Grzyby leśne - kaloryczność

Sezon na grzyby w pełni. Mogą stanowić bardzo wartościowy element diety, nie tylko ze względu na walory smakowe, ale również ze względu na zawartość witamin i składników odżywczych. Niewątpliwym atutem grzybów jest również ich niska kaloryczność. W sezonie warto sięgać nie tylko po pieczarki i kurki, ale również po grzyby leśne. Jak kształtują się ich wartości odżywcze?

W dzisiejszym artykule zajmę się porównaniem kaloryczności grzybów leśnych, dla których punktem odniesienia będą pieczarki.

Na początek przypomnę jednak dlaczego warto włączyć grzyby do swojego menu.

Dlaczego warto jeść grzyby?

Grzyby są źródłem białka. Zawierają średnio od 2 do 4 g białka na 100g. Nazywane są nawet niekiedy „leśnym mięsem”. W prawdzie nie jest to białko o takiej samej wartości odżywczej co białko pochodzenia zwierzęcego, niemniej jednak zasługuje ono na uwagę.

W grzybach znajdują się również witaminy z grupy B, witamina D, a także selen i antyoksydanty.

Grzyby są produktami bogatymi w błonnik, zawierają dużo wody. Są niskokaloryczne i charakteryzuje je wysoki wskaźnik sytości.

Są źródłem smaku umami, czyli piątego smaku obok słodkiego, gorzkiego, słonego i kwaśnego. Opisuje się go jako bulionowy, smakowity, mięsny.

Kaloryczność grzybów

Za punkt odniesienia przyjmijmy pieczarkę uprawną.

Wartość energetyczna pieczarki na 100g to około 21 kcal.

Białko 2,7g, tłuszcz 0,4 g, węglowodany 2,6g, błonnik 2g.

Opieńki

W 100g dostarczają około 43 kcal.

Białko 2,1 g, tłuszcz 0,7g, węglowodany 5,9g, błonnik 3,2g.

W polskich lasach występuje 5 gatunków opieniek − północna, maczugowata, żółtotrzonowa, miodowa i ciemna. Jedną z najpopularniejszych jest opieńka miodowa.

Grzyby te są bardzo ciekawe w smaku, lekko cierpkie, a ich zapach przywodzi na myśl sery pleśniowe. Choć grzyby te cudownie smakują i pachną, lepiej ich nie jeść na surowo. Wykazują bowiem właściwości trujące.

Podgrzybki

W 100g dostarczają około 49 kcal.

Białko 3,6g, tłuszcz 0,5g, węglowodany 4g, błonnik 3g.

Podgrzybki, dzięki swoim walorom smakowym, są w Polsce bardzo popularne. Najpopularniejszym grzybem jadalnym z rodziny podgrzybków jest podgrzybek brunatny, który występuje w lasach iglastych, rzadziej w liściastych.

Podgrzybki są cenionym grzybem, z którego przygotowuje się marynaty, używa do zup i sosów, a także suszy.

Żółte boczniaki

W 100g dostarczają około 43 kcal.

Białko 3g, tłuszcz 0g, węglowodany 6g, błonnik 2g.

Badania wykazały, że wprowadzenie boczniaka (zwłaszcza ostrygowatego) do codziennej diety może przyczynić się do przedłużenia żywotności i zdrowotności komórek. Działają niczym naturalny eliksir młodości.

Boczniaki nadadzą się na zupę na wzór flaczków, można je dusić na patelni z warzywami czy też ugotować w sosie śmietanowym. Dla typowych smakoszy tradycyjnej polskiej kuchni istnieje idealne rozwiązanie - to boczniak smażony w panierce z bułki tartej a’la schabowy.

Wszystkie rodzaje grzybów zawierają małe ilości tłuszczu. Boczniaki posiadają go jednak najmniej, są to znikome ilości i oscylują wokół zera.

Prawdziwki (borowiki)

W 100g dostarczają około 34 kcal.

Białko 5,4g, tłuszcz 0,4g, węglowodany 2,7g

Największy znaleziony w Polsce borowik szlachetny ważył prawie 7,5 kg.

Prawdziwki to aromatyczne grzyby o szerokich zastosowaniach kulinarnych. Łatwo je pomylić w terenie z niejadalnym grzybem, potocznie zwanym szatanem.

Prawdziwki zawierają sporą ilość białka! 200g tych grzybów wzbogaci naszą dietę w niemalże 11g białka. W takiej samej ilości pieczarek białka znajdziemy około 5,4g, czyli połowę mniej.

Rydze

W 100g dostarczają około 25 kcal.

Białko 2,9 g, tłuszcz 0,3 g, węglowodany 4,9g.

Rydze to grzyby jadalne, które są uważane za jedne z najsmaczniejszych. Ich cechą rozpoznawczą jest to, że po uszkodzeniu wydziela pomarańczowe mleczko, przypominające sok marchewkowy. Po kontakcie z powietrzem mleczko to zielenieje.

Najczęściej są marynowane w occie, bardzo smaczne są smażone na maśle. Nie poleca się ich suszyć lub dodawać do zup.

Kanie

W 100 g dostarczają około 21 kcal.

Białko 2g, tłuszcz 1g, węglowodany 1g.

Kanię można pomylić z muchomorem sromotnikowym!

Dzięki silnemu aromatowi często jest używany jako grzyb przyprawowy. Zawierają najwięcej tłuszczu pośród wymienionych grzybów. Ponad dwa razy tyle, co pieczarki.

Maślaki

W 100g dostarczają około 39 kcal.

Białko 1,7g, tłuszcz 0,9g, węglowodany 5,4g, błonnik 2,7g.

Nadają się zarówno do duszenia, smażenia, jak i gotowania. Do maślaka nie jest podobny żaden trujący grzyb, więc ciężko go pomylić.

Koźlarz babka

W 100g dostarczają około 54 kcal.

Białko 3,4g, tłuszcz 0,8g, węglowodany 6,5g, błonnik 3,9g.

Najsmaczniejsze są młode okazy. Koźlarz nadaje się zarówno do obróbki termicznej, jak i do suszenia. Zawiera największą ilość węglowodanów spośród wymienionych w artykule rodzajów grzybów oraz dużą ilość błonnika. 200 g tych grzybów to prawie 8 g błonnika, podczas gdy 200 g pieczarek to jedynie 4 g błonnika, czyli połowę mniej.

Podsumowując, grzyby leśne są nieco bardziej kaloryczne niż pieczarki. W większości wypadków zawierają większą ilość białka i węglowodanów oraz błonnika. Wszystkie grzyby należy zakwalifikować do produktów niskokalorycznych i jak najbardziej pożądanych w dietach redukcyjnych.