Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czy wiesz co to jest skorzonera?

Czy wiesz co to jest skorzonera?

Ewa Krawczyk

Czarny kolor, korzenny kształt i biały środek. Bardzo intrygujące warzywo, o jeszcze bardziej tajemniczych nazwach. Nazywana wężymordem, szparagiem zimowym lub czarnym korzeniem. Ciekawy smak na pewno urozmaici nasze codzienne dania, a zawarte w niej wartości odżywcze na pewno przyniosą nam same korzyści. Kto jadł już skorzonerę?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Co musisz o niej wiedzieć?

Dawniej uważana za antidotum na jad żmii, dziś może zaciekawić szparagowym smakiem. Zbiera się ją późną jesienią i jest dostępna całą zimę. Jest mało popularnym warzywem, więc może być problem z jej zdobyciem. Warto szukać w sklepach ze zdrową żywnością. Podczas przygotowywania potraw i obierania skorzonery lepiej skorzystać  z rękawiczek. Wydziela mleczny, mocno klejący sok, a skóra zabarwia na czerwono-brunatny kolor. Obrane korzenie mogą zacząć ciemnieć, dlatego lepiej od razu umieścić je w naczyniu z wodą i sokiem z cytryny. Można ją zapiekać z innymi warzywami, podawać podobnie do szparagów, dodawać do zapiekanek, sałatek czy zup.

Bogactwo potasu

Czarny korzeń zawiera mnóstwo wartości odżywczych i cennych składników, takich jak potas, magnez, wapń, żelazo, fosfor, chlor, selen czy błonnik. Zawiera więcej potasu niż banany, a jest to pierwiastek bardzo potrzebny do prawidłowego funkcjonowania mięśni, w tym mięśnia sercowego. Z tego powodu zalecany  jest osobom starszym.

Bogate źródło inuliny

To  naturalnie występujący w owocach i warzywach błonnik rozpuszczalny. Obecność inuliny sprawia, że warzywo mogą spożywać diabetycy. Wyciąg z korzenia służy do produkcji słodzików. 100 g skorzonery zawiera tylko 82 kalorie. Inulina ma również inne właściwości, jak na przykład obniża poziom cholesterolu, działa przeciwzapalnie, antynowotworowo, obniża glikemię po posiłku, ułatwia redukcję masy ciała oraz zwiększa odczuwanie sytości, poprawia przyswajanie ważnych składników mineralnych oraz działa detoksykująco.

Pomoc w trawieniu

Prebiotyczny błonnik doskonale wspiera nasze jelita i stymuluje rozwój potrzebnych bakterii. Zbawienne działanie na układ pokarmowy to również regulacja trawienia, zapobieganie zaparciom i wzmacnianie układu odpornościowego. Jest cennym źródłem bardzo ważnego mikroelementu – tiaminy. Odpowiada on za metabolizm węglowodanów, produkcję kwasu żołądkowego, a także wspiera prawidłowe działanie układu nerwowego i mięśniowego.



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie