Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Siedem ciekawostek na temat chleba, które warto znać

Siedem ciekawostek na temat chleba, które warto znać

Tadeusz Sowiński

Pieczywo stanowi ważny element codziennej diety zdecydowanej większości Polaków. Z drugiej strony, z jego konsumpcją wiąże się wiele kontrowersji i dziwnych teorii, przez co nie wszyscy „zjadacze chleba” wiedzą co tak naprawdę się w nim kryje, jak wpływa na organizm i jakie skutki niesie chociażby jego eliminacja z codziennego menu. W niniejszym poradniku przytoczę kilka ciekawostek na temat pieczywa, które dla wielu osób mogą okazać się zaskakujące.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Eliminacja chleba z diety nie musi sprzyjać odchudzaniu

Chociaż dość powszechne jest przekonanie mówiące, iż konsumpcja pieczywa jest jednym z głównych czynników przyczyniających się do nadwagi i otyłości, to tak naprawdę eliminacja chleba z diety nie koniecznie musi prowadzić do zmniejszenia masy i poprawy składu ciała. Wiele bowiem zależy od tego o jakim typie pieczywa mówimy. Produkty z oczyszczonej mąki faktycznie nie są sprzymierzeńcami szczupłej sylwetki, co wynika z faktu, iż dostarczają jedynie „pustych kalorii” w postaci rafinowanej, błyskawicznie trawionej skrobi, przez co słabo sycą i sprzyjają wahaniom poziomu glukozy we krwi. Wykluczenie tego typu pieczywa niesie za sobą wiele korzyści. Inaczej wygląda jednak sprawa z chlebem otrzymanym z mąki z pełnego przemiału, jest on wartościowym składnikiem diety, gdyż charakteryzuje się wysoką wartością odżywczą, obecnością błonnika i tym, że znakomicie hamuje łaknienie i pomaga stabilizować glikemię.

Chleb ciemny nie koniecznie jest zdrowszy od jasnego

Jak przed chwilą wspomniałem, pieczywo otrzymane z maki z pełnego przemiału jest bardziej pożądanym składnikiem diety niż pieczywo wypiekane z mąki oczyszczonej. Pierwsze z wymienionych jest także zazwyczaj wyraźnie ciemniejsze. Nie oznacza to jednak, że w każdym wypadku pieczywo o ciemnej barwie jest lepsze od jasnego. Niekiedy bowiem swój koloryt zawdzięcza dodatkom takim jak słód jęczmienny czy karmel, a pożądanej, grubo mielonej mąki nie zawiera wcale. Dlatego też, należy kierować się przede wszystkim składem pieczywa a nie jego barwą, gdyż ta może niewiele mówić na temat użytych surowców.

Pieczywo pełnoziarniste nie jest mniej kaloryczne niż jasne

Osoby uważnie lustrujące etykiety produktów spożywczych mogą się zdziwić przy analizowaniu wartości odżywczej różnych rodzajów chleba. Tak naprawdę bowiem pieczywo otrzymane z pełnoziarnistej mąki wcale nie jest mniej kaloryczne niż to wypiekane z mąki rafinowanej. Co więcej, przy przeliczeniu wartości energetycznej na kromki okaże się, iż dysproporcja przemawia na niekorzyść pełnoziarnistego chleba. Nie należy jednak z tych faktów wyciągać zbyt daleko idących wniosków. Zaletą chleba pełnoziarnistego nie jest bowiem wartość energetyczna a wartość odżywcza, obecność błonnika i to jak wpływa na mechanizmy kontroli łaknienia i na glikemię.

​Chleb nie jest niezbędnym składnikiem diety

Pomimo, iż brakuje przekonujących dowodów na to, że całkowita eliminacja wszelkiego rodzaju pieczywa z jadłospisu wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej (jak chcieliby jego przeciwnicy) to warto mieć też na uwadze, iż nie ma dowodów na to, że chleb jest niezbędnym składnikiem diety (jak sugerują jego entuzjaści). Bez chleba można żyć, normalnie funkcjonować i cieszyć się znakomitą kondycją psychofizyczną i dobrym zdrowiem. Jego spożywanie nie jest obowiązkowe i nikomu krzywda się nie stanie jak je jeść przestanie.



1 / 2 Następna strona