Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Zapomniane źródło „dobrych węglowodanów”

Zapomniane źródło „dobrych węglowodanów”
Kiedy przeglądam sportowe diety zamieszczane nieraz na forum, uwagę moją skupia przede wszystkim ich monotonia. Ryż, kurczak, płatki owsiane, brokuły, jaja i twaróg oraz oliwa z oliwek. Ziemniaki nie – bo „tuczą”, owoce – wiadomo fruktoza, wieprzowina za tłusta, wołowina droga, jak ryby – to ewentualnie tuńczyk z puszki, i etc. …

Jako dietetyk doskonale zdaję sobie sprawę, że wyróżniamy mniej lub bardziej pożądane pokarmy, ale nie popadajmy w przesadę. Różnorodność powinna stanowić integralny element diety z wielu względów, również – dla higieny psychicznej. Właśnie w imię tej różnorodności chciałby zaproponować dość ciekawą alternatywę dla ryżu, owsianki czy razowego pieczywa.

Kasze: gryczana i jaglana stanowić mogą znakomite źródło węglowodanów w diecie sportowej. Zwłaszcza kasza gryczana oprócz węglowodanów stanowi także znakomite źródło składników mineralnych takich jak magnez (aż 220mg/100g) czy potas, cynk i mangan oraz witamin – przede wszystkim niacyny i tiaminy. Kasza gryczana charakteryzuje się też wysoka zawartością białka (12,6g/100g) o całkiem przyzwoitej wartości biologicznej jak na zboża, spośród których wyróżnia się stosunkowo wysokim udziałem lizyny, stanowiącej najczęściej aminokwas ograniczający w ich wypadku.

Kasza jaglana co prawda nie jest aż tak dobrym źródłem białka i składników mineralnych, choć zawartość manganu, magnezu i cynku są godne uwagi, podobnie jak ilość witamin z grupy B. Kasza jaglana jako jeden z nielicznych produktów zbożowych nie ma potencjału kwasotwórczego, dzięki czemu nie wpływa negatywnie na równowagę kwasowo-zasadowa organizmu (większość pokarmów jakie spożywamy  jest „zakwaszająca”). Jak więc widać również spożywanie kaszy jaglanej ma wiele zalet.

Wbrew wspomnieniom z dzieciństwa kasza może być smaczna o ile przygotowana jest i podana w odpowiedni sposób. Faktycznie dzieci za nią nie przepadają, ale jeżeli ostatni raz próbowałeś jej w wieku siedmiu lat polecam zrobić drugie podejście, smak bowiem i preferencje smakowe z wiekiem ulegają zmianie. Osobiście lubię kaszę gryczana na słodko z cynamonem, olejem lnianym (może być rzepakowy) i rodzynkami lub tartym jabłkiem. To wegańskie danie oczywiście może zostać uzupełnione o pełnowartościowe źródło białka (np. jogurt lub twarożek), ale absolutnie nie ma takiej konieczności. Kasze oczywiście znakomicie tez komponują się z mięsem i warzywami czy też twarogiem i pieczarkami.

Reasumując można powiedzieć, że zapomniane przez wielu kasze: gryczana i jaglana stanowią wartościowy pod względem odżywczym i kulinarnym element diety, nie gorszy niż ryż czy płatki owsiane.