Czy warto jeść morele?

Morele nie należą do szczególnie popularnych owoców. Dużo częściej sięgamy po świeże brzoskwinie lub nektarynki. Jeśli w naszej diecie pojawiają się morele, są zazwyczaj suszone. Tymczasem okazuje się, że morele to owoce nie tylko smaczne, ale i bogate w składniki odżywcze.

Morela pospolita to roślina wieloletnia. Należy do rodziny różowatych. Morele zaliczmy do tej samej rodziny co wspomniane wcześniej brzoskwinie, ale również śliwki. Morele pochodzą z Chin. Drzewka tych owoców uprawiane były tam już 4000 lat temu.

Owoce moreli pospolitej to kuliste, nieco spłaszczone pestkowce o pomarańczowej skórce. Miąższ moreli jest pomarańczowy lub żółty. Swój piękny kolor morele zawdzięczają beta karotenowi. Już w trzech morelach dostarczymy całodzienne zapotrzebowanie na ten przeciwutleniacz. Z beta karotenu w wątrobie produkowana jest witamina A. Beta karoten wpływa na zdrowie oczu oraz piękny wygląd skóry.

Morele zawierają również sporą ilość żelaza, wapnia, fosforu, potasu oraz witaminy B2. Znajdziemy w nich również sporo błonnika.

Nie należy jadać moreli, ani świeżych ani surowych w zbyt dużych ilościach. Mogą wówczas działać przeczyszczająco. Działanie takie występuje przy spożyciu więcej niż 10-15 sztuk moreli. Mogą pojawić się bóle żołądka, wymioty, biegunka.

Świeże morele nie są kaloryczne. W 100g dostarczają około 48kcal. Są nieco bardziej kaloryczne niż brzoskwinie. Wynika to z faktu, iż zawierają one więcej cukru niż brzoskwinie. Na 100 gram moreli przypada 11g węglowodanów, 9g cukrów i 2g błonnika.

Morele dostarczają bardzo dużo potasu. W 100g świeżych owoców znajduje się 259mg potasu. Dla porównania w 100g banana znajduje się 358mg potasu.

Ze względu na dużą zawartość soli potasowych polecane są osobom z chorym układem sercowo-naczyniowym.

Poza potasem, morele dostarczają także magnez. W 100g moreli znajduje się 10mg tego pierwiastka. Dzięki zawartości potasu i magnezu owoce te polecane są osobom ze zbyt wysokim ciśnieniem tętniczym.

Morele, poza wymienionymi minerałami, dostarczają również żelaza (0,4mg na 100g). Dzięki bogatej zawartości składników odżywczych świeże owoce, suszone morele oraz z sok z moreli polecane są przy anemii, a także kobietom w ciąży.

Wybierając owoce suszone zwracajmy uwagę na to, czy owoce były siarkowane. Siarkowanie pozwala zachować  dłużej świeżość i ładny wygląd owoców, ale niestety estetyczniejszy wygląd nie idzie w parze z walorami zdrowotnymi.


Mówiąc o morelach nie można jednak zapomnieć o ich niezwykłych pestkach. Szczególnie wartościowe są pestki moreli gorzkich. Pochodzą one z dzikich odmian drzew morelowych. Pestki gorzkich moreli są bardzo dobrym źródłem witaminy B17. Witamina znana jest jako amigdalina. Badania wykazują, że codzienne spożywanie gorzkich pestek moreli może zapobiec nowotworom, a także zabić istniejące już komórki rakowe. Profilaktycznie można spożywać 2-4 pestek moreli dziennie.