Orzechy brazylijskie – dlaczego warto włączyć je do diety?

Orzechy i nasiona, pomimo iż nie należą do niskokalorycznych pokarmów, stanowią niezwykle cenny skalnik zdrowej diety. Związane jest to z ich wysoką wartością odżywczą wynikającą z obecności wielu cennych dla naszego zdrowia związków. Szczególne właściwości posiadają orzechy brazylijskie, które pomimo, iż są smaczne i ogólnodostępne, nie cieszą się szczególnie dużą popularnością, a szkoda, bo z ich konsumpcją wiąże się wiele potencjalnych korzyści.

Przeczytaj koniecznie:

Masło orzechowe?

Wartość odżywcza orzechów brazylijskich

Orzechy brazylijskie, jak łatwo się domyślić, charakteryzują się dość wysoką wartością energetyczną. W 100g dostarczają około 650kcal, z czego większość – pochodzi z tłuszczu. Orzechy włoskie zawierają go aż 66g, z czego większość stanowią jednonienasycone kwasy tłuszczowe ok 25g), czyli te będące głównym składnikiem oliwy z oliwek i oleju rzepakowego. Pozostałą część stanowią kwasy wielonienasycone (ok 20g) i nasycone (ok 16g) oraz cenne dla układu nerwowego, serca i wątroby fosfolipidy.

Orzechy brazylijskie dostarczają sporo witaminy E i tiaminy – czyli witaminy B1 pokrywając w przybliżeniu połowę dziennego zapotrzebowania na te związki. Jeszcze lepiej wygląda sytuacja w przypadku magnezu – zjedzenie 100g wspomnianych orzechów w pełni zaspokaja potrzeby ustrojowe. Dodatkowo orzechy brazylijskie zawierają także sporo wapnia, cynku, miedzi, manganu i żelaza. To jednak nie te składniki czynią je jednym z najbardziej unikalnych pokarmów świata. Tajemnica ich wyjątkowości związana jest z inną cechą.

Najlepsze źródło selenu

Orzechy brazylijskie dostarczają potężnych dawek selenu – pierwiastka będącego niezbędnym elementem naszej diety, którego często – niestety – spożywamy zbyt mało (mieszkamy bowiem na glebach, które zawierają go niewiele). Selen jest pierwiastkiem, który stanowi ważny składnik wielu enzymów uczestniczących w przebiegu rozmaitych procesów metabolicznych i umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie komórek organizmu, jak chociażby peroksydaza glutationowa i reduktaza tioredoksyny. Selen bierze udział w ochronie komórek przed negatywnym wpływem wolnych rodników oraz pomaga regenerować witaminę C z utlenionych metabolitów.

Pierwiastek ten uczestniczy także w przemianach hormonów tarczycy, a jego odpowiednie spożycie jest szczególnie ważne w przypadku zapalnych chorób tego gruczołu. Wysoka dostępność selenu jest także konieczna dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i ochrony organizmu przez drobnoustrojami chorobotwórczymi oraz – uwaga – przed  rozwojem niektórych form nowotworów. W 100g orzechów brazylijskich zawarta jest taka dawka selenu, która może zaspokoić około 2700% dziennego zapotrzebowania. W zasadzie wystarczy zjeść 4 – 5 orzechów w tygodniu by pokryć w pełni potrzeby ustrojowe.

Podsumowanie

Orzechy brazylijskie stanowią cenny składnik zdrowej diety głownie ze względu na bardzo wysoką zawartość selenu, stanowiącego nierzadko brakujący element naszej diety. Oprócz tego dostarczają one też sporej ilości witaminy E, witaminy B1, magnezu, potasu, cynku, miedzi, manganu i wapnia co także ma istotne znaczenie dla ogólnie pojętego zdrowia i stanu odżywienia organizmu. Z orzechami brazylijskimi nie należy jednak przesadzać, gdyż nadmierne spożycie selenu samo w sobie nie jest zjawiskiem pożądanym.