Cynk - niezwykle istotny składnik naszej diety

Dostarczenie witamin i minerałów jest niezwykle ważne. Zapotrzebowanie zwiększa się, gdy jesteśmy aktywni fizycznie. Jednym z bardzo istotnych pierwiastków, który odpowiada za wiele funkcji w naszym organizmie jest cynk

Sportowcy są niestety częściej narażeni na braki nie tylko cynku, ale też innych makro- i mikroelementów. Dzieje się tak z uwagi na wiele czynników, chociażby sam fakt intensywnego treningu, deficytu kalorycznego, ale także nadwyżki energetycznej. Czynniki te mogą obciążać organizm. Ponadto zła regeneracja, nieodpowiednia ilość snu, monotonna dieta, stres - wszystko to wiąże się z większą ekspozycją na wszelakie niedobory witamin i minerałów.

Często z dietą nie jesteśmy zapewnić sobie odpowiedniej dawki cynku. Najczęściej dzieje się tak w przypadku osób, które cierpią na choroby o podłożu autoimmunologicznym, gdzie to zapotrzebowanie też jest nieco większe i częściej z tego powodu występują niedobory, szczególnie jeśli problem dotyka tarczycy. Wtedy odpowiednia podaż cynku jest bardzo istotna, dlatego też jesteśmy zmuszeni suplementować ten pierwiastek. Oczywiście zanim zaczniemy warto wykonać badanie na poziom cynku w surowicy, aby dopasować ewentualną dawkę. Warto również poradzić się w tej sprawie swojego lekarza prowadzącego.

Cynk pełni nie tylko szereg istotnych funkcji w naszym organizmie, ale wpływa również na wiele procesów życiowych.

W naszym organizmie znajduje się około 2 g cynku, z czego 60% tej wartości występuje w mięśniach szkieletowych, natomiast 30% w kościach, reszta zaś rozmieszczona jest we wszystkich komórkach oraz płynach w naszym ustroju. Wysokie stężenie cynku występuje w męskim nasieniu, paznokciach, skórze, włosach, a także prostacie. Cynk jest substancją, która jest niezbędna, aby móc przeprowadzić liczne reakcje około 300 enzymów. Jest istotny podczas metabolizmu białek, tłuszczy oraz węglowodanów, a także bierze udział w przemianach energetycznych oraz syntezie DNA i białek.

Właściwości cynku

  • zwiększa produkcję plemników,
  • przyspiesza procesy gojenia się ran,
  • podnosi odporność i zapobiega infekcjom,
  • zapobiega powstawaniu białych plam na płytce paznokcia,
  • jest istotny podczas leczenia chorób skóry, między innymi trądziku,
  • działa leczniczo również na żylaki oraz reumatyzm i artretyzm,
  • bez odpowiedniej podaży cynku kobiety mają problemy z owulacją, a samo zapłodnienie bywa kłopotliwe, dlatego tak ważny jest cynk, gdy staramy się o dziecko,
  • jego odpowiednia ilość zmniejsza znacznie wystąpienie poronienia,
  • jest niezbędny do prawidłowego działania hormonu wzrostu, dlatego jest istotnym pierwiastkiem w diecie dzieci i młodzieży,
  • ma wpływ na działanie gonadotropin - są to hormony odpowiedzialne za prawidłowy rozwój genitaliów,
  • poprawia potencję i libido,
  • jest niezbędny do prawidłowego działania trzustki,
  • usprawnia pracę tarczycy i bierze czynny udział w przekształcaniu T4 do T3,
  • uczestniczy w magazynowaniu insuliny,
  • to między innymi dzięki cynkowi w naszym ustroju utrzymuje się odpowiedni poziom frakcji HDL,
  • jest bardzo istotny do prawidłowej pracy naszego mózgu,
  • jego odpowiedni poziom poprawia samopoczucie,
  • wzmacnia osłabione włosy i paznokcie,
  • preparaty z cynkiem redukują nieprzyjemny zapach z ust.

Jak widać, ten niepozorny pierwiastek w naszym organizmie pełni szereg bardzo istotnych „zadań”, które są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dzięki temu nie tylko jesteśmy zdrowi, ale lepiej i świeżej wyglądamy, a także w pozytywny sposób oddziałujemy na naszą płodność.

Zastosowanie cynku

W cynk szczególnie powinny zaopatrzyć się osoby:

  • mające problem z pracą tarczycy oraz konwersją jej hormonów,
  • które mają problemy skórne, trądzik, zmiany skórne innego typu,
  • którym rozdwajają się paznokcie, a także wypadają włosy,
  • mężczyźni, którzy narzekają na swoje libido,
  • kobiety, które starają się o dziecko,
  • dzieci i młodzież, gdyż cynk w tym okresie jest niezbędny do prawidłowego wzrostu,
  • dla których uporczywy jest nieświeży oddech,
  • które mają obniżoną odporność i często popadają na przeróżne infekcje,
  • kobiety, które mają problem z owulacją,
  • które pracują umysłowo,
  • które chorują na depresję, gdyż jak badania pokazują, u chorych często jest niedobór tego pierwiastka.  

Jak dawkować cynk?

Zanim podejmiemy się suplementacji warto zbadać poziom cynku w surowicy krwi. Badanie pomaga wykryć ewentualne niedobory. Dzienne zapotrzebowanie na cyk w przypadku mężczyzn wynosi około 16 mg, dla kobiet około 13 mg, natomiast dla kobiet ciężarnych 16 mg, a dla karmiących 21 mg. Osoby, które narażone są na niedobory mogą wesprzeć się suplementami, które zawierają cynk w składzie. Z wynikami badań warto udać się do lekarza, który indywidualnie ustali dobową dawkę. Preparaty z cynkiem w składzie zawierają go zazwyczaj około 20-25 mg. Warto pamiętać, że osoby aktywne są narażone na utratę cynku, więc należy uzupełnić jego niedobory, a na pewno będzie to miało pozytywny wpływ na nasze zdrowie.

Z czym można łączyć cynk?

Cynk warto łączyć z:

  • witaminą A,
  • witaminą C,
  • witaminą E,
  • witaminami z grupy B, szczególnie witaminą B6,
  • wapniem,
  • magnezem,
  • fosforem,
  • selenem.

Usprawniają one jego wchłanianie. Poza tym cynk można łączyć bez obaw z takimi suplementami, jak: BCAA, białko, gainer czy kreatyna.

Podsumowanie

Gdy dotykają nas niedobory, warto zmienić dietę. Natomiast bywa tak, że potrzebna jest suplementacja. Wtedy można sięgnąć po sprawdzone preparaty, które zawierają w składzie ten pierwiastek, aby móc uzupełnić deficyt i poprawić stan swojego zdrowia oraz samopoczucia.