Bądź asertywny i jedz lepiej!

Asertywność to nie tylko sztuka odmawiania sobie dodatkowej porcji pysznej szarlotki, to także umiejętność obrony własnych przekonań i słuszności własnego postępowania czy myślenia. Ludzie asertywni jasno wytyczają granicę, bez stresu rezygnując z działań czy zachowań, które utrudniają im osiągnięcie wyznaczonego celu. Określenie „bez stresu” ma tutaj kluczowe znaczenie – pomaga budować poczucie własnej skuteczności i pewność siebie, również w okresie pracy nad sylwetką. Stanowi atrybut ludzi sukcesu, zdecydowanie warto o tym pamiętać.

Przeczytaj koniecznie:

Dlaczego nie mogę utrzymać założeń diety?

„No nie wiem, chyba nie powinienem/powinnam tego robić/jeść… etc.”

Wiele naszych decyzji wynika z tego, iż bardziej dbamy o interesy innych osób – mniej lub bardziej bliskich, niż o swoje. Nie chcemy kogoś urazić, zranić czy też zrobić złego wrażenia, dlatego też tak często wbrew własnym przekonaniom sabotujemy swoje działania ukierunkowane na poprawę zdrowia czy estetyki sylwetki. Wolimy zrezygnować z czegoś pozytywnego dla siebie, żeby tylko nie „skrzywdzić” innych. I tak rezygnujemy ze zdrowego jedzenia czy też kolejnego treningu, by nie zostać wykluczonym z grupy lub nie zostać uznanym za dziwaka…

Takie postępowanie odbija się negatywnie na samoocenie i na dłuższą metę może być wyjątkowo frustrujące. Dlatego należy nauczyć się odmawiać w sposób zdecydowany, mając na uwadze nie tylko swoje priorytety, ale również uczucia osób trzecich- bez niepotrzebnej napastliwości, złych emocji czy agresji. I tak zamiast pełnego wątpliwości zdania użytego w tytule niniejszego akapitu, przyswoić sobie należy  zwroty takie jak: „dziękuję bardzo, ale wolę…”, „nie podoba mi się ten pomysł”, „dziękuję, ale może następnym razem”. Choć wydać się może to dziwne, to słowa mają ogromną moc – zwłaszcza jeżeli wyrobimy w sobie nawyk powtarzania niektórych zwrotów. Choć początkowo może nam się wydać, że nie brzmimy zbyt wiarygodnie to w miarę upływu czasu i kolejnych sytuacji, w których udało nam się działać zgodnie z naszymi przekonaniami, nabierzemy pewności siebie i działanie zgodnie z własnymi przekonaniami stanie się czymś niemal rutynowym!

Szanuj swoje potrzeby i wyznaczaj jasne granice!

Asertywność jak już wiemy wymaga praktyki, ale jest strategią, która w pracy nad estetyką sylwetki sprawdza się bardzo dobrze, nie tylko pomaga zachować dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne, wpływa pozytywnie na dokonywane wybory żywieniowe i stosunek do jedzenia. Warto wyznaczać jasne granice w relacjach z najbliższym otoczeniem, by uniknąć niepotrzebnych nieporozumień. Miej na uwadze swój jasno wytyczony cel i swoje potrzeby, wiedz, że nie zawsze musisz się dopasowywać do otoczenia czy powielać niekorzystne dla ciebie nawyki (np. poranne wspólne zjadanie słodyczy ze znajomymi z biura). Pamiętaj, że ludzie pewni siebie i zdeterminowani w działaniu motywują otoczenie do zmiany swoich zachowań – ale dzieje się tak dopiero, gdy pojawią się efekty. Pulchne/-i i niezgrabne/-i koleżanki/koledzy z pracy na pewno zainteresują się twoją metodyką postępowania, jeśli zauważą, że twoje ciało staje się jędrne i wysportowane, a ty emanujesz pewnością siebie i zadowoleniem.

Podsumowanie

Bycie asertywnym wymaga treningu – nie każdy potrafi tak od razu skutecznie bronić swoich potrzeb i przekonań bez narażania się osobom trzecim, ale zdecydowanie jest to umiejętność, która bardzo się przydaje. Nie tylko do zachowania zdrowych relacji z pożywieniem, ale także do budowania poczucia własnej skuteczności i poprawy samooceny.