Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Witamina C i E mogą upośledzać adaptację do wysiłku wytrzymałościowego

Witamina C i E mogą upośledzać adaptację do wysiłku wytrzymałościowego
Dzięki błyskotliwemu marketingowi antyutleniacze takie jak witamina C, E, koenzym Q10 i inne substancje sprzedają się znakomicie. Ze stosowaniem podobnych preparatów wiąże się jednak coraz więcej wątpliwości. Stres oksydacyjny wywołany wysiłkiem fizycznym jest normalnym i niezbędnym zjawiskiem. Zwalczanie „wolnych rodników” i „zbijanie” poziomu kortyzolu (hormonu stresu) nie zawsze musi przynosić dobre rezultaty.

W badaniach opublikowanych 3 lutego 2014 roku, podwójnie ślepa próba – sprawdzono jak witamina C i E wpływają na adaptację do wysiłku wytrzymałościowego.

35 kobiet i mężczyzn przydzielono losowo do jednej z dwóch grup:

  • 1 g witaminy C oraz 235 mg witaminy E, raz dziennie,

  • Placebo,

Suplementację witaminami lub placebo kontynuowano 11 tygodni. W trakcie podawania antyutleniaczy uczestnicy prowadzili trening obejmujący 3-4 sesje tygodniowo, głównie biegania. Trening podzielono na:

  • HIIT (trening interwałowy, wysokiej intensywności) – 4-6 części trwających po 4-6 minut, z intensywnością rzędu 90% tętna maksymalnego (HR),

  • Cardio – wysiłek jednostajny; 30-60 minut pracy, z intensywnością rzędu 70-90% tętna maksymalnego (HR), 

Zmierzono maksymalne pochłanianie tlenu przez organizmu (VO2 max) w trakcie biegu z prędkością submaksymalną oraz podczas testu wahadłowego (naprzemienne sprinty na odcinku 20 m, powtarzane do wyczerpania ang. shuttle run test). Pobrano próbki krwi oraz mięśni przed i po zakończeniu eksperymentu.

Wyniki?

  1. Grupa której podawano 1g witaminy C oraz 235 mg witaminy E, raz dziennie poprawiła wynik biegu wahadłowego o 10±11%, a VO2 max wzrosło o 8±5%,

  2. Grupa placebo – bieg wahadłowy: poprawa o 14±17%, a VO2 max wzrosło o 8±5%,

ale okazało się, że na poziomie komórkowym w mięśniu obszernym bocznym (udo) oksydaza cytochromowa, będąca kluczowym enzymem łańcucha oddechowego (kompleks IV) – COX-4 oraz PGC-1 alpha (koaktywator i regulator metaboliczny) wzrosły tylko w grupie placebo. Odpowiednio: COX-4 o +59±97%, a PGC-1 o +19±51%. W grupie witaminy C i E odnotowano „zablokowanie” procesów adaptacji do wysiłku i (odpowiednio COX-4 zmniejszył się o 13±54%, a PGC-1 o 13±29%).

Wnioski?

Antyutleniacze mogą blokować na poziomie komórkowym adaptację do treningu wytrzymałościowego. Naukowcy nie stwierdzili znaczącego wpływu na VO2 max ani na wynik biegu wahadłowego (choć grupa placebo osiągnęła nieco lepszy rezultat – w naprzemiennych sprintach). Wiemy, że z jednej strony witamina C może obniżać poziom kortyzolu: „stwierdzono, że podawanie biegaczom 1,5g witaminy C przez 7 dni przed biegiem, w dniu wyścigu oraz 2 dni po zakończeniu biegu - przyniosło wyraźny spadek ilości kortyzolu. Najbardziej wyraźny efekt przeciwzapalny zanotowano zaraz po zakończeniu biegu na 90 km. Co ciekawe, grupa której podawano 0,5g witaminy C zanotowała o wiele mniejsze efekty – w kontekście ilości kortyzolu i adrenaliny po biegu”.

Jednocześnie wielu naukowców apeluje o ograniczenie stosowania antyoksydantów, szczególnie u sportowców:

Medicina Sportiva 2011:"Zgodnie z obecnym stanem wiedzy, wytwarzanie  RONS (reaktywnych form tlenu i azotu, wolnych rodników) pod wpływem wysiłku fizycznego jest odpowiedzią prawidłową, a nawet konieczną do osiągnięcia adaptacji do większych obciążeń  fizycznych. W wyniku działania RONS, w ciągu pierwszych 24 godzin  od zakończenia wysiłku w mięśniach szkieletowych  pojawia się kilkaset  różnych transkryptów, w tym także genów kodujących białka antyoksydacyjne oraz białka za angażowane w transport tlenu, odpowiedź zapalną i immunologiczną,  energetykę komórki i hipertrofię mięśni. Hamowanie generacji RONS przez  nadmierne stosowanie antyoksydantów obniża adaptację zawodnika do stresu oksydacyjnego oraz treningu sportowego”.

Podsumowanie

Należy dobrze rozważyć sens stosowania witamin C i E oraz innych antyutleniaczy u sportowców. Badania naukowe przynoszą różne wyniki. Niektóre wskazują, że nadmierna ochrona przed reaktywnymi formami tlenu i azotu oraz kortyzolem może być szkodliwa dla zdrowia i wyniku sportowego.

Źródła: J Physiol. 2014 Feb 3. “Vitamin C and E supplementation hampers cellular adaptation to endurance training in humans: a double-blind randomized controlled trial.” http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24492839 2. “Elevated hair cortisol concentrations in endurance athletes”. Psychoneuroendocrinology. 2012 May;37(5):611-7. doi: 10.1016/j.psyneuen.2011.09.001. Epub 2011 Sep 25. Skoluda N, Dettenborn L, Stalder T, Kirschbaum C. Department of Psychology, Technical University of Dresden, Dresden, Germany. 3. “Aktualny stan wiedzy nt RONS i wysiłku fizycznego” Medicina Sportiva 2011 Rocznik 27, Numer 4, 2011 Agnieszka Zembroń -Łacny, Anna Kasperska, Joanna Ostapiuk -Karolczuk

W artykule mówimy o: Zdrowie Poprawa kondycji Suplementy i odżywki