Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Jak przygotować przetwory z owoców bez cukru?

Jak przygotować przetwory z owoców bez cukru?

Ewa Krawczyk

Ostatnie dni lata przypominają nie tylko o zbliżającej się jesieni, ale zmianach, jakie czekają nasze jesienne menu. Już niedługo nie będziemy cieszyć się świeżymi i zdrowymi owocami sezonowymi. Zmienność pór roku sprawia, że nie mamy do nich dostępu cały rok. Przyjdzie nam przestawić się na tryb jesienno-zimowy i skorzystać z innych rozwiązań. No właśnie! Co możemy zrobić? Jak przemycić smaki lata do chłodnych, deszczowych dni? Alternatywą są przetwory, które możemy przygotować latem np. dżemy, kompoty, soki.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Zdrowy styl życia i …cukier?

Spożywanie produktów bez wartości odżywczych mija się z celem. Cukier jest właśnie składnikiem, którego warto unikać, kiedy dbamy o zbilansowaną dietę. „Trochę cukru nie zaszkodzi”; „Cukier krzepi” mają w zwyczaju powtarzać nasze babcie czy mamy. Jak więc przygotować przetwory na zimę, kiedy tylko cukier konserwuje, babcia i mama mają przekazywane z pokolenia na pokolenie sprawdzone przepisy na soki, a my nie chcemy używać cukru? Motywacja do przygotowania przetworów jest ogromna, ale konieczność użycia dużej ilości cukru może zniechęcać.

"To na pewno nie wyjdzie!"

Od pokoleń przetwory przygotowuje się z cukrem. Ciężko więc wyobrazić sobie, że można inaczej. Jednym ze sposobów jest proces janginizacji. Jest to metoda wywodząca się z kuchni makrobiotycznej. Polega ona na duszeniu owoców we własnym soku, do którego dodajemy gruboziarnistą sól np. himalajską czy kłodawską. Użycie odpowiedniej soli ma bardzo duże znaczenie. Sprawia, że z owoców wytrąca się naturalna słodycz, zachowują swój naturalny kolor, walory smakowe, a także lekko się żelują. Maliny czy truskawki wychodzą pyszne, słodkie i naprawdę zdrowe!

Janginizować możemy wszystko, nie tylko przygotowując przetwory na zimę. Duszone warzywa z dodatkiem soli himalajskiej przygotowane do obiadu to również wykorzystanie tego sposobu. Warto korzystać z niego przygotowując zdrowe posiłki dla rodziny, tym bardziej jeśli mamy w domu małe dzieci.

Możemy zrobić to na dwa sposoby:

  • Myjemy, obieramy i kroimy owoce. Wrzucamy do garnka, lekko solimy i dusimy na małym ogniu, regularnie mieszając. Następnie przekładamy do wyparzonych słoików, zakręcamy i pasteryzujemy 15–20 minut.
  • Myjemy, obieramy i kroimy owoce. Wkładamy do wyparzonego słoika, lekko solimy i również lekko zakręcamy. Następnie pasteryzujemy kilka minut, studzimy słoiki i zakręcamy do końca.

Sposób na bardzo zdrowe dżemy!

Jeszcze jednym ciekawym oraz oczywiście zdrowym sposobem jest użycie naturalnej galaretki, czyli pektyn. Jeśli boimy się, że same właściwości soli nie wystarczą, aby owoce nabrały dżemowej konsystencji, możemy kupić i dodać do przetworów naturalne pektyny. To mieszanka węglowodanów występująca w ścianach komórkowych roślin, która ma właściwości wiążące, idealne do produkcji dżemów i powideł. Długie smażenie na wolnym ogniu oraz dodanie tego składnika gwarantuje udany efekt.



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie