Przygotowywanie posiłków 	latem – praktyczne wskazówki

Gdy pogoda rozpieszcza słońcem i wysoką temperaturą, warto nieco zmodyfikować swoje podejście względem przygotowywania posiłków. Dzięki temu zaoszczędzimy nieco czasu, nerwów a także urozmaicimy codzienne menu. Na co zwrócić szczególną uwagę przygotowując menu w czasie lata?

Przeczytaj koniecznie:

Co pić latem by ugasić pragnienie i nawodnić organizm?

Sposób obróbki termicznej

Podczas gdy temperatura powietrza sięga 30 stopni (załóżmy optymistycznie, że tak będą wyglądać wakacje pod naszą szerokością geograficzną), spędzanie czasu w kuchni pośród rozgrzanego piekarnika i parujących garnków nie należy do najprzyjemniejszych czynności. Mało tego – taka praktyka może skutecznie zniechęcić do samodzielnego przygotowywania posiłków, zwracając naszą uwagę w stronę już gotowych, a zarazem niekoniecznie najlepszej jakości produktów żywnościowych. Cóż zatem zrobić? Przede wszystkim należy zrezygnować z długotrwałych metod obróbki termicznej oraz dań wymagających gotowania w kilku garnkach czy piekarniku. W takich sytuacjach lepiej jest postawić na tzw. potrawy jednogarnkowe oraz dania niewymagające zbyt długiej obróbki termicznej. Dobrym rozwiązaniem będzie przygotowanie za jednym razem większej ilości jedzenia (np. mięsa) i wykorzystywanie go następnie w różnorodnych formach (jak składnik dania obiadowego, sałatek dodatek do kanapek, etc).

Wybór potraw

Letnie miesiące to czas, w którym warto zmodyfikować swoje menu ze względu na większą dostępność wielu świeżych i wartościowych produktów spożywczych, a także mając na uwagę panujące na zewnątrz warunki atmosferyczne. Upały działają na łaknienie hamująco (co odbywa się za pośrednictwem termoreceptorów), zmieniając również nasze preferencje kulinarne – chętniej sięgamy po potrawy lekkie, orzeźwiające, soczyste; z kolei dania ciężkostrawne cieszą się zdecydowanie mniejszą popularnością. Lato jest odpowiednią porą na to, aby zwiększyć spożycie świeżych warzyw i owoców, ze względu na ich sezonowo zwiększoną dostępność. Jakie potrawy i produkty żywnościowe w szczególności warto jeść o tej porze roku?

sałatki – dostępność warzyw (a także owoców) daje ogromne pole manewru jeżeli chodzi o ich zestawianie, należy jednak pamiętać aby „posiłkach sałatkowych” uwzględnić pełnowartościowe źródła białka np. mięso (gotowane albo grillowane), rybę, nabiał, jaja, etc. Doskonałymi dodatkami do sałatek ( i nie tylko) są świeże zioła – oprócz walorów smakowych zawierają zazwyczaj także sporą dawkę bioaktywnych substancji roślinnych takich jak choćby polifenole o działaniu antyoksydacyjnym i przeciwzapalnym.

koktajle – zarówno owocowe, warzywne, z dodatkiem nabiału, bakalii, nie dość, że mają rewelacyjny smak to dodatkowo orzeźwiają i są odżywcze oraz – przy odpowiednim doborze składników - wyjątkowo sycące. Przy przygotowywaniu koktajli warto unikać niechlubnych dodatków w postaci słodkich syropów, cukru czy prażonych orzechów, wybierając zamiast nich produkty jak najmniej przetworzone technologicznie. Koktajle mogą stanowić dodatki do posiłków, formę deseru, jak i również mogą pełnić role autonomicznych posiłków. Do koktajlu potreningowego można przykładowo dodać sobie porcję ulubionych lodów.

dania na zimno - nie wymagające gotowania – aby zminimalizować czas spędzany w kuchni przy rozgrzanej kuchence i piekarniku, warto również uwzględnić w menu dania nie wymagające w ogóle obróbki termicznej. Świetnym przykładem są chłodniki oraz twaróg z warzywami lub owocami, z dodatkiem np. orzechów czy świeżych ziół. Dobrym pomysłem jest też przygotowanie sernika na zimno. Oczywiście mówimy tutaj o dietetycznej wersji tego deseru, opartej na twarożku (można kupić specjalny, sernikowy, ale warto zwrócić uwagę na jego wartość odżywczą), żelatynie lub bezcukrowej galaretce, świeżych owocach (znakomicie nadadzą się tutaj owoce jagodowe), z ewentualnym dodatkiem odżywki proteinowej, bakalii takich ja orzechy czy migdały.