Czym się różni dynia Hokkaido od zwykłej dyni?

Nie każda dynia jest taka sama. W zależności od odmiany różnią się między sobą kształtem, barwą, wielkością, a także smakiem i właściwościami. Jedną z odmian dyni jest dynia o egzotycznie brzmiącej nazwie. Mowa o dyni Hokkaido, która staje się w Polsce coraz bardziej popularna. Czym charakteryzuje się dynia Hokkaido? I dlaczego warto włączyć ją do diety?

Przeczytaj koniecznie:

Zapomniane źródło „dobrych węglowodanów”

Na pierwszy rzut oka dynia Hokkaido odróżnia się od zwykłej dyni wielkością. Hokkaido jest dynią małą. Z reguły nie waży więcej niż dwa, góra trzy kilogramy. Charakteryzuje ją również piękny, intensywny, pomarańczowy kolor. Z punktu widzenia osoby przygotowującej posiłki, dynia Hokkaido jest najlepszym możliwym wyborem, jeśli chodzi o dynię, z tego prostego powodu, że nie trzeba obierać jej ze skórki. Jedyne, o co trzeba zrobić, to umycie warzywa, a po jego rozkrojeniu usunąć pestki i włókna.

Przy gotowaniu lub pieczeniu dynia Hokkaido mniej rozpada się niż dynia tradycyjna. Dlatego jeśli chcemy zrobić potrawę, w której zostaną całe kawałki dyni, wybierzmy tę odmianę. Dynie Hokkaido sprawdzają się jako składnik leczo, gulaszów i tart.

Upieczona lub ugotowana charakteryzuje się delikatnie orzechowo-słodkim smakiem.

Dlaczego warto sięgać po to jesienne warzywo?

Dynia Hokkaido jest nie tylko smaczna, ale i bogata w wartości odżywcze.

Wspomnianą wcześniej intensywną, pomarańczową barwę dynia Hokkaido zawdzięcza karotenoidom. W dyni jest więcej karotenu niż w marchewce. Karoten wpływa pozytywnie na wzrok, a także chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UV.

Dynia to bogate źródło witamin z grupy B, witaminy A, C oraz fosforu, żelaza, wapnia, potasu i magnezu.

Już nieco ponad 100g dyni Hokkaido pokrywa dzienną dawkę na witaminę A.

Dynia Hokkaido ma właściwości odtruwające i oczyszczające, dzięki czemu pozytywnie wpływa na funkcjonowanie nerek i wątroby.

Ze względu na dużą zawartość witamin, minerałów i karotenu, zupy krem z dyni zaleca się małym dzieciom.

Dynia jest warzywem niskokalorycznym. W 100 gramach dyni Hokkaido znajduje się około 35kcal. Warzywo to jest również bogate w błonnik. W 100g znajdziemy go prawie 1 gram. Jedzenie dyni jest więc zalecane w dietach redukcyjnych, gdyż nie zawiera wielu kalorii, jest bogata odżywczo, a przy tym syci na długo.

Dynia Hokkaido zawiera sporo węglowodanów, bo około 8 gram na 100g. Nie należy traktować tego jednak, jak jej mankamentu. Z powodzeniem może zastępować w posiłku bataty lub ziemniaki.

Zastosowania kulinarne dyni Hokkaido są bardzo szerokie. Można ją stosować jedynie jako dodatek do zup i potraw. Idealnie sprawdza się jako baza warzywnych kremów. Jest ona jednak również świetnym dodatkiem do gulaszów, lecza, zapiekanek, tart, a nawet słodkich wypieków Dynia hokkaido smakuje świetnie nawet jeśli jedynie ją upieczemy, posypiemy dowolnymi przyprawami i skropimy oliwą z oliwek.

Podsumowując, dynia Hokkaido jest dużo mniejsza niż tradycyjna dynia. Zawiera dużo witamin z gruby B oraz karoten. Nie trzeba jej obierać ze skórki i nie rozpada się w czasie gotowania. Ponieważ warzywo to jest aktualnie łatwo dostępne, polecam wypróbować je w swoich daniach.