Jakie mięso dla fightera?

Kwestia odpowiedniego sposobu odżywiania sportach walki jest ciągle mocno niedocenianym zagadnieniem. Tymczasem właściwie dobrana dieta w sposób wyraźny może wspomóc pracę nad formą sportową. Oprócz odpowiedniej podaży produktów węglowodanowych, dość duże znaczenie w tej materii ma zapewnienie odpowiedniego spożycia produktów białkowych, do których zaliczyć można m.in. mięso. W niniejszym poradniku poświęcę trochę uwagi temu, jakie mięso jest najlepsze dla osób trenujących sporty walki.

Przeczytaj koniecznie:

Ile mięsa jest w szynce?

Żywienie w sportach walki – kilka informacji

Nie ulega wątpliwości, że treningi sportów walki należą do niezwykle wymagających.  Dobry fighter, by móc wygrać walkę musi charakteryzować się wszechstronnym przygotowaniem zarówno technicznym jak i kondycyjnym. Na finalny sukces zawodnika oprócz odpowiedniej taktyki i dobrze dopracowanej techniki składają się również parametry wysiłkowe takie jak siła, moc i wytrzymałość siłowa oraz wydolność tlenowa. Żeby je rozwijać – konieczne jest prowadzenie odpowiednich treningów. Czynnikiem usprawniającym wybitnie adaptację wysiłkową jest natomiast dieta. Zawodnik sportów walki, żeby efektywni trenować i notować konsekwentny progres potrzebuje odpowiednich rezerw energetycznych (glikogen, triacyloglicerole wewnątrzmięśniowe, fosfokreatyna), właściwej dostępności elementów budulcowych, szczytowej sprawności aparatu enzymatycznego, oraz – równowagi wodno-eletrolitowej i kwasowo-zasadowej. Wszystkie te czynniki są w dużej mierze uzależnione od diety.

Mięso w diecie fightera

Chociaż oczywiście można efektywnie rozwijać formę sportową całkowicie wykluczając mięso z diety, to w znacznej części sportów walki jest to rozwiązanie nieoptymalne. Miso stanowi bowiem cenne źródło wysokojakościowego i lekkostrawnego białka, witamin z grupy B, żelaza i cynku, czyli składników bardzo ważnych dla sportowców. Kwestia ta nabiera szczególnego znaczenia, gdy treningi sportów walki uzupełnione są o sesje siłowe i wytrzymałościowo-siłowe, z obciążeniem. W takich wypadkach zapotrzebowanie na proteiny istotnie rośnie i może niekiedy przekraczać 2g na kg masy ciała. Istotne znaczenie ma także zapewnienie podaży protein odpowiedniej jakości, czyli charakteryzujących się pożądanym składem aminokwasowym. Walor ten bez wątpienia posiadają produkty mięsne. Mając wszystkie te informacje na uwadze warto się zastanowić, które mięso jest dla fighterów najlepszym wyborem. Żeby odpowiedzieć na to pytanie należy dokonać najpierw krótkiego przeglądu dostępnych opcji.

Drób

Najczęściej polecane sportowcom jest mięso drobiowe, zwłaszcza w postaci filetów z piersi kurczaka. Czy słusznie? Cóż, z pewnością drób ma pewne cechy uznawany powszechnie za walory: jest tani, łatwo dostępny, zawiera niewiele tłuszczu i dostarcza pełnowartościowego białka (ok 20g na 100g). Problem polega na tym, że mięso drobiowe, a już zwłaszcza mięso z piersi kurczaka jest jałowe – dostarcza w zasadzie jedynie białka, witaminy PP i pirydoksyny. Innych cennych dla nas składników – niemal nie zawiera wcale. Jest to po prostu dość neutralny i niezbyt wartościowy produkt białkowy.