Siemię lniane – właściwości zdrowotne i zastosowanie

Siemię lniane, czyli malutkie nasiona lnu nie są doceniane chociażby tak jak nasiona chia, a szkoda. Siemię lniane zalicza się do pokarmów określanych mianem super foods. Kryją one w sobie wiele cennych właściwości, a do tego są stosunkowo tanie. Warto więc po nie sięgać. W czym może pomóc nam spożywanie tych małych nasion? W jakiej formie najlepiej włączyć je do diety?

Przeczytaj koniecznie:

Czekolada na zdrowie

Co znajduje się w siemieniu lnianym?

W skład nasion lnu wchodzi bardzo dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym Omega3. Stanowią one około 55-60% kwasów tłuszczowych znajdujących się w siemieniu lnianym. Ponadto siemię lniane to bogate źródło lignan i śluzu.

W 100 g siemienia lnianego znajduje się około 22,5g Omega 3, a także około 300mg lignan. Podczas gdy w nasionach chia znajduje się odpowiednio 17,5g Omega3 oraz 112mg lignan.

Lignany zawarte w siemieniu lnianym należą do flawanoidów i są jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Związki te odpowiadają za neutralizację wolnych rodników, które to odpowiadają między innymi za procesy starzenia się organizmu.

Lignany wpływają również na regulacje gospodarki hormonalnej. Lignany mogą stanowić świetne uzupełnienie diety kobiet w czasie menopauzy.

Ponadto siemię lniane zawiera błonnik, witaminę E, cynk oraz lecytynę, a także żelazo, magnez, kwasy organiczne w tym kwas askorbinowy oraz enzymy i związki śluzowe.

100 gram siemienia lnianego dostarcza 534 kcal. Nigdy nie spożywamy go jednak w takich ilościach. Jedna łyżka stołowa nasion lnu waży około 7-10g, dostarcza zatem około 37-54 kcal. Siemię lniane zawiera całkiem sporo białka, na 100g produktu przypada go 18,3g.

Odpowiednio tłuszczu znajdziemy w nim 42,2g/100g oraz 28,9g węglowodanów na 100g.

W 100 gramach siemienia lnianego znajduje się ponad 27 g błonnika. Na jedną łyżkę przypada więc go ponad 2 g.

Siemię lniane występuje w dwóch odmianach: brązowej oraz złocistej. Te drugie jest nieco droższe, znajduje się w nim jednak nieco więcej składników odżywczych.

Siemię lniane złociste kupimy już za około 6-8zł za 500g. Jak więc widzimy nie jest to szczególnie wygórowana cena.

Zastosowania zdrowotne siemienia lnianego

Wymienione składniki powodują, że siemię lniane nie tylko odżywia, ale również leczy. Już Mahatma Gandhi zwykł mówić: "Gdzie nasiona lnu staną się jednym z podstawowych pokarmów, tam zapanuje zdrowie" .

Na co wpływa siemię lniane? Kiedy i w jakim celu powinniśmy je stosować?

Lepsza pamięć, prawidłowa praca mózgu i serca          

Dzięki wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych Omega3, siemię lniane wykazuje dobroczynny wpływ na zdrowie naszego serca oraz prawidłową pracę mózgu.

Siemię lniane wykazuje właściwości przeciwmiażdżycowe, przeciwnowotworowe, przeciwzapalne. Jeśli nie lubisz ryb lub spożywasz je rzadko, włącz do swojej diety ziarenka lnu.