Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Indywidualizacja – kluczem do efektywnej suplementacji

Indywidualizacja – kluczem do efektywnej suplementacji

Tadeusz Sowiński

Na naszym rynku istnieje niezliczona ilość suplementów diety i środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla sportowców i osób aktywnych oraz wszystkich chcących odżywić odpowiednio organizm czy też– poprawić kompozycję sylwetki. Niestety producenci środków tego typu, nierzadko przedstawiają ich walory w taki sposób, by zainteresować nimi jak najszersze grono potencjalnych odbiorców. Bazowanie na treściach marketingowych opisów może prowadzić do sytuacji, w której stosowane preparaty nie będą współgrać z aktualnymi priorytetami sportowymi i z potrzebami organizmu danego zawodnika. W praktyce kluczem do efektywnego wykorzystania potencjału suplementów jest indywidualizacja doboru tychże środków oraz planowania ich dawkowania.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Czym jest indywidualizacja?

Niby intuicyjnie definicję „indywidualizacji” każdy jest w stanie sobie jakąś stworzyć, przynajmniej w formie wyobrażenia, które można podsumować stwierdzeniem „wiem o co chodzi”. Jeśli jednak przyszło by ubrać w słowa ten termin i odnieść go do kwestii wspomagania sportowego, to mogą pojawić się pewne problemy. Otóż termin „indywidualizacja” w kontekście doboru suplementów, polega na kierunkowym i ściśle dopasowanym doborze preparatów do potrzeb i celów konkretnej osoby.  Indywidualizacja w suplementacji w praktyce może mieć różny charakter i trudno obiektywnie stwierdzić, jak daleko musi być ona posunięta, by była optymalna, podobnie też trudno jest wymienić wszystkie elementy, które winna obejmować. Z pewnością istotne znaczenie ma dopasowanie suplementacji pod względem:

  • celu – cel winien być sprecyzowany zarówno w ujęciu ogólnym jak i w aspektach jednostkowych, które dotyczą poszczególnych etapów przygotowań zawodnika. Przykładowo, w czasie rozwijania siły i wytrzymałości siłowej można stosować innego rodzaju preparaty, niż w okresie startowym czy w czasie BPS-ów, gdy celem jest np. „zrobienie wagi”,
  • dziennego spożycia makro- i mikroskładników. Niekiedy za pomocą konwencjonalnych produktów żywnościowych trudno jest dostarczyć wszystkich wymaganych składników w optymalnych ilościach. Za pomocą suplementów można owe braki niwelować, trzeba jednak mieć wiedzę jakich elementów w diecie brakuje,
  • stanu zdrowia – w dzisiejszych czasach niewiele jest osób „w pełni zdrowych”. Za pomocą odpowiednich zabiegów suplementacyjnych można m.in. wspomóc leczenie niektórych chorób i nieprawidłowości. Rozpoznawaniem chorób powinien zajmować się lekarz specjalista, a pewien wgląd w stan zdrowia zawodnika, którego manifestacją są m.in. wyniki badań krwi i moczu, może mieć wykwalifikowany dietetyk i odpowiednio przygotowany trener. Ci specjaliści co prawda nie mają wiedzy i uprawnień do formułowania zaleceń w kwestii doboru farmaceutyków, ale mogą pokusić się o sugestie dotyczące doboru preparatów niefarmakologicznych,
  • możliwości finansowych – nie każdy zawodnik dysponuje funduszem pozwalającym mu na zakup wszystkich środków mogących pomóc mu w rozwoju ogólnie pojętej formy sportowej. Trzeba mieć ten fakt na uwadze i dobór preparatów rozpatrywać w kontekście wyższych i niższych priorytetów.

Weryfikacja „działania” suplementów diety

Niestety problem z wieloma suplementami diety i środkami specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla sportowców i osób aktywnych polega na tym, że znaczna część przypisywanych im walorów – ma słabe wsparcie w badaniach naukowych. Można wręcz powiedzieć, iż działających ponad wszelką wątpliwość środków jest stosunkowo niewiele, a zaliczyć do nich można:

  • żywność sportową (odżywki białkowe, węglowodanowe, węglowodanowo-białkowe, żele energetyczne, napoje i batony dla sportowców, zamienniki posiłków),
  • suplementy „medyczne” (preparaty witaminowe i mineralne, szczególnie: witamina D, żelazo, wapń, a także probiotyki),
  • ergogeniki (kreatyna, kofeina, dwuwęglan, beta-alanina, sok z buraków).


1 / 2 Następna strona