Jarmuż superfood

W kwestii spożycia warzyw i owoców, dla ogólnie pojętego zdrowia znaczenie ma nie tylko ich dobowa dawka, ale także dobór jakościowy. Niektóre pokarmy są bowiem bardziej wartościowe niż inne. Jarmuż ze względu na wyjątkowe wartości odżywcze i zdrowotne jest jednym z tych warzyw, które szczególnie warto włączyć do swojego menu. Na fakt ten składa się przynajmniej kilka ważnych walorów tej rośliny.

Obfite źródło witaminy C

Witaminy C chyba nikomu nie potrzeba dziś przedstawiać, gdyż o jej właściwościach i wpływie na organizm mówi i pisze się ostatnio bardzo wiele. W skrócie warto jedynie przypomnieć, że witamina ta posiada następujące właściwości:

  • jest ważnym antyoksydantem i chroni komórki naszego organizmu przed szkodliwym wpływem wolnych rodników,
  • bierze udział w procesie syntezy kolagenu,
  • wspiera układ odpornościowy,
  • oddziałuje na produkcję wybranych hormonów,
  • może obniżać podwyższone ciśnienie tętnicze krwi,
  • może wspomagać ochronę organizmu przed zanieczyszczeniami środowiskowymi.

Niestety witamina C jest też bardzo nietrwała i podczas obróbki oraz przechowywania żywności dochodzi do znaczących strat tego związku. Dodatkowo też jej ustrojowe zapasy szybko wyczerpują się, stąd też warto dostarczać ją przy każdej możliwej okazji. Jarmuż to znakomite źródło witaminy C. Wystarczy zjeść zaledwie 60 - 70g tego warzywa, by pokryć około 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę.

Solidna dawka witaminy K

Witamina K to kolejny organiczny związek chemiczny (a w zasadzie pakiet związków), który pełni w naszym organizmie bardzo ważną rolę, uczestnicząc m.in. w procesach krzepnięcia krwi i wykazując działanie przeciwkrwotoczne. Warto wiedzieć, że najnowsze badania wskazują także, iż ma ona działanie przeciwnowotworowe! Sporo aktualnie mówi się o wpływie witaminy K na gospodarkę wapniową – odpowiednia jej podaż jest ważna by zachować prawidłowy obrót wapniem w ustroju, wraz z witaminą D „dba” o to, by wapń odkładany był w obrębie kości, a nie tkanek miękkich. Jarmuż jest znakomitym źródłem wspomnianej witaminy. Wystarczy zjeść ledwie 10 - 15g tego warzywa by pokryć 100% zapotrzebowania na witaminę K. To naprawdę rekordowy wynik. Należy jednak mieć na uwadze, że witamina K jest związkiem rozpuszczalnym w tłuszczach, chcąc ją dobrze przyswoić powinniśmy spożyć jarmuż w towarzystwie pokarmów zawierających pewną ilość tłuszczu.

Wegańskie, bezmleczne źródło wapnia

Wapń jest niezbędnym składnikiem naszej diety. Pierwiastek ten pełni przede wszystkim rolę budulcową - wchodzi w skład kości i zębów, ale także odpowiada za funkcje związane z aktywowaniem licznych enzymów, takich jak choćby ATP-azy, które są niezbędne do uwalniania energii z ATP. Dodatkowo wapń wpływa na procesy krzepnięcia krwi i na przewodnictwo nerwowo-mięśniowe. Do ważnych właściwości wspomnianego pierwiastka należy zmniejszanie przepuszczalności błon komórkowych, co jest nie bez znaczenia dla łagodzenia objawów alergii. Niestety często jego podaż okazuje się być niewystarczająca. Na niedobory wapnia narażone są przede wszystkim osoby, które unikają produktów mlecznych. Jarmuż na tle innych warzyw zawiera rekordową dawkę wapnia - wynosi ona około 150mg na 100g tego warzywa. Tymczasem dzienne spożycie wapnia winno wynosić około 1000mg dobę.