Sok z winogron a zdolności wysiłkowe

O tym, że w żywności zawarte są substancje nie odżywcze mogące wyraźnie poprawiać zdolności wysiłkowe, chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Dowodem na to są choćby buraki i otrzymywany z nich sok, którego pozytywny wpływ na zdolności wysiłkowe został potwierdzony w wielu badaniach naukowych. Działanie buraczanego soku, okazało się na tyle spektakularne, że zainspirowało wielu naukowców do poszukiwania innych “naturalnych ergogeników”. Istnieją przesłanki by sądzić, że pewne walory ma m.in. sok winogronowy.

Przeczytaj koniecznie:

Ekstrakt z pestek winogron hamuje wzrost nowotworów

Ludzie to nie wiedzą, jakie siły drzemią w naturze…

Chociaż zwykliśmy postrzegać większość substancji stosowanych we wspomaganiu sportowym tak, jakby zostały “stworzone” przez ludzi i były produktami chemicznej syntezy, to fakty są takie, że są to albo produkty pochodzenia naturalnego, albo też ich syntetyczne kopie (identyczne pod względem budowy chemicznej). Przykładem może być kofeina czy choćby kreatyna - przecież nie są to związki “wymyślone” przez człowieka, a substancje naturalnie występujące w przyrodzie. W ostatnim czasie odkrywa się również, iż pozytywne efekty może nieść za sobą nie tylko przyjmowanie wyizolowanych substancji, ale kompletnych produktów żywnościowych będących ich źródłem. Tutaj za przykład mogą posłużyć buraki (zawierające nieorganiczne azotany), ale nie tylko. Dość obiecujące okazują się też być: arbuz, jedna z odmian wiśni oraz… winogrona. Właśnie tym ostatnim owocom poświęcony został niniejszy artykuł.

Winogrona - magiczny owoc?

O unikalnych walorach winogron mówi się i pisze od dawna. Świat nauki poświęcił sporo czasu i uwagi związkom zawartym w tych owocach, a przede wszystkim - rezweratrolowi, w którym co prawda pokładano trochę zbyt duże nadzieje, ale który też bez wątpienia posiada kilka ciekawych walorów. Okazuje się jednak, że winogrona a dokładnie otrzymywany z nich sok, mogą też znaleźć zastosowanie we wspomaganiu sportowym - i nie chodzi tutaj bynajmniej o “przyspieszenie transportu kreatyny” (swego czasu sok z winogron polecano jako sposób na zwiększenie akumulacji suplementowanej kreatyny w mięśniach).

Interesujące badanie

Dość ciekawych danych w kwestii wpływu soku winogronowego na zdolności wysiłkowe dostarcza badanie, w którym wzięło udział 28 średnio wytrenowanych biegaczy w różnym wieku. Osoby biorące udział w badaniu zostały podzielone losowo na dwie grupy. Część uczestników otrzymywała przez okres 4 tygodni sok z ciemnych winogron w ilości 10 ml na kilogram masy ciała na dobę w dawkach podzielonych (jedna porcja przyjmowana była przed, a druga bezpośrednio po sesji wysiłkowej na ergometrze). Pozostali ochotnicy do picia dostali izokaloryczne (czyli o tej samej wartości energetycznej) i izoglikemiczne (czyli o tym samym ładunku glikemicznym) placebo o podobnych walorach smakowych. Co się okazało?