Dlaczego warto prowadzić dziennik żywieniowy?

Kontrolowanie masy i składu ciała za pomocą diety wymaga pewnej wiedzy z zakresu żywienia człowieka. Wbrew pozorom jednak nie jest to wiedza tajemna, dostępna jedynie wybranym jednostkom czy specjalnie wykwalifikowanym dietetykom. Tak naprawdę w większości przypadków wystarczy zapoznać się z podstawami dotyczącymi komponowania sportowej diety, na które składają się rzetelne informacje pochodzące ze sprawdzonych źródeł.

Oprócz teoretycznego elementarza, bardzo istotne znaczenie ma także wiedza praktyczna, którą zdobywa się podczas systematycznego wdrażania w życie kolejnych żywieniowych zabiegów, przeprowadzania pewnych obserwacji i bieżącego korygowania błędów. Skoro to takie proste, to dlaczego tak wiele osób powiela bezustannie te same błędy żywieniowe?

Żeby uchwycić przyczynowo-skutkowe zależności dotyczące wpływu diety na nasz organizm , potrzeba nie tylko wytężonej uwagi, ale także pewnego doświadczenia, na które składa się zasób zgromadzonych danych i umiejętność ich przetwarzania. Niestety, żeby nasz mózg utrwalił jakąś zależność jako fakt, musimy nieraz ten sam błąd popełnić kilka razy. Czasem nawet wielokrotne powielanie błędów nie wystarcza, by znaleźć skuteczną dla nich alternatywę. Stąd też wiele osób po prostu trwa w stanie stagnacji,  narzekając na „genetykę” czy „fizjologię”, przeklinając zbyt ospały (lub w wypadku chudzielców - zbyt szybki) metabolizm. Tymczasem rozwiązanie tego problemu może być bardzo proste!

Zamiast zapisywać to co powinnaś czy powinieneś zjeść wg założeń dopiero co ułożonej przez siebie diety, dobrym rozwiązaniem jest bieżące notowanie spożywanych pokarmów.  Poprzez systematyczne zapiski zyskujemy coś bezcennego: kontrolę nad własnym jadłospisem!  Często dopiero skrupulatne odtwarzanie składu jedzonych posiłków i przekąsek podjadanych między posiłkami daje nam realną wiedzę na temat naszej diety i pozwala od razu korygować błędy , a w dłuższej perspektywie czasowej pozwala  uchwycić przyczynowo-skutkowe zależności, zwłaszcza jeśli oprócz dziennika żywieniowego prowadzimy także „dziennik postępów”. Po pewnym okresie zyskujemy wiedzę na temat tego jaki sposób odżywiania służy nam bardziej, a jaki mniej.

Osoby z nadwagą, które proszę o to, by przed kolejną wizytą notowały przez kilka dni wszystko co spożyją w ciągu dnia, zauważają bardzo często spadek masy ciała. Jak to możliwe? Zaczynają po prostu zwracać uwagę na to co jedzą i nie chcą przyjść do mnie z wypiską, w której między posiłkami dominują ciastka, cola czy chipsy. Ten przykład pokazuje, że  to nie deficyt wiedzy, a brak należytej uwagi poświęcanej temu, co jemy jest jedną z głównych przyczyn problemów z estetyką sylwetki.

Oczywiście w dzisiejszych czasach nie ma potrzeby biegania z notesikiem, robienia tabelek i zapisywania zjadanych posiłków. W naszym serwisie, w zakładce „diety” dostępna jest bezpłatna aplikacja pozwalająca na bieżąco notować ilość i jakość spożywanych pokarmów oraz dokonująca obliczeń wartości energetycznej i odżywczej posiłków (potrzeba jedynie Twojej rejestracji). Dzięki temu narzędziu w łatwy sposób uzyskasz kontrolę nad swoim jadłospisem, a w dłuższej perspektywie nabędziesz praktyki, która jest o wiele cenniejsza niż rady z kolorowych gazet i wielu pism branżowych -  dotyczy ona bowiem potrzeb Twojego organizmu.