Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Różeniec górski - Rhodiola Rosea – hit czy kit?

Różeniec górski - Rhodiola Rosea – hit czy kit?
Maciej Sulikowski
Różeniec górski jest bardzo ciekawym ziołem stosowanym w chińskiej i skandynawskiej medycynie, prawdopodobnie od 3 tysięcy lat [10]. Inne, spotykane nazwy to Rosavin, Rosenroot, Rhodiola Rhizome, Golden Root, Arctic Root, Rhodiola. Najważniejszym efektem odnotowywanym w badaniach naukowych jest zmniejszanie zmęczenia i wyczerpania np. w trakcie stresujących sytuacji.

Wydaje się, że podobny preparat może być znakomitym uzupełnieniem dla osób nie stroniących od beta-mimetyków i innego rodzaju stymulantów. Co ciekawe rhodiola rosea  posiada pewne właściwości pobudzające, ale nie jest klasyfikowana jako stymulant. Jest antyoksydantem. Może zwiększać ilość serotoniny w mózgu.

Substancje aktywne:

  • tyrozol i jego glukozyd salidrozyd,
  • rozawiny oraz rozyna,
  • viridoside (metylowany salidrozyd),
  • lotaustralin,
  • bossypetin (7-O-L-rhamnopyranoside),
  • benzylo-O-β-glycopyranoside,
  • galusan epigalokatechiny (EGCG),
  • β-sitosterol,
  • związki fenolowe, takie jak kwas galusowy,  kwas cynamonowy.

Wpływ różeńca górskiego na zmęczenie:

  • meta analiza badań naukowych z 2011 roku [2], 11 eksperymentów spełniło kryteria, wszystkie uwzględniały grupę placebo (kontrolną).Wyniki? Rhodiola może mieć wpływ na wydolność fizyczną i umysłową, może znaleźć zastosowanie u pacjentów z określonym schorzeniem psychicznym,
  • 200mg ekstraktu rhodiola rosea  (odpowiednik 300-1000 mg korzenia) dwa razy dziennie w ciągu 4 tygodni pomogło zmniejszyć stres związany z życiem i pracą, odnotowano zwyżkę nastroju i lepszą wydajność w pracy (82 osoby, badania trwające 2-4 tygodnie) [4],
  • u osób zdrowych i aktywnych fizycznie (ale niewytrenowanych) przy podawaniu w ciągu 4 tygodni 200 mg rhodioli dziennie (3% rozawiny i 1% salidrozydu) odnotowano zwiększenie długości pracy do wyczerpania i poprawę VO2 max (maksymalnego pochłaniania tlenu) oraz zwiększenie wentylacji płucnej [3],
  • w innym z badań u studentów biorących różeniec odnotowano o 8,4% lepsze wyniki w teście (20 dni suplementacji po 100 mg), dodatkowo zmniejszyło się zmęczenie i poprawiło samopoczucie [5],
  • w badaniu Noreen EE i wsp. z 2013 roku podawano 3 mg różeńca górskiego lub placebo 18 osobom, 1 godzinę przed treningiem. Trening: 10 minutowa rozgrzewka i 6 milowa próba czasowa (~9,66 km) na rowerku stacjonarnym. Wyniki? Zaskakujące – różeniec zmniejszył tętno w czasie rozgrzewki (136 ± 17 uderzeń na minutę, zaś 140 ± 17  w grupie placebo), wynik próby czasowej po różeńcu wynosił 25,4 ± 2,7 minuty, zaś po placebo 25,8 ± 3,0 minuty. Badani po różeńcu odczuwali mniejsze zmęczenie w porównaniu do grupy placebo [6],
  • dawka 3 mg różeńca na kg masy ciała nie ma wpływu na wydatek energetyczny, zużywanie węglowodanów i tłuszczy podczas 30 minutowej jazdy na rowerze z intensywnością rzędu 70% maksymalnej [7], badani odczuwali natomiast większe pobudzenie i przyjemność z pracy oraz mniejsze zmęczenie.

Jeśli chodzi o funkcje poznawcze brakuje odpowiedniej ilości badań, by stwierdzić czy rhodiola rosea  daje jakieś efekty w tym zakresie (nie da się oddzielić zmęczenia od sprawności umysłowej). Różeniec daje odczuwalne efekty w zakresie poprawy samopoczucia szczególnie u osób zmęczonych lub zestresowanych. Być może rhodiola daje efekty w zakresie zmniejszania depresji o łagodnym lub średnim nasileniu (340-680 mg rhodiola ekstrakt SHR-5 e) [8], Jednak aby to udowodnić potrzeba większej ilości badań. Różeniec może wpłynąć na zmniejszenie stanu zapalnego w organizmie (CRP) [9]. W trakcie suplementacji odnotowano zmniejszone wydzielanie mleczanów, może mieć to związek z poprawą wydolności fizycznej człowieka. Różeniec może także zmniejszać ilość kinazy kreatynowej – przyczyniać się do mniejszych uszkodzeń mięśni (np. po teście VO2 max). Rhodiola nie ma wpływu na czas reakcji, moc, dotlenienie mięśni, oksydację lipidów, ciśnienie krwi czy uwagę. Jeśli chodzi o zwiększenie maksymalnego pochłaniania tlenu – efekt jest nieznaczny i raczej nieistotny.

Niska cena i szeroka dostępność są zachętą, by skorzystać z tego adaptogenu. Np. http://www.sfd.pl/sklep/Scitec_nutrition_Recovery_Adaptogens-opis34594.html

Zobacz: Ranking Spalaczy Tłuszczu 

 

Źródła: http://examine.com/supplements/Rhodiola+Rosea/?PageSpeed=noscript 2. “The effectiveness and efficacy of Rhodiola rosea L.: a systematic review of randomized clinical trials. “ Phytomedicine. 2011 Feb 15;18(4):235-44. doi: 10.1016/j.phymed.2010.08.014. Epub 2010 Oct 30. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21036578 3. “Acute Rhodiola rosea intake can improve endurance exercise performance”. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15256690 4. “Therapeutic effects and safety of Rhodiola rosea extract WS® 1375 in subjects with life-stress symptoms--results of an open-label study.” http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22228617 5. “A double-blind, placebo-controlled pilot study of the stimulating and adaptogenic effect of Rhodiola rosea SHR-5 extract on the fatigue of students caused by stress during an examination period with a repeated low-dose regimen”. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10839209 6. “The effects of an acute dose of Rhodiola rosea on endurance exercise performance. “ J Strength Cond Res. 2013 Mar;27(3):839-47. Noreen EE http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23443221 7. J Sports Med (Hindawi Publ Corp). 2014;2014:563043. doi: 10.1155/2014/563043. Epub 2014 Apr 27. “The Effect of Acute Rhodiola rosea Ingestion on Exercise Heart Rate, Substrate Utilisation, Mood State, and Perceptions of Exertion, Arousal, and Pleasure/Displeasure in Active Men.” http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26464892 8. “Clinical trial of Rhodiola rosea L. extract SHR-5 in the treatment of mild to moderate depression.” http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17990195 9. “Extract of Rhodiola rosea radix reduces the level of C-reactive protein and creatinine kinase in the blood.” http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15514725 10. http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Rhodiola+rosea

W artykule mówimy o: Zdrowie Suplementy i odżywki

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę