Oliwa a układ krążenia

Oliwa uznawana jest za jedno ze zdrowszych źródeł tłuszczu. Przypisuje się jej wiele pozytywnych walorów zdrowotnych, m.in. korzystny wpływ na funkcjonowanie układu krążenia, co wiąże się z jej przeciwmiażdżycowym działaniem. Warto się jednak zastanowić, jakie konkretnie korzyści w powyższej materii może nieść za sobą włączenie dobrej jakościowo oliwy do diety.

Przeczytaj koniecznie:

Oliwa z oliwek zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego

„Zły” tłuszcz i „dobry” tłuszcz, a kwestia oliwy

Wpływ spożycia tłuszczu na organizm powinien być rozpatrywany nie tylko w kontekście ilościowego spożycia, ale przede wszystkim z uwzględnieniem aspektów jakościowych. Bardzo duże znaczenie w tej materii ma pochodzenie tłuszczu, a przede wszystkim pryzmat budowy zawartych w nim kwasów tłuszczowych. I tak oto zależnie od ilości kwasów nasyconych, jednonienasyconych i wielonienasyconych oraz proporcji kwasów omega 3 i omega 6, a także obecności lub braku izomerów trans zalicza się dane źródła tłuszczu do wrogich lub przyjaznych dla zdrowia. Powyższe kryteria można zastosować również w stosunku oliwy, pamiętając jednak, że jest ona także źródłem innych składników, które wpływają na organizm.

Oliwa od podszewki

Olej z oliwek jest przede wszystkim źródłem kwasu oleinowego (ok. 70% wszystkich zawartych weń lipidów), który należy do rodziny kwasów jednonienasyconych. Z jednej strony jest on stabilny termicznie (w przeciwieństwie do kwasów wielonienasyconych), co sprawia, że oliwa znakomicie nadaje się do obróbki termicznej, a z drugiej strony nie wpływa negatywnie na gospodarkę lipidową, co ma miejsce niekiedy w przypadku niektórych kwasów nasyconych. Dieta zasobna w kwas oleinowy jest wręcz przyjazna dla układu krążenia. Oliwa z oliwek co prawda zawiera także inne kwasy tłuszczowe (nasycone i wielonienasycone), ale ich udział w niej jest stosunkowo niewielki.

Za znamienne uznać należy, iż oliwa jest źródłem wielu bioaktywnych składników o działaniu antyoksydacyjnym, przeciwagregacyjnym, przeciwzapalnym i przeciwnowotworowym, do najważniejszych zalicza się następujące związki:

  • oleokantal,
  • tyrozol,
  • oleuropeina (znana z suplementów odchudzających),
  • skwalen,
  • wiele innych.

Wpływ spożywania oliwy na układ krążenia

Wysoka zawartość kwasu oleinowego, polifenoli oraz innych bioaktywnych substancji sprawia, że wpływ oliwy na organizm jest zdecydowanie pozytywny. Aspekt ten dotyczy również funkcjonowania układu krążenia. Opublikowane w ostatnich dekadach badania wskazują, że regularna konsumpcja oliwy niesie za sobą następujące korzyści:

  • poprawa profilu lipidowego (spadek podwyższonego poziomu LDL i cholesterolu całkowitego),
  • zmniejszenie stanu zapalnego (obniżenie poziomu białka C-reaktywnego i interleukiny-6),
  • poprawa funkcji śródbłonka naczyniowego,
  • spadek ciśnienia tętniczego,
  • obniżenie poziomu markerów stresu oksydacyjnego,
  • poprawa parametrów insulinowo-glukozowych.