Mąż (żona) – najskuteczniejszy motywator do pracy nad estetyką sylwetki?

Wydawać by się mogło, iż osoby samotne znacznie większą uwagę poświęcają dbaniu o wizerunek i wygląd, częściej też decydują się na podjęcie działań ukierunkowanych na poprawę estetyki sylwetki. Jak wskazują badania naukowców, największe sukcesy związane z utratą zbędnych kilogramów odnoszą osoby, które podejmują starania razem ze swoim partnerem/małżonkiem. Co istotne, współmałżonek i jego postępy mogą stanowić najlepszą motywację do poprawy wieloletnich zaniedbań – nawet dla najbardziej zatwardziałych przeciwników regularnej aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania.

Przeczytaj koniecznie:

Partner treningowy, pomoc, mobilizacja, rywalizacja

Zmiana dotychczasowych nawyków

Naukowcy z Wielkiej Brytanii przeanalizowali wpływ decyzji jednego z partnerów żyjących w długoletnim związków, dotyczącej zmiany nawyków żywieniowych na nawyki drugiego z partnerów. Wzięto pod uwagę m.in. poprawę składu ciała, rzucanie palenia i wprowadzanie zdrowych zmian do codziennego jadłospisu. Z wyników badań dowiadujemy się, że gdy jedna osoba zmieniła swoje niezdrowe zachowania, to druga również podejmowała wysiłki, aby stać się zdrowszym i szczuplejszym. Gdy jeden z małżonków zdecydował się podjąć regularną aktywność fizyczną i rozstać z nałogiem tytoniowym, zwiększał tym samym szanse swojej drugiej połowy na osiągnięcie zadowalających rezultatów w tych kwestiach. Utrata zbędnych kilogramów jednego z partnerów stanowi mobilizację i motywację dla drugiego. Naukowcy odkryli również prawidłowość, że większość kobiet schudła razem ze współmałżonkiem, ale jednocześnie była mniej skłonna do tego, by redukować zbędne kilogramy na własną rękę.

Wspólne działanie zwiększa szanse na sukces

Wyniki badań wskazują jak istotne znaczenie dla poprawy nawyków żywieniowych posiadają relacje z najbliższą osobą. Dokładnie nie wyjaśniono mechanizmów leżących u podłoża tej prawidłowości. Psychologowie wskazują, iż dzieje się tak, ponieważ partnerzy wpływają wzajemnie na swoje zachowania – zarówno w sposób negatywny jak i pozytywny. Dzielą ze sobą „wspólny problem” i posiadają „wspólny cel”, zapewniając przy tym wzajemne wsparcie. Nie bez znaczenia wydaje się być również odrobina konkurencji. Zmiana nawyków żywieniowych i dotychczasowych przyzwyczajeń jest łatwiejsza do zrealizowania w praktyce dla osób żyjących wspólne – podział obowiązków w kuchni, w robieniu zakupów znacznie oszczędza czas i ułatwia kwestie organizacyjne. Dodatkowo aktywność fizyczna w dwójkę może przynosić więcej frajdy i być formą wspólnego spędzania wolnego czasu. No i nie można pozwolić sobie na dość popularną wymówkę „poszedłbym/poszłabym poćwiczyć, ale nie mam z kim”.

Podsumowanie

Wprowadzanie planów ukierunkowanych na poprawę zdrowia i estetyki sylwetki może być bardziej efektywne, jeżeli wyzwanie zostanie podjęte wspólnie z małżonkiem/partnerem. Jak pokazują obserwacje naukowców, czasem wystarczy aby decyzję podjęła tylko jedna z osób pozostających w związku, druga w sposób niemal naturalny będzie chciała naśladować jej poczynania, zmotywowana postępami i lekkim „ukłuciem” zazdrości.