REBOUNDER – Trampolina treningowa, hit czy kit?

W ostatnim czasie panuje prawdziwy boom na trening na mini trampolinach, czyli tak zwany rebounding. Popularności przysporzył mu filmik, który stał się hitem internetu. Czy warto spróbować reboundingu? Jakie niesie korzyści? Ile kalorii pozwala spalić skakanie na mini trampolinach?

Przeczytaj koniecznie:

Skakanka– trening interwałowy, aerobowy – spalanie tłuszczu

Jeśli jeszcze nie widzieliście nagrania cieszącego się ogromną popularnością w sieci, znajdziecie link na końcu artykułu. Koniecznie obejrzyjcie i zobaczcie na czym polega ta nowa popularna moda fitnessowa. Ciężko opisać słowami, na czym polega taki trening, to trzeba zobaczyć. Kilka Pań robi takie ewolucje, że aż samemu chce się poskakać.

Rebounding wywodzi się z regularnych sportowych trampolin. Podstawowe ćwiczenia wykonywane na mini trampolinach to podskakiwanie w miejscu, przeskoki, skoki w boki, biegi w miejscu, ruchy taneczne i wiele innych. Ćwiczenia mogą być wykonywane z użyciem rąk lub bez, bez lub z dodatkowymi akcesoriami takimi jak na przykład hantelki.

Pierwsza mini trampolina powstała już 1938 roku, została stworzona przez Eda Russela. Dziś trampoliny w Polsce stają się coraz bardziej popularne i taki rodzaj treningu możemy zaobserwować już w wielu polskich klubach fitness.

Główne korzyści z ćwiczeń na mini trampolinach

Pierwsza z nich to wzmocnienie komórek całego ciała zarówno w wyniku zmian ciężkości jak i w wyniku zmian ciśnienia. Energiczne skakanie przyczynia się również do lepszego przepływu limfatycznego, co prowadzi bezpośrednio do wzmocnienia układu odpornościowego, większej aktywności białych krwinek, a także do zwiększonej detoksykacji. Rebounding wypływa również na poprawę funkcjonowania układu krwionośnego i oddechowego. Lepsze ukrwienie serca przekłada się na jego siłę i prawidłową pracę.Taki rodzaj treningu wzmacnia również siłę fizyczną, poprawia koordynację, równowagę i elastyczność.

Na szczególną uwagę zasługuje to, że rebounding w niewielkim stopniu obciąża stawy i tkanki miękkie. Aż do około 85% przeciążeń powstających w czasie podskoków przejmowane jest przez elastyczną część reboundera.

Ogromnym plusem mini trampoliny jest redukcja stresu, pod warunkiem, że jesteśmy zwolennikami takiej formy aktywności.

Korzyści z trampoliny do spalania kalorii i zwiększenie sprawności fizycznej zostały zbadane przez NASA. Okazało się, że trening trwający 10 minut, w czasie którego skaczemy na trampolinie, jest bardziej efektywny dla naszego układu krążenia niż 30 minut intensywnego biegania. Raport stwierdza, że "na podobnych poziomach tętna i zużycia tlenu, wielkość bodźców biomechanicznych jest większa ze skoków na trampolinie niż w biegu."

Jak wygląda sprawa ze spalaniem kalorii? Trening trwający 30 minut spali już około 159 kalorii (dla osoby ważącej 55 kg). Pamiętajmy jednak, że ilość spalonych kalorii jest uzależniona od wielu czynników.

Trampolina treningowa jest idealna do ćwiczeń aerobowych oraz fitnessu. Jest więc świetną alternatywą dla biegania, a także standardowych zajęć fitness.

Należy jednak mieć na uwadze, że jest to dyscyplina stosunkowo młoda. Do tej pory wykonano niewiele niezależnych naukowych badań dotyczących reboundingu.

Pamiętajmy, że żadne ćwiczenia aerobowe nie są w stanie zastąpić treningu siłowego. Ćwiczenia siłowe to najbardziej skuteczny sposób na kształtowanie naszej sylwetki. Tylko dzięki treningowi oporowemu możemy budować tkankę mięśniową, a co za tym idzie wzmacniać i kształtować nasze ciało. Warto tu także podkreślić, że ćwiczenia siłowe, oprócz budowania mięśni, wzmacniają również nasze kości, ścięgna i więzadła. Dzięki systematycznym ćwiczeniom z obciążeniem jesteśmy bardziej odporni na różnego rodzaju ewentualne kontuzje.

Jeśli szukasz nowych, ciekawych aktywności aerobowych, jeśli znudziło Cię bieganie, jeśli lubisz próbować nowości, jeśli spodobał Ci się załączony filmik, spróbuj swoich sił w reboundingu. Może okazać się, że mini trampoliny okażą się dla Ciebie ciekawą odskocznią i dodatkiem do głównego treningu.

/