć.

Suszone owoce zawierają około 5 razy więcej błonnika niż świeże - stąd ich użycie jako wsparcia przy problemach trawiennych. W porównaniu ze śliwkami wprost z drzewa mają także znacząco więcej witaminy A.

Odrobina słodyczy na co dzień

Śliwki doskonale smakują same, jednak idealnie sprawdzają się jako dodatek do wielu potraw. Aby w pełni wykorzystać ich walory należy wybierać owoce świeże, jędrne, nie przejrzałe. Pomimo plusów spożywania białka należy mimo wszystko sprawdzić, czy nie są one zaatakowane przez robaki ;)

Świeże śliwki należy przechowywać w chłodnym miejscu, oczywiście przed skonsumowaniem umyć, by pozbyć się warstwy ochronnej zabezpieczającej owoc przed wyschnięciem.

Jeżeli lubisz pichcić, to możesz przyrządzić ciasto śliwkowe, zdrowy i smaczny omlet proteinowo-śliwkowy, ugotuj kompot z tych owoców, przyrządź sałatkę z ich zawartością. Do nabycia są także wina oraz sosy produkowane na bazie owoców śliwy.

Wykorzystuj, delektuj i naciesz się ich smakiem - następna “partia” świeżych dopiero za rok..

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie