Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Pięć powodów dla których warto jeść dynię

Pięć powodów dla których warto jeść dynię
Dynia kojarzy nam się głównie ze świecącym i „straszącym” upiornym uśmiechem symbolem święta Halloween, tymczasem warzywo to posiada także szerokie zastosowanie kulinarne i jest cennym źródłem wielu ważnych składników odżywczych. Co takiego w sobie kryje i jakie korzyści niesie za sobą konsumpcja tego dziwnego warzywa?

Chroni przed skutkami stresu oksydacyjnego

Dynia swój charakterystyczny kolor zawdzięcza obecności beta-karotenu, silnego przeciwutleniacza będącego zarazem prekursorem witaminy A. Beta-karoten chroni organizm przed negatywnym wpływem wolnych rodników, co może mieć znaczenie w profilaktyce niektórych chorób przewlekłych. Wysokie spożycie beta karotenu pomaga też uzyskać pożądany koloryt skóry, bez konieczności zażywania długich kąpieli słonecznych. Zaledwie 100g dyni pozwala dostarczyć około 2,6 - 3mg beta karotenu, co po przeliczeniu na ekwiwalent retinolu pozwala pokryć ponad 50% dziennego zapotrzebowania na witaminę A.

Korzystnie wpływa na równowagę kwasowo-zasadową

Utrzymanie odpowiedniej równowagi kwasowo-zasadowej ustroju jest kwestią niezmiernie istotną dla zachowania optymalnego stanu zdrowia i szczytowej kondycji psychofizycznej. Niestety nasza codzienna dieta składa się głównie z pokarmów o właściwościach kwasotwórczych,  co nadwyrężać może naturalne mechanizmy regulacyjne i doprowadzać do nasilonego ubytku ważnych składników takich jak choćby wapń czy magnez. Dynia należy do pokarmów o właściwościach zasadotwórczych, przez co równoważy zakwaszające działanie produktów zbożowych, mięsa i jaj, które na co dzień spożywamy.

Niskokaloryczna, a syci na długo

Zjadając 100g dyni dostarczamy zaledwie 28 kilokalorii oraz niemal 3g błonnika. Potrawy przygotowane z udziałem tego warzywa są zazwyczaj niskokaloryczne (o ile nie zaprawimy ich wysokoenergetycznymi dodatkami), a zarazem stosunkowo sycące. W praktyce oznacza to, że możemy zjeść ich dużo, dostarczając zarazem niewiele energii i zarazem zapewniając sobie długotrwałe uczucie sytości. Dynia zdecydowanie stanowić może użyteczny składnik diety odchudzającej.

Cudowny D-chiro-inozytol

Chociaż brakuje póki co wyników badań przeprowadzonych z udziałem ludzi, to eksperymenty wykonane na zwierzętach wskazują, że dynia jest źródłem bioaktywnych składników, takich jak D-chiro-inozytol, korzystnie wpływających na funkcjonowanie trzustki. W efekcie warzywo to może korzystnie wpływać na gospodarkę insulinowo-glukozową co ma szczególnie istotne znaczenie w przypadku diabetyków. Prawdopodobnie jednak, korzyści z konsumpcji dyni odnieść mogą również osoby zdrowe. Utrzymanie trzustki i gospodarki insulinowo-glukozowej w dobrej kondycji może mieć znaczenie w profilaktyce wielu chorób przewlekłych, w tym również otyłości. Niezwykle obiecujące wydają się badania z zastosowaniem D-chiro-inozytolu u kobiet z zespołem policystycznych jajników.

Jest smaczna i ma wiele zastosowań

Dania z dyni są naprawdę smaczne i rzadko się zdarza by komuś nie przypadły one do gustu. Co więcej, walory kulinarne tego warzywa sprawiają, że może mieć naprawdę wiele zastosowań. Z dyni przygotować można pyszna zupę, a także rozmaite kremy, sosy, zapiekanki, a nawet – ciasta i desery! Dynia znakomicie smakować może zarówno „na słodko” jak i w wersji wytrawnej, czy nawet – pikantnej. Kto nie miał okazji próbować, powinien się skusić zwłaszcza teraz, gdyż niedawno rozpoczął się sezon na to warzywo!

 

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę