Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy suplementy mogą zastąpić dietę?

Czy suplementy mogą zastąpić dietę?
Pozytywna rola suplementów diety w rozwijaniu zdolności wysiłkowych, a także ich przydatność w okresie wytężonej pracy nad estetyką sylwetki jest niezaprzeczalna. Poprzez umiejętne zabiegi suplementacyjne można zwiększyć motywację do ćwiczeń, przyspieszyć spalanie tłuszczu, a także uzupełnić jadłospis w niezbędne składniki odżywcze wpływając w ten sposób na przebieg wielu procesów metabolicznych istotny z punktu widzenia tzw. formy sportowej. Szeroko zakrojony marketing rozbudza często nieuzasadnione przekonanie, że odzywki i suplementy są wstanie zastąpić odpowiedni sposób odżywiania zwany „sportową dietą”.

 

Choć istnieją preparaty, które podobnie jak ryż czy makaron – są źródłem węglowodanów, tak samo jak istnieją takie, które podobnie jak mięso czy jaja są źródłem białka, analogicznie jak też istnieją odżywki zawierające tłuszcze, witaminowy, składniki mineralne i inne, to jednak nie są w stanie zastąpić one konwencjonalnej żywności, a już na pewno – zdrowej, zbilansowanej diety. Środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego to jest rodzaj wysokoprzetworzonej żywności, a żywność wysokoprzetworzona wg zasad zdrowego żywienia nie powinna być bazą jadłospisu. Dlaczego? Rozpatrując tę kwestią na przykładzie węglowodanów możemy zauważyć, że w momencie gdy człowiek zabrał się za przetwarzanie pokarmów będących ich źródłem, to zaczęły pojawiać się problemy.

Aktualnie zaleca się rezygnację z cukrów rafinowanych, na korzyść węglowodanów złożonych pochodzących z żywności niskoprzetworzonej, takich jak świeże warzywa i owoce, produkty zbożowe z mąki pełnego przemiału, etc. Proces obróbki technologicznej mąki, pozwala otrzymać lekkostrawny produkt o wysokiej koncentracji jednego składnika, ale kosztem zawartości innych cennych związków. I tak np. białe pieczywo, choć zawiera dobrze przyswajalne węglowodany, pozbawione jest niemal zupełnie witamin, składników mineralnych i błonnika. Odżywki węglowodanowe dla sportowców, stanowią więc skoncentrowane źródło energii niezmiernie potrzebne osobom aktywnym zwłaszcza w trakcie i po zakończeniu aktywności, jednak ubogie są w inne składniki pokarmowe takie jak błonnik czy witaminy, które w przyrodzie zawsze występują razem z węglowodanami .

„No tak” – można powiedzieć – „ ale przecież istnieją preparaty zawierające również błonnik czy witaminy.. „Z witaminami jest trochę podobnie jak z węglowodanami. Tak samo jak węglowodany występują w otoczeniu innych związków w przyrodzie, tak samo i witaminy otaczają się rożnymi substancjami. Witaminie C w żywności tworzysz flawonoidy takie jak rutyna, kwercetyna i inne. Wpływają one na aktywność biologiczną kwasu askorbinowego (witaminy C), uzupełniają potencjał antyoksydacyjny i przedłużają trwałość. Podobnie sytuacja wygląda z beta-karotenem, który w jedzeniu występuje razem z innymi podobnymi mu związkami takimi jak alfa-karoten, astaksantyna, likopen, luteina… Witamina E w formie naturalnej składa się aż z ośmiu spokrewnionych związków (czterech tokoferoli i czterech tokotrienoli), w suplementach diety występuje jedynie jako dl-alfa-tokoferol.

Przykłady można by mnożyć, wykazując, że choć suplementy stanowić mogą wartościowe uzupełnienie diety, to traktowanie ich jako odżywczej bazy jadłospisu jest po prostu nieporozumieniem. Reklamy głoszą, że są zdrowe, bezpieczne i pomocne w rozwijaniu formy kondycji psychicznej i fizycznej – i tak jest w istocie, o ile zamiast być uzupełnieniem, nie staną się nagle podstawą czy ekwiwalentem zbilansowanej diety.