Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
BCAA – kiedy i dla kogo?

BCAA – kiedy i dla kogo?

Tadeusz Sowiński

BCAA czyli aminokwasy rozgałęzione należą do najbardziej popularnych suplementów stosowanych przez osoby aktywne fizycznie. Spowodowane jest to tym, iż zarówno codzienna praktyka, jak i wyniki badań naukowych potwierdzają ich korzystny wpływ na ogólnie pojętą formę sportową. Problem polega jednak na tym, iż zasadność stosowania BCAA uzależniona jest od wielu czynników, co zdecydowanie warto wziąć pod uwagę. Istnieją bowiem okoliczności, w których przyjmowanie aminokwasów rozgałęzionych nie przyniesie pożądanych skutków, podobnie też są takie sytuacje, kiedy włączenie ich do suplementacji jest kwestią wysokiej wagi. W niniejszym poradniku postaram się przybliżyć istotę tego zagadnienia.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

BCAA – co to takiego?

Skrótowa nazwa BCAA pochodzi z języka angielskiego od terminu:  brain chain amino acids, co tłumaczymy, jako „aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach”. Wspomniana nazwa wynika ze specyficznej budowy tych związków. Do BCAA zalicza się: leucynę, izoleucynę i walinę należące jednocześnie do grupy aminokwasów niezbędnych zwanych egzogennymi, czyli takimi, które muszą być dostarczane z pokarmem lub też w postaci suplementu, gdyż organizm nie jest w stanie ich sam syntetyzować. BCAA w przeciwieństwie do innych aminokwasów budujących białka wyróżniają się budową chemiczną, a dokładnie obecnością rozgałęzionego łańcucha alifatycznego bocznego, a także tym, że metabolizowane są nie w wątrobie, a przede wszystkim w tkance mięśniowej.

 

BCAA a forma sportowa

Dostępność aminokwasów rozgałęzionych dla mięśni i układu nerwowego ma spore znaczenie w kontekście rozwijania formy sportowej. Istnieją dowody w postaci wyników badań naukowych, iż stosowanie suplementów zawierających BCAA pomaga:

  • zmniejszyć katabolizm mięśniowy,
  • przyspieszyć odnowę powysiłkową,
  • zmniejszyć zmęczenie ośrodkowe,
  • zmniejszyć bolesność powysiłkową,
  • wspomóc spalanie tłuszczu.

Tak więc korzyści jak widać jest wiele, a wszystkie wydają się niezwykle cenne dla osób aktywnych fizycznie. Problem polega na tym, iż nie w każdym wypadku BCAA są w stanie ujawnić swój ciekawy potencjał, a znaleźć można takie okoliczności, w przypadku których ich przyjmowanie jest po prostu mało zasadne.

Czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy planowaniu suplementacji

 

Rutynowe stosowanie suplementów oparte jedynie na marketingowych opisach, czy obiegowych informacjach dotyczących tego, które środki są „na rzeźbę”, które „na masę”, a które „na siłę” jest praktyką pozbawioną sensu. Dobór preparatów powinien być uzależniony od co najmniej kilku indywidualnych parametrów. W przypadku BCAA znaczenie mają następujące czynniki:

Masa i skład ciała – przyjmowanie aminokwasów rozgałęzionych jest tym bardziej zasadne im osoba zainteresowana ich stosowaniem ma mniej tkanki tłuszczowej, a większej mięśniowej. Im lepsza kompozycja sylwetki, tym trudniej jest bowiem ochronić muskulaturę przed katabolizmem zwłaszcza w sytuacji, gdy celem jest dalsza poprawa jakości.



W artykule mówimy o: Poprawa kondycji Suplementy i odżywki

1 / 2 Następna strona