Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Jak przygotować wartościowy koktajl?

Jak przygotować wartościowy koktajl?

Tadeusz Sowiński

Koktajle często pojawiają się w jadłospisach osób dbających o zdrowie i estetyczną sylwetkę. Nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę ich najważniejsze walory, takie jak choćby łatwość przygotowania czy duża smakowitość. Niestety zdarza się, że przygotowując tę prostą przekąskę, nie zwracamy uwagi na istotne – z punktu widzenia zdrowia czy estetyki sylwetki aspekty. O czym należy pamiętać przygotowując wartościowy koktajl?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Po pierwsze: używaj składników świeżych i dobrej jakości

Zmiksowana forma tej potrawy umożliwia wykorzystanie do jej przygotowania mniej reprezentatywnych surowców – w końcu i tak ulegną one rozdrobnieniu i połączą się w jedną masę. Pomimo wszystko trzeba pamiętać, iż warzywa i owoce nie pierwszej świeżości, a już zwłaszcza takie, które były lekko nadgnite czy spleśniałe (a my odkroiliśmy tylko tą zepsutą część) mogą negatywnie wpłynąć nie tylko na walory smakowe, ale i nasze zdrowie. Problemy żołądkowo-jelitowe do najprzyjemniejszych nie należą, dlatego wybierając składniki do koktajlu zachowaj szczególną ostrożność i nie ryzykuj niepotrzebnymi dolegliwościami.

Po drugie: dopasuj skład koktajlu do swojego celu

Koktajle mogą stanowić doskonałe uzupełnienie jadłospisów ukierunkowanych zarówno na redukcję tkanki tłuszczowej, jak i budowanie masy mięśniowej. W tym pierwszym przypadku, niewątpliwym walorem jest duża smakowitość oraz fakt, iż koktajle mogą sycić na długo, dostarczając relatywnie niewielką ilość kilokalorii.  Szczególne cenne składniki w takim wypadku to: owoce – jagodowe i cytrusowe, warzywa – w zasadzie wszystkie, ze szczególnym uwzględnieniem warzyw zielonych. Dobrze sprawdzą się dodatki takie jak orzechy (nie masło z fistaszków!), płatki owsiane, kasza jaglana, komosa ryżowa, czekolada o dużej zawartości kakao. Warto pamiętać, aby uwzględnić produkty będące źródłem białka – takie jak nabiał czy też odżywka białkowa.  Unikać należy składników przetworzonych, dostarczających w niewielkiej ilości sporej dawki kalorii – np. soki i syropy owocowe, cukier, słodycze czy też wspomniane wcześniej masło z fistaszków. Natomiast w diecie ukierunkowanej na budowanie masy, pozwolić można sobie na nieco więcej – większy udział bananów, miodu, suszonych owoców i orzechów czy też okazjonalnie gałkę ulubionych lodów. Pamiętać należy o tym, iż nadmiar produktów pełnoziarnistych i bardzo sycących, może nam zahamować apetyt na wiele godzin – co niekoniecznie jest zjawiskiem pożądanym w trakcie budowania masy mięśniowej. Dobrym uzupełnieniem koktajli zarówno w przypadku redukcji jak i masy będą przyprawy – cynamon, kardamon, wanilia, kurkuma, imbir, etc.  Komponując koktajl pamiętać należy o celu, do którego dążymy, jak i o dobowym  bilansie kalorycznym.

Po trzecie: gotowce nie zawsze są godne uwagi

Warto zapamiętać sobie, iż najlepszym rozwiązaniem będą koktajle przygotowywane samodzielnie. Gotowce dostępne na sklepowych półkach, charakteryzują się w większości przypadków gorszą wartością odżywczą – często zdrowe są tylko z nazwy. Zawierają zazwyczaj spore dawki cukru w postaci choćby skoncentrowanych soków oraz inne małowartościowe dodatki, deficytowe z kolei bywają w witaminy i składniki mineralne. Warto również być czujnym kupując mieszankę warzyw czy owoców do samodzielnego przygotowywania koktajlu w warunkach domowych. Cena często bywa nieadekwatna do jakości.

Podsumowanie

Koktajle mogą stanowić cenny składnik jadłospisów– zarówno tych ukierunkowanych na redukcję jak i na masę. Pamiętać jednak należy o selekcjonowaniu składników, odpowiednim ich komponowaniu oraz dobowym bilansie kalorycznym. Dzięki temu unikniemy przykrych niespodzianek w postaci np. dolegliwości zdrowotnych – gdy zdecydujemy się sięgnąć po niezbyt świeże surowce, a także nie zahamujemy postępów.

 



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie