Dlaczego ciemne pieczywo nie zawsze zdrowsze jest od białego?

Upowszechnił się taki pogląd, który głosi, iż pieczywo ciemne zdrowsze jest od pieczywa białego. Teoretycznie zasada ta wydaje się racjonalna i uzasadniona, w praktyce jednak są od niej liczne wyjątki. W związku z tym, iż w kwestii jakościowego doboru chleba istnieć może wiele nieporozumień, warto temu zagadnieniu przyjrzeć się trochę bliżej by zrozumieć istotę zainicjowanego zagadnienia i na co dzień dokonywać słusznych wyborów żywieniowych.

Przeczytaj koniecznie:

Czy od chleba się tyje?

Co jest nie tak z białym pieczywem?

Główną wadą białego pieczywa jest to, że otrzymywane jest ono z oczyszczonej mąki, która w procesie rafinacji pozbawiana jest wielu ważnych dla naszego organizmu składników. Tak więc chleb z niej otrzymany zasobny jest w energię pochodzącą z węglowodanów, a ubogi w witaminy, składniki mineralne i w błonnik. W stosunku do tego typu produktów mówimy, że dostarczają jedynie „pustych kalorii”, co w praktyce oznacza, że gorzej odżywiają organizm i są mniej sycące (po posiłku opartym na białym pieczywie szybko stajemy się głodni).

Chleb czy bułka otrzymana z rafinowanej mąki trawiona jest błyskawicznie, a obecna w nich skrobia niemal natychmiast rozkładana jest przez nasze enzymy trawienne do glukozy, która ulega szybkiemu wchłonięciu z przewodu pokarmowego. W efekcie poziom cukru we krwi rośnie bardzo gwałtownie. W odpowiedzi trzustka zaczyna produkować olbrzymie ilości insuliny. Insulina natomiast nie tylko transportuje glukozę do komórek, ale także hamuje proces spalania tłuszczu i potęguje jego tworzenie i magazynowanie w ustroju. Wykazano też, że gwałtowne skoki poziomu glukozy utrudniają kontrole łaknienia i sprzyjają przejadaniu się.

Ciemne pieczywo – lepsza alternatywa?

Wiemy już dlaczego białe pieczywo nie jest szczególnie pożądanym składnikiem zdrowej diety. Warto dla odmiany teraz wskazać na lepszą alternatywę, czyli pieczywo ciemne, które przynajmniej teoretycznie ma same zalety. Dlaczego tylko „teoretycznie”? O tym za chwilę. Najpierw kilka podręcznikowych danych, o których dobrze jest mieć pewne pojęcie. Otóż pieczywo ciemne uznawane jest za lepsze od białego głównie z tego powodu, iż wypiekane jest z mąki nieoczyszczonej, która zawiera nie tylko węglowodany, ale także witaminy, składniki mineralne oraz błonnik. Jest ono nie tylko bardziej wartościowe, ale także wolniej trawione i sycące.

Po konsumpcji kanapek z chleba razowego przez dłuższy czas niż po pieczywie białym nie o odczuwamy głodu, a organizm nie jest bombardowany potężnymi dawkami glukozy, co ma niebagatelne znaczenie tak dla zdrowia jak i dla szczupłej sylwetki. Jesteśmy też lepiej odżywieni, bo dostarczamy innych niż jedynie energetyczne składników pokarmowych. Dzieje się tak przynajmniej w teorii. W praktyce bowiem sytuacja wyglądać może różnorako, a pieczywo ciemne wcale nie musi być zdrowsze i bardziej wartościowe od pieczywa jasnego. Jak to możliwe?