Jak zmniejszyć ilość czasu poświęcanego na przygotowanie posiłków?

Chociaż przygotowywanie smacznych posiłków może samo w sobie stanowić źródło niebywałej satysfakcji, to tak naprawdę niewiele osób dysponuje taką ilością wolnego czasu by spędzać znaczną jego część w kuchni. W większości przypadków to właśnie „zbyt krótka doba” jest jedną z głównych przyczyn rozmaitych zaniedbań żywieniowych i rezygnacji z realizowania założeń zdrowej diety. Na szczęście istnieją sposoby na to, by rozwiązać ten problem. Oto pięć wskazówek dotyczących tego jakie działania podjąć by ograniczyć ilość czasu poświęcanego na przygotowywanie posiłków.

Przeczytaj koniecznie:

Skąd wziąć czas na dietę?

Po pierwsze: oceń swoje możliwości

Tak naprawdę ilość czasu jaką można poświecić na „kucharzenie” to kwestia wysoce indywidualna. Podobnie też talent i umiejętności kulinarne mają charakter osobniczy. Nie wszyscy również odczuwają potrzebę konsumowania wyszukanych dań, oczywiście są jednostki o niezwykle wrażliwym podniebieniu, ale dla większości osób satysfakcjonujące okazują się stosunkowo proste potrawy. Warto wziąć te wszystkie aspekty pod uwagę i zastanowić się nad swoimi możliwościami przygotowywania posiłków. Kluczowym aspektem jest oczywiście czas – trzeba zadać sobie pytanie dotyczące tego jaką jego ilość możemy poświęcić na „stanie przy garach”? oczywistym jest że w kwadrans nie da się przygotować posiłków na cały dzień, ale 30 – 40 min to już przedział, w którym można sporo zdziałać, oczywiście przy dobrej organizacji pracy w kuchni. Godzina to już całkiem sporo, a dwie – pozwalają wręcz na kulinarne szaleństwa.

Po drugie: planuj i działaj strategicznie

Zdrowe i przemyślane odżywianie powinno być oparte na zaplanowanych uprzednio działaniach. Oczywiście pewna doza spontaniczności także ma swój urok, niemniej jednak warto swoje kulinarne zmagania oprzeć na dobrze przemyślanej strategii, która obejmować winna m.in.:

  • jakościowy i ilościowy dobór pokarmów, (warto wybierać produkty, które nie wymagają długiej i skomplikowanej obróbki),
  • zakupy produktów żywnościowych, (dobrze jest udawać się na zakupy ze sporządzoną uprzednio listą artykułów spożywczych),
  • ilość posiłków i pory ich spożywania, (w celu zaoszczędzenia czasu warto jeść rzadziej a więcej niż mniej a częściej, ale ten aspekt omówię za moment),
  • zarządzanie lodówką (warto nauczyć się wykorzystywać „resztki” produktów zalegające w lodówce, przygotowując z nich zapiekanki i sałatki).

Po trzecie: zastosuj opcję: „gotowanie hurtowe”

Przygotowywanie posiłków – każdego z osobna może być zajęciem niezwykle czasochłonnymi uciążliwym. Dlatego też warto swoje kulinarne zmagania przeorganizować w taki sposób by wszystkie potrawy przygotowywać w tym samym czasie. Można chociażby jednocześnie gotować jaja na śniadanie, smażyć mięso i ryż na obiad, a w wolnych chwilach kroić warzywa na sałatkę jedzoną na kolację. To oczywiście tylko przykład, w praktyce sytuacja może wyglądać inaczej i obejmować inne produkty i inne potrawy, chodzi jedynie o zasadę, w ramach której wykorzystuje się wszystkie palniki kuchenki a nie tylko jeden... Rozwiązanie to wymaga pewnej podzielności uwagi, ale summa summarum niesie za sobą szereg korzyści, z których najważniejszą jest oszczędność czasu.