Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Dieta a wrażliwość na ból

Dieta a wrażliwość na ból

Tadeusz Sowiński

Autorzy jednego z niedawno opublikowanych badań, sugerują iż istnieje kolejny nowy powód, dla którego warto zainteresować się zawartością talerza i przywiązywać większą uwagę do jakości i ilości spożywanego jedzenia – chodzi mianowicie o wrażliwość na ból.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

O zdrowym odżywianiu zwykliśmy myśleć zazwyczaj w kontekście pracy nad estetyką sylwetki oraz pod kątem profilaktyki czy też leczenia wielu chorób. Często podkreśla się również wartość właściwie zbilansowanego jadłospisu dla utrzymania kondycji psychicznej i samopoczucia w dobrej formie. Prawidłowo zbilansowana dieta oraz znormalizowana masa oraz skład ciała są niezwykle istotne dla zdrowia całego organizmu – zarówno ciała jak i duszy. Wyniki ostatnio opublikowanych badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców z Ohio State University Columbus, wskazują na inną ciekawą zależność, dotyczącą wrażliwości na odczuwanie bólu.

Skład ciała a wrażliwość na ból

Naukowcy sugerują, iż pomiędzy sposobem odżywania, prowadzonym trybem życia i wrażliwością na ból istnieje wyraźna zależność. Okazuje się bowiem, iż osoby posiadające spory udział tkanki tłuszczowej (mówimy o nadwadze i otyłości) posiadają znacznie niższy próg bólu (są bardziej wrażliwe na działanie bodźców bólowych), w porównaniu do osobników posiadających znormalizowany skład ciała. Warto podkreślić, iż w badaniu wykluczono występowanie ochotników chorujących na bolesne dolegliwości, np. zapalenie stawów.

Jak dieta może wpływać na wrażliwość na ból?

Specjaliści wskazują, iż dieta zasobna w składniki mineralne, witaminy, związki fenolowe i inne ważne dla funkcjonowanie organizmu substancje w sposób istotny ogranicza przebieg procesów zapalnych w organizmie. Z kolej osoby zawierające spory udział tkanki tłuszczowej, charakteryzują się wzmożonym przebiegiem procesów zapalnych – na co wskazuje szereg markerów, choćby poziom cytokin prozapalnych. Przypuszcza się, iż nasilenie procesów inflamacyjnych w obrębie ustroju, stanowi zasadniczą przyczynę powstawania większej wrażliwości na ból.

Jak poprawić swój jadłospis?

Mając na uwadze wszechstronne korzyści związane ze zmianą nawyków żywieniowych, warto rozważyć wprowadzenie modyfikacji do menu – w przypadku, gdy nie jest ono dopasowane do potrzeb i możliwości naszego organizmu. Przede wszystkim skoncentrować się należy na jakości spożywanej żywności, uwzględnić przyjazne dla zdrowia i sylwetki metody obróbki termicznej pokarmów. W kontekście zapobiegania rozwoju przewlekłych stanów zapalnych warto zadbać o zbilansowane spożycie kwasów tłuszczowych omega 3 – zazwyczaj jest ich w diecie zbyt mało w stosunku do omega 6. Pomocna okazać się regularna konsumpcja tłustych ryb morskich, oraz ograniczenie spożycia pokarmowych źródeł omega-6 (np. oleju słonecznikowego, sojowego, nasion słonecznika, etc.). Inna ważna kwestia to spożycie świeżych warzyw i owoców, będących źródeł naturalnych przeciwutleniaczy, witamin i składników mineralnych – obserwacje pokazują, iż statystyczny Polak spożywa ich za mało.

Podsumowanie

Sposób odżywiania oraz masa i skład ciała mogą wpływać na wrażliwość na ból. Jest to kolejny dobry powód do zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze.

 



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie