Jak przygotować wartościowy koktajl?

Koktajle często pojawiają się w jadłospisach osób dbających o zdrowie i estetyczną sylwetkę. Nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę ich najważniejsze walory, takie jak choćby łatwość przygotowania czy duża smakowitość. Niestety zdarza się, że przygotowując tę prostą przekąskę, nie zwracamy uwagi na istotne – z punktu widzenia zdrowia czy estetyki sylwetki aspekty. O czym należy pamiętać przygotowując wartościowy koktajl?

Przeczytaj koniecznie:

Koktajle na odchudzanie portfela

Po pierwsze: używaj składników świeżych i dobrej jakości

Zmiksowana forma tej potrawy umożliwia wykorzystanie do jej przygotowania mniej reprezentatywnych surowców – w końcu i tak ulegną one rozdrobnieniu i połączą się w jedną masę. Pomimo wszystko trzeba pamiętać, iż warzywa i owoce nie pierwszej świeżości, a już zwłaszcza takie, które były lekko nadgnite czy spleśniałe (a my odkroiliśmy tylko tą zepsutą część) mogą negatywnie wpłynąć nie tylko na walory smakowe, ale i nasze zdrowie. Problemy żołądkowo-jelitowe do najprzyjemniejszych nie należą, dlatego wybierając składniki do koktajlu zachowaj szczególną ostrożność i nie ryzykuj niepotrzebnymi dolegliwościami.

Po drugie: dopasuj skład koktajlu do swojego celu

Koktajle mogą stanowić doskonałe uzupełnienie jadłospisów ukierunkowanych zarówno na redukcję tkanki tłuszczowej, jak i budowanie masy mięśniowej. W tym pierwszym przypadku, niewątpliwym walorem jest duża smakowitość oraz fakt, iż koktajle mogą sycić na długo, dostarczając relatywnie niewielką ilość kilokalorii.  Szczególne cenne składniki w takim wypadku to: owoce – jagodowe i cytrusowe, warzywa – w zasadzie wszystkie, ze szczególnym uwzględnieniem warzyw zielonych. Dobrze sprawdzą się dodatki takie jak orzechy (nie masło z fistaszków!), płatki owsiane, kasza jaglana, komosa ryżowa, czekolada o dużej zawartości kakao. Warto pamiętać, aby uwzględnić produkty będące źródłem białka – takie jak nabiał czy też odżywka białkowa.  Unikać należy składników przetworzonych, dostarczających w niewielkiej ilości sporej dawki kalorii – np. soki i syropy owocowe, cukier, słodycze czy też wspomniane wcześniej masło z fistaszków. Natomiast w diecie ukierunkowanej na budowanie masy, pozwolić można sobie na nieco więcej – większy udział bananów, miodu, suszonych owoców i orzechów czy też okazjonalnie gałkę ulubionych lodów. Pamiętać należy o tym, iż nadmiar produktów pełnoziarnistych i bardzo sycących, może nam zahamować apetyt na wiele godzin – co niekoniecznie jest zjawiskiem pożądanym w trakcie budowania masy mięśniowej. Dobrym uzupełnieniem koktajli zarówno w przypadku redukcji jak i masy będą przyprawy – cynamon, kardamon, wanilia, kurkuma, imbir, etc.  Komponując koktajl pamiętać należy o celu, do którego dążymy, jak i o dobowym  bilansie kalorycznym.

Po trzecie: gotowce nie zawsze są godne uwagi

Warto zapamiętać sobie, iż najlepszym rozwiązaniem będą koktajle przygotowywane samodzielnie. Gotowce dostępne na sklepowych półkach, charakteryzują się w większości przypadków gorszą wartością odżywczą – często zdrowe są tylko z nazwy. Zawierają zazwyczaj spore dawki cukru w postaci choćby skoncentrowanych soków oraz inne małowartościowe dodatki, deficytowe z kolei bywają w witaminy i składniki mineralne. Warto również być czujnym kupując mieszankę warzyw czy owoców do samodzielnego przygotowywania koktajlu w warunkach domowych. Cena często bywa nieadekwatna do jakości.

Podsumowanie

Koktajle mogą stanowić cenny składnik jadłospisów– zarówno tych ukierunkowanych na redukcję jak i na masę. Pamiętać jednak należy o selekcjonowaniu składników, odpowiednim ich komponowaniu oraz dobowym bilansie kalorycznym. Dzięki temu unikniemy przykrych niespodzianek w postaci np. dolegliwości zdrowotnych – gdy zdecydujemy się sięgnąć po niezbyt świeże surowce, a także nie zahamujemy postępów.