Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
30-minutowy deficyt snu może negatywnie wpłynąć na masę i skład ciała

30-minutowy deficyt snu może negatywnie wpłynąć na masę i skład ciała

Tadeusz Sowiński

O tym, że sen jest niezbędny dla właściwej regeneracji, utrzymania dobrej kondycji zdrowotnej i estetyki sylwetki wiadomo już od dawna. Żyjemy jednak w takich czasach, że każda minuta bywa na wagę złota, co wiąże się z sukcesywnym zmniejszaniem czasu poświęcanego na sen i planowaniem „późniejszego odsypiania”. Jak się okazuje, takie zabiegi niekoniecznie są dobre dla zdrowia i estetyki sylwetki.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

 

Sen a problemy z masą i składem ciała

Jak wiadomo, niedobór snu sprzyja podejmowaniu niewłaściwych wyborów żywieniowych. Prowadzi do deregulacji mechanizmów odpowiedzialnych za odczuwanie głodu i sytości, finalnie doprowadzając do pogorszenia składu ciała i zwiększenia obwodu pasa. Wyniki badania, zaprezentowane na corocznym spotkaniu Towarzystwa Endokrynologicznego w San Diego, sugerują, iż utrata zaledwie 30 minut snu na dobę może mieć niekorzystne skutki dla masy ciała i metabolizmu, a co najgorsze o charakterze długoterminowym. Badanie przeprowadzono na 522 osobach, a obserwacje trwały 12 miesięcy. Badacze oszacowali, że na każde 30 minut deficytu snu przypadającego w dni powszednie ryzyko otyłości zwiększa się o około 17%, a ryzyko pogorszenia insulinooporności wzrasta o 39%.

Metaboliczne konsekwencje deficytu snu

Deficyt snu jest zjawiskiem bardzo popularnym w nowoczesnym społeczeństwie, ale dopiero niedawno zaczęto zwracać należytą uwagę na jego konsekwencje metaboliczne, takie jak choćby wzrost insulinoodporności. Unikanie sytuacji „niedospania” może okazać się prostym sposobem na profilaktykę problemów z masą i składem ciała, zmniejszającym ryzyko występowania chorób takich jak cukrzyca. Warto jednak podkreślić, iż zmiana trybu życia obejmująca zwiększenie czasu potrzebnego na wypoczynek nocny winna być powiązana z innymi aspektami – takimi jak choćby zmiana nawyków żywieniowych i uwzględnienie regularnej aktywności fizycznej w tygodniowym rozkładzie zajęć.

Nie tylko długość ma znaczenie

W trosce o lepsze zdrowie i estetykę sylwetki, zadbać należy o długość snu, ale również o jego jakość. Szczególnie niesprzyjające nocnej regeneracji może okazać się:  

  • zbyt późne spożywanie posiłków, zwłaszcza ciężkostrawnych i „śmieciowych”, brak wieczornego posiłku
  • głód, który utrudnia zaśnięcie;
  • sztuczne oświetlenie – telewizor, komputer;
  • zbyt wysoka temperatura w sypialni, nadużywanie środków stymulujących;
  • hałasy, zwierzęta w sypialni, etc.

Długość snu to kwestia mocno indywidualną, przyjmuje się, że średnio winna wynosić około 7h.

Podsumowanie

Dobrej jakości i odpowiednio długi wypoczynek nocny ułatwia pracę nad estetyką sylwetki i pozwala utrzymać kondycję metaboliczną w dobrej formie. Nawet najmniejszy deficyt snu np. 30 minutowy, może istotnie zwiększać ryzyko występowania problemów z masą i składem ciała oraz zdrowiem. Nie warto zatem skracać czasu potrzebnego na sen – ze względów zdrowotnych jest to po prostu zabieg nieopłacalny i trudny do nadrobienia.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Poprawa kondycji